Tarvitaan vain talvi–Näin sähköautoilun energiakulut nousevat 24 euroon/100km ja toimintamatka puolittuu
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/1d7ac364-1fce-43c0-8be1-223ee1115…
Ei näköjään edes vuoden 2020 sähköautot vielä sovellu ollenkaan talvikäyttöön.
Kommentit (8)
Ei näköjään kannata ainakaan vielä sähköautoa ostaa, ei toimi pohjolassa.
Äänestäkää persuja niin ei verotuksella pakoteta tuollaisiin Suomen oloihin sopimattomiin käyttövoimiin. Kaikki muut puolueet on pakottamassa.
Mistä tunnistaa sähköautoilijan? Siitä että hän ajaa kesällä ikkunat auki ja talvella karvahattu päässä. Sähkö ei riitä jäähdyttämiseen eikä lämmittämiseen.
Tuon tietää jokainen, joka on esim. kuunnellut korvalappustereoja pakkasella. Äkkiä ne patterit siinä hyytyy.
Aika kallista ajelua, vanhalla bensalla maksaa 9,50€/100km eilisen bensahinnalla.
Tuo on hybridi ja otsikon euromäärään päästään käyttämällä marketin maksullista pikalatauspistettä.
Mulla on täyssähköauto jota lataan kotona ja joskus myös työpaikan lämmitystolpassa. Talviajon kustannukset on 2-3 euroa/ 100km, auton sisälämpötilan pidän 21 asteessa ja esilämmitän auton ennen jokaista ajoa. Kauppareissuilla pidän joskus lämmityksen päällä koko kaupassaolon ajan, jotta ikkunat pysyy sulana eli en todellakaan säästä sähköä.
Yön aikana ehtii hyvin ladata akun täyteen ja ajomatkaa on -30 asteen pakkasilla 200 km, joka riittää hyvin mun päivän ajoihin ja lämmityksiin.
Tuon jutun kirjoittajan suurin ongelma taitaa olla se, että hänellä ei ole latauspistettä kotona eikä näytä ymmärtävän pikalatausasemien logiikkaa...
Kyllä bensallakin ajaminen tulisi kalliiksi jos käy tankkaamassa minuuttihinnoitellulla asemalla jonka pumpusta tuleekin vain pieni noro.
Joo, jostain syystä bensiinipuolella ei ole tällaisia typeryyksiä. En ymmärrä minuuttihinnoittelua auton lataamisessa jos laturista tulee mitä sattuu.
Tuo tiedettiin jo aiemminkin että sähkön toimintamatka puolittuu Suomen talvessa. Vetykenno olisi ainoa järkevä polttomoottorin korvaaja.