Milloin tulisi tajuta jäädä sairaslomalle masennuksen ja uupumuksen vuoksi?
Olen sairastanut masennusta jo vuosia. Se on vaikuttanut kognitiivisiin toimintoihini, kuten muistiin ja aloitekykyyn. Olen aloittanut uudessa työssä. Pomolta ja työkavereilta tullut torumisia, koska unohtelen ja mokailen usein. Mutta eikös kaikki mokaile alussa, kun on paljon opeteltavaa?
Työterveyslääkärissä diagnosoitiin keskivaikea työuupumus. Sanoin, etten halua sairaslomalle. En halua jäädä, koska olen määräaikaisessa työsuhteessa ja se vaikuttaisi tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksiini. Sinnittelen siis työelämässä.
Energiaa ei työn lisäksi jää mihinkään, kuten suhteiden ylläpitoon tai siivoamiseen. Olen täysin eristäytynyt ihmisistä. Pitäisikö jäädä sairaslomalle vai mitä tässä pitäisi tehdä? Olenkohan työkykyinen? Missä vaiheessa ja millaisista oireista tietää, että pitäisi jäädä sairaslomalle tai hakea työkyvyttömyyseläkkeelle?
Kommentit (5)
Etsi uusi työpaikka tai yritä sopia osa-aikaisesta työstä? Myös sairaslomaa voi saada osa-aikaisesti. Oma kokemus on ettäkokoaikainen sairausloma eristää entisestään jos on masennustausta.
Jatka työntekoa. Niin me muutkin tehdään. Virheet korjautuu kun opit työn. Alku aina meillä kaikilla vaikeaa ja tulee moitteita. Ei pidä luovuttaa.
Se on tuo työuupumus vaan semmoinen, että itseltäni meinasi lähteä henki.
Kokemuksesta voin sanoa että ajoissa kannattaa hankkia apua ja lepoa uupumukseen t 8kk uupumuksen takia poissa töistä
Tässä taas nähdään, miten ahkerat ja ylitunnolliset ihmiset uupuvat työelämässä. Sairaslomalle ei jäädä sitten millään, vaikka syytä olisi...