Unkaritietäjät huomio!
Kiinnostaisi tietää, että mitä siellä ajatellaan Suomesta/suomalaisuudesta (tietenkin kiinnostaa, suomalainen kun olen, että mitä se ja ne nyt taas meistä ajattelee)? Mutta tämä siis erityisesti, kun jotenkin saanut sellasen kuvan, että he näkee meidät jotenkin "veljeskansoina", koska on yhteistä alkuperää kielissä? Pitääkö tää paikkaansa?
Kun tuntuu, että suomalaisilla nyt suurimmalla osalla ei varmaan ole oikein mielipidettä suuntaan tai toiseen heistä. Mutta kuitenkin vissiin löytyy "monia" jotka kiinnostuneet suomen kielestä ja historiasta jne.?
Kommentit (7)
Mä en tiedä juurikaan Unkarista, mutta jotain nyt sentään. Unkarissahan on sellainen voimakas oikeistolainen liike, jonka mukaan unkari ei ole suomalais-ugrilainen kieli lainkaan ja kaikki yhteys vaikkapa meihin suomalaisiin kiistetään (ihan oikeastikin unkarilaiset eivät ole geneettisiä sukulaisiamme, ainoastaan kielisukulaisia). Siitä, mitä unkarilainen peruspulliainen suomalaisista ajattelee, en osaa sanoa. Sieltä löytyy sitäkin porukkaa, joka on kiinnostunutta Suomensta ja suomen kielestä, ja sattuneesta syystä (opintojen kautta) olen heitä tavannutkin.
Unkarilaiset pitävät kovasti suomalaisista ja todellakin tuntevat sympatiaa meitä kohtaan. He lukevat koulussa Kalevalaa ja tutustuvat suomalaisuuteen paljon enemmän, mitä Suomessa paneudutaan unkarilaiseen kulttuuriin. Olen aina saanut erittäin myönteisen vastaanoton Unkarissa kertoessani, että olen Suomesta.
Unkarin kolmanneksi suurin puolue on käytännössä natsipuolue. Viime sunnuntain vaaleissa kasvatti äänimääräänsä edelleen.
Jobbik, which burst onto the national stage in 2010 when it garnered 16.67 percent of ballots cast, this time received 21 percent of the vote. With over one of five Hungarians voting for the party, it has shown critics that it is more than a one-hit wonder.
Minun, toki rajattujen, kokemusten mukaan tuntuvat suhtautuvan suomalaisiin aika positiivisesti. Eräskin mies tituleerasi meitä serkuikseen kun kysyi reittiohjeita ja pahoitellen kerroimme olevamme Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:24"]
Minusta unkarin kieli on Euroopan rumin, korvia särkee.
[/quote]mä en ole ikinä edes kuullut miltä se kuullostaa :o
Unkarissakaan ylivoimainen enemmistö kansasta ei tiedä Suomesta eikä suomalaisista juuri mitään eikä ajattele meitä juuri koskaan.