Onko kukaan aloittelija onnistunut rakentamaan omakotitaloa ja saamaan siitä vähän voittoa?
Minulla olisi työttömäksi jäämisen jälkeen jonkin verran rahaa ja toistaiseksi hyvin aikaa, mutta ei minkäänlaista tietämystä rakentamisesta. Olen hyvä ottamaan asioista selvää, ja tietysti tekisin pohjatyöt asiaan liittyen, mikäli rakennusurakkaan ryhtyisin. Kysyn nyt kuitenkin tässä vaiheessa näkemystä sellaisilta ihmisiltä, joilla on (omakoti-)talon rakentamisesta kokemusta.
Pohdin tässä vaiheessa pk-seudulle rakentamista ja (lähes?) valmiin talopaketin hankkimista. Tiedän, että rakentamiseen menisi 8-9 kk aikaa ja budjetit ylittyvät lähes puolessa tapauksia. Onko siis mitään järkeä suunnitella rakentavansa talo, asua siinä vähän aikaa itse ja myydä sitten pois - siten, että saisin sijoituksestani ja työstäni voittoa?
Millaisia asioita tähän liittyen tulee mieleen? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
Kommentit (14)
Nykyään en tiedä onnistuuko mutta joskus sai voittoa, tästä on aikaa 15 vuotta sitten. Jäätiin n. 40 000e voitolle. Seuraavasta talosta jäätiin 80 000e voitolle. Vaatii kokemusta rakentamisesta, paljon hyviä kontakteja ja alan verkostoja. Tehtiin itse kaikki, ei mitään talopakettia, paketin toimittaja ottaa oman voittonsa. Nykyään pitää olla monenlaista valvojaa ja vain harvoja juttuja saa tehdä itse.
En suosittele jos sinulla ei ole mitään kokemusta.
Lue uutiset Ciscon työmaista Porvoossa ja mieti onko rakentaminen ilman mitään alan osaamista helppoa.
Monihan sillä on rahaa tehnyt. Paketit kannattaa unohtaa ja tehdä ns. Pitkästä tavarasta.
Mikäli myyntiin, niin mahdollisimman simppeli pohja. Eli suorakaide ja päälle pulpettikatto.
Pari vuottahan siinä pitää sitten asustella. Mitä enemmän teet itse, niin sitä enemmän on mahdollista tehdä ”voittoa”. Mitenkään ilmaiseksihan se voitto ei tule..
Tärkein asia on muistaa että tontin hinta ei saa olla kuin max 25% koko kiinteistön hinnasta. Kiinteistön hinta määräytyy talon koon ja laadun mukaan. Poikkeuksena ehkä joku merenranta Helsingissä tai Espoossa.
Eli jos maksaa tontista 200 000e ja rakentaa siihen 250 000 eurolla 120m2 talon siitä ei todellakaan saa 450 000e myydessä.
Meillä kävi tuuri aikoinaan kun rakensimme 1. talomme kehyskuntaan. Saimme edullisen tontin kunnalta (nykyrahassa 20 000e) ja rakensimme siihen 163m2 talon 160 000 eurolla. Autokatokseen ja pihaan vielä 20 000 e eli kokonaissumma 200 000ke. Myimme talon 384 000e.
Toisen talon rakentamiseen tontteineen meni 560 000e ja saimme siitä 620 000 joten selvisimme siitäkin pienellä voitolla
Tulipa tosi tärkeää tietoa jo tässä vaiheessa. Etenkin tuo tontin maaperän laatu ja tontin hinta vs. myytävän kiinteistön + tontin hinta olivat tosi mielenkiintoisia. Lisääkin saa kertoa.
Ap
Siihen kannattaa varautua,että ei-ammattilaisena aikaa voi oikeasti mennä,koska joutuu opettelemaan tehtävät asiat ja hidastahan se on. Aika tiukka aikataulu siis tuo 8-9kk rakentamiseen. Viivästymistä syntyy myös esimerkiksi lattiavalun kuivatuksessa jne.
