Jotkut haluavat omistaa rivitaloasunnon
Miten häiriintynyttä! Siis että haluaa loppuelämänsä viettää sellaisessa? Se on joko kerrostaloasunto tai sitten reilusti omakotitalo, mitä järkeä tuollaisessa välimuodossa? Jotenkin saan huonot vibat aina kun näen rivitaloja. Tietenkin ihan ok vaihtoehto asua sellaisessa vuokralla, koska silloin ei todennäköisesti olla siinä loppuelämän ajan.
Kommentit (22)
Ihan hyvin olen parikymmentä vuotta viihtynyt rivarissa, ei tulisi mieleenkään harkita muuta.
Mikä ihmeen vuodatus :)) Taidat olla häiriintynyt itse.
Hommaa toki omakotitalo jos hallitset kaikki huollot ja tiedät mitä pitää peruskorjata milloinkin.
Meidän rivarissa huoltoyhtiö hoitaa.
Jaha, rivitalohullukin pääsi kerrostaloonsa.
Kerrostaloissa 12 vuotta asuneena, ja nyt rivarissa viimeiset kaksi vuotta asuneena en muuttaisi kerrostaloon muuten kuin kirveellä uhattuna.
Minä olen asunut rivitalossa 35 vuotta, maailman mukavin asumismuoto!
Rivari on ihan kiva! Riippuu tietysti monesta asiasta, mutta meillä ainakin on sattunut hyvä tuuri esim. naapureiden suhteen. Pihakin on kivan iso ja luonnonläheinen. Eikä ole itsellä huolia talon kunnostamisesta.
On tosi kivoja rivareita, Itse asiassa toivoisin että niistä rakennettaisiin vähän mielenkiintoisempia, puolikaaria tai jotain käärmeenmuotoisia, korkeuskin vaihdellen.
En tunne yhtäkään ihmistä, joka kaivelee kaivinkoneella kuoppia pihalleen.
En missään asumismuodossa.
Kerro ihmeessä lisää näistä kaivajista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestätte sitä sieluttomuutta? Että on vain osa jotain makkaraa, joka näennäisesti on talo. Oikeastihan se ei ole talo, koska talon määritelmään kuuluu että sitä voi hallita, esim avata katon kirveellä ja laittaa vaikka spitaaliin sen tilalle. Tai möyhiä kaivinkoneella pihaa. Sitä ei voi tehdä, koska joku taloYHTIÖ tulee estämään. Kuinka sielutonta! Kerrostaloasumisessa en koe sieluttomuutta, koska siellä on niin elimellisesti ne rajat asumiselle, että niiden rajojen sisällä on helppo olla ihan oma maailmansa, eikä se kokonaisuus yritä esittää mitään muuta.
Olen asunut rivarissa jo kohta 20 vuotta. Meillä ei ole sellaista, kuin "joku taloyhtiö" vaan me ollaan se taloyhtiö yhdessä, kaikki osakkaat. Minusta tämä on ihan parasta, tässä on kaikki omakotitalon mukavuudet, vähän kompaktimmassa muodossa, eikä itse tarvitse maksaa kaikkia kustannuksia. Meillä on leikkimökkiä, kasvimaata, omenapuita, marjapensaita ja mukavat naapurit.
Kuka saa. Ta nan hullu kerrostalossa suostuu asumaan? Hyi, jokapuolella joku mölyämässä.
Vierailija kirjoitti:
En missään asumismuodossa.Kerro ihmeessä lisää näistä kaivajista!
No tuo aloittaja kaheli vissiin kaivelee.
Rivarit paljon halvempia kuin omakotitalot mutta niissä saa nauttia monesta edusta. Esim pihanhoito ulkoistettu, silti oma pieni terassi, ja pihaa missä voi viettää aikaa, rauhallisempiakin kuin kerrostalot kun ei niin monta naapuria joka puolella.
Itse näkisin että rivari yhdistää kerros ja omakotitalon hyvät puolet. Hinta kuitenkin tärkein ominaisuus, lähes yhtä halpaa kuin kerrostalo mutta rauhallisempi ja luonnonläheisempi/kodikkaampi kuin iso betonikuutio.
Vierailija kirjoitti:
En missään asumismuodossa.Kerro ihmeessä lisää näistä kaivajista!
Jos haluaisi tehdä itsestään näköispatsaan, vaikka ihan matalankin, niin joku rivitalopirjo naapurista tulee sanomaan että et sinä noin voi tehdä, häiritsee maisemaa. Omakotitalossa saa olla aika muhkea patsas, että mahdollisesti häiritsee naapuria, todennäköisesti ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestätte sitä sieluttomuutta? Että on vain osa jotain makkaraa, joka näennäisesti on talo. Oikeastihan se ei ole talo, koska talon määritelmään kuuluu että sitä voi hallita, esim avata katon kirveellä ja laittaa vaikka spitaaliin sen tilalle. Tai möyhiä kaivinkoneella pihaa. Sitä ei voi tehdä, koska joku taloYHTIÖ tulee estämään. Kuinka sielutonta! Kerrostaloasumisessa en koe sieluttomuutta, koska siellä on niin elimellisesti ne rajat asumiselle, että niiden rajojen sisällä on helppo olla ihan oma maailmansa, eikä se kokonaisuus yritä esittää mitään muuta.
Olen asunut rivarissa jo kohta 20 vuotta. Meillä ei ole sellaista, kuin "joku taloyhtiö" vaan me ollaan se taloyhtiö yhdessä, kaikki osakkaat. Minusta tämä on ihan parasta, tässä on kaikki omakotitalon mukavuudet, vähän kompaktimmassa muodossa, eikä itse tarvitse maksaa kaikkia kustannuksia. Meillä on leikkimökkiä, kasvimaata, omenapuita, marjapensaita ja mukavat naapurit.
Novkyllä sinä itse maksat kaikki kustannukset, vai naapuriko ne sinulle maksaa? Yhtiö on sen osakkaat, ei niitä yhtiön kuluja maksa ulkopuoliset.
Minulla on rivarin päätyosake, huippupaikalta, en jaksanut enää yksin hoitaa suurta omakotitaloani joka oli isolla tontilla. Kesällä ei ehtinyt tehdä muuta kuin hoitaa pihaa. Kyllä minä ihan itse maksan asumisen kulut ja vielä hiukan enemmän kuin muut, koska asuntoni on huomattavasti isompi kuin yhtiömme muut huoneistot ja kulut jaetaan neliöitten mukaan.
Mutta asumisen helppous on ihanaa, lumityöt tekee urakoitsija samoin nurmikonleikkuun. Mahdolliset korjaushommat huolehtii ja kilpailuttaa isännöinti. Jos asuisin vielä talossani kaikki pitäisi huolehtia itse.
Kerrostalo ei ole ihmisen asunto,joka puolella joku mölisee ja meluaa. Eikä ole pihaa lainkaan.
Miksi rivitalo olisi joku loppuelämän sijoitus? Me ostettiin eka rivarikämppä, sitten tontti. Miksi oltais ostettu kerrostalokämppä tai oltu jossain vuokralla? En tajuu sun logiikkaa.
Onhan se rivarissa asuminen vähän sielutonta joo, mutta ei minusta ainakaan sen enempää kuin kerrostalossa asuminen, varsinkaan noissa lähiöiden neukkukuutioissa. Kerrostaloissa joutuu pahimmillaan kuuntelemaan jopa useamman kymmenen naapurin elämää yhtä aikaa. Tämmöiselle rauhaa ja hiljaisuutta rakastavalle se on helvetti. Rivarissa seinänaapureita on pahimmillaan 2, ja niillekin on paljon helpompi mennä puhumaan asioista, kun taas kerrostalossa ei voi aina edes tietää mistä asunnosta mikäkin ääni tulee. Minulla on toinen naapuri n. 30v hikkymies josta ei kuulu koskaan mitään, ja toinen naapuri ehkä 25v nainen josta lähtee ääntä vain lauantaisin. Tykkään myös tuosta 5x5 metrin pihapläntistä, siinä on mukava ottaa kesällä aurinkoa. Omakotitaloon haluaisin, mutta näin perheettömänä sinkkuna se ei ole oikein realismia.
Me ollaan viihdytty 20 vuotta neljän asunnon rivariyhtiössä. Naapurit on huippuja, autetaan toisiamme, hommat tehdään talkoilla. Pihaa on jokaisella reilusti sekä edessä että takana, mahtuu pensaita, puita ja kunnon terassit. Viime kesänä tehtiin yhdessä katokset takapihan terassille, ja autokatos. En muuta mihinkään niin kauan kuin tässä pystyy kunnon puolesta asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rivitalo olisi joku loppuelämän sijoitus? Me ostettiin eka rivarikämppä, sitten tontti. Miksi oltais ostettu kerrostalokämppä tai oltu jossain vuokralla? En tajuu sun logiikkaa.
Tarkoitan sitä, että omistussuhteen solmiminen rivitaloasuntoon on kuin julistus sille, että tunnustaa elämänsä olevan lopulta melko arvoton. Että ei koe olevansa sen verran arvokas, että tämän ainutkertaisen elämän viettäisi jossain muussa kuin rivitaloasunnossa.
Muutettiin omakotitaloon kesällä, mutta vain siksi että etsittiin vuosikausia sopivaa rivaria, eikä sellaista löytynyt. Kyllä rivari on esimerkiksi sijoitusmielessä riskittömämpi kuin okt. Vaikka itse asunkin nyt omakotitalossa, niin tavallaan olen edelleen sitä mieltä että kuka hullu ostaa omakotitalon.
Me oltaisiin haluttu iso rivari, mutta niitä on tosi vähän. Ne harvat joita löytyi, oli joko täysremontin vaativia 60-luvun taloissa ja vastikkeet oli korkeita. Tai sitten aivan törkeän kalliita. Olen eri mieltä siitä että rivarin saa muka halvemmalla kuin omakotitalon. Meillä ainakin löytyi budjettiin sopiva okt, mutta vastaavan kokoista rivaria ei löytynyt samalla rahalla.
Jos on huoltoyhtiö hoitamassa pihaa yms niin miksikäs ei? Paljon hiljaisempi kuin kerrostalo ja vaikka se piha on pieni pläntti niin kyllä se on käytännöllisempi kuin parveke, jos siis ei ole näkymää suoraan kadulle.