Miksi vanha polvi antaa aina liikaa ruokaa lautaselle, vaikka sanoisi, että ei enempää, kiitos?
Sitten se olisi pakko syödä loppuun, ettei ole epäkohtelias. Näin sukutapaamisissa. Ja tämä kohdistuu sekä lapsiin että aikuisiin.
Kommentit (21)
Aina voi jättää syömättä, jos annokset tarjoillaan lautasille. Ei siinä ole mitään epäkohteliasta.
Vedä lautanen alta, niin oppiipahan annostelemaan...
Ja se ruuan tyrkyttäminen! Ok jos kysyy kerran että haluatko, mutta senkin jälkeen kun sanon ei, niin pakko vaan jankata. Äitini harrastaa tuota vaikka ei nyt mikään maailman vanhin ole. Ei auta kuin lopulta sanoa painavasti että älä tyrkytä!
Meillä ei annostella, mutta tuputetaan. Ota nyt, ota nyt vielä, voi hyvä ihme kun mitään et syö, ota nyt vielä, ota nyt.
Ymmärtääkseni jotain karjalaista vieraanvaraisuutta.
Se on joku ystävyyden osoitus, sekin että kehotetaan ottamaan lisää. Syömiseen liittyvät asiat ajateltiin usein tunteella heidän aikanaan jotka nyt vanhuksia. Kun pyydettiin samaan pöytään, tarkoitti "tervetuloa".
Vierailija kirjoitti:
Perinne! Pistä itsesi likoon!
Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei annostella, mutta tuputetaan. Ota nyt, ota nyt vielä, voi hyvä ihme kun mitään et syö, ota nyt vielä, ota nyt.
Ymmärtääkseni jotain karjalaista vieraanvaraisuutta.
Satakunnassa vielä hullumpaa: tuputtaminen kuuluu asiaan, mutta siihen myöntymistä ja paljon syömistä pidetään epäkohteliaana ja mauttomana käytöksenä. Pitäisi olla sellainen pitkällinen pelinpito, jossa toinen tuputtaa ja toinen kieltelee.
Sama lahjojen kanssa, niitä odotetaan tuotavan kun tulee vieraisille, mutta vastaanottajan kuuluu teatraalisesti kieltää, että ei minulle vaan mitään tarviis tuoda, en voi ottaa vastaan, tämä on ihan liikaa.
Jännä miten toisaalla tuputetaan ruokaa ennen kuin edellisetkään syöty ja sitten on taas näitä mummoja tai pappoja, jotka haukkuu lapsenlapsiaan läskeiksi.
Tietyn sukupolven on hankala osoittaa tunteitaan muuten. Sanonkin näitä äitini ja mummoni ikien väliin (eli 30-50 -luvuilla syntyneet) sijoittuvia "ruoalla rakastavaksi sukupolveksi".
Meidän suvussa ruoka annostellaan vain pikku lapsille ja vanhuksille.
Jos sen ruuan joku sinulle annostelee, niin syöttääkö hän sen myös sinulle? Tunnut näet olevan kädetön.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten toisaalla tuputetaan ruokaa ennen kuin edellisetkään syöty ja sitten on taas näitä mummoja tai pappoja, jotka haukkuu lapsenlapsiaan läskeiksi.
Tämä. Ja usein vielä samassa vanhuksessa molemmat ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen ruuan joku sinulle annostelee, niin syöttääkö hän sen myös sinulle? Tunnut näet olevan kädetön.
Annostelee koko pöytäseurueelle padan yllä seisten.
Valmiiksi annostelua ruokaa ei ole mikään pakko syödä. Jätät vaan ylimääräiset lautaselle.
Onneksi iäkkäämmät toimivat noin. Nautin monesti jo lapsena, kun mummulassa sai syödä reilusti. Ei silti, sain kotonakin. Se vain tuntui kaiken kaikkiaan hyvältä. Mieluummin liikaa kuin liian vähän.
Ehkä jossain seuroilla on soppatykki, josta annostellaan ruoka lautasille. Normaalit ihmiset/piirit ottaa itse ruokansa.
Miksi ei voi ottaa itse ruokaa? En minä ainakaan syö jonun muun annostelemaa ellen ole ravintolassa.