Kokeileppa rakennella normaalille alle 500m2 tontille pitkästä tavarasta. Pikkutontille ei oikeasti pysty varastoimaan yhtään mitään tarvikkeita.
Vuosi sitten myytiin 120 000€ voitolla itse rakennetettu talo kahden vuoden asumisen jälkeen. Tämä Espoossa melko kalliilla alueella. Itse suunniteltu ja valittu materiaalit. Ammattilaiset rakentaneet.
Vierailija kirjoitti:
Siihen kannattaa varautua,että ei-ammattilaisena aikaa voi oikeasti mennä,koska joutuu opettelemaan tehtävät asiat ja hidastahan se on. Aika tiukka aikataulu siis tuo 8-9kk rakentamiseen. Viivästymistä syntyy myös esimerkiksi lattiavalun kuivatuksessa jne.
Totta, tuo 8kk menee äkkiä jopa pienen avaimet käteen talon kanssa! Varsinkin silloin jos moni muukin rakentaa saman kunnan alueelle voi olla vaikeaa saada kaivuria tai LVIS tekijöitä paikalle. He ovat varsinkin kesäaikaan todella kiireisiä kun kaikki työllistävät samaan aikaan. Ja tosiaan jo valun kuivumiseen taisi mennä 1 sentti/vko! Ensin lattian pohjavalu ja sen kuivuttua vielä 8cm pintavalu.
Meillä on mennyt rakentamiseen puiden kaadosta tontilla - muuttopäivä 12-14kk ja työt on tehty pääosin itse. Toisessa talossa mies oli jopa 4kk täyspäiväisesti raksalla 2 työpaikan välissä.
5
En suosittele omakotitalorakennuttamista business-mielessä. Homma on nykyisin liian epävarmaa jopa noususuhdanteissakin.
Jos haluat hyödyntää vapaa-aikaasi ja kädentaitojasi, aloita kerrostaloasuntojen remppaamisella. Osta pintojen osalta huonokuntoisia kerrostalokämppiä, remppaa ne ja myy pois. Riskit on pienemmät, vastuut lyhyemmät, läpimenoaika nopeampi ja samalla taidot karttuu niin rakennuttamisesta, remontoinnista kuin asunto- ja kiinteistökaupastakin.
Eipä juuri kuolleempaa ideaa voisi olla. Et ymmärrä sitä mitä rakentaminen on. Sanot sen itsekin. Älä lähde hakkaamaan päätä seinään.
Sekin, että tietää rakentamisesta kaiken, ei vielä tarkoita, että mikään onnistuisi, mutta sinä jo tiedät, että et tiedä yhtään mitään. Se kertoo myös aiheen kiinnostavuudesta kohdallasi. Minäkään en sanoisi tai kuvittelisi, että voisin HUS'ille joutessani koodata sivut, kun vähän perehtyisin asiaan tai, että osaisin leikata jonkun hiukset, kunhan vähän mietin. Rakentaminen on mieletön kokonaisuus pieniä ja suuria asioita ja sinä et tiedä näistä ensimmäistäkään. Et edes marssijärjestystä, marssista puhumattakaan. Sanon vielä yhden kerran: älä lähde siihen.
-kokemuksella, ja minä sentään tiedän kaiken rakentamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä juuri kuolleempaa ideaa voisi olla. Et ymmärrä sitä mitä rakentaminen on. Sanot sen itsekin. Älä lähde hakkaamaan päätä seinään.
Sekin, että tietää rakentamisesta kaiken, ei vielä tarkoita, että mikään onnistuisi, mutta sinä jo tiedät, että et tiedä yhtään mitään. Se kertoo myös aiheen kiinnostavuudesta kohdallasi. Minäkään en sanoisi tai kuvittelisi, että voisin HUS'ille joutessani koodata sivut, kun vähän perehtyisin asiaan tai, että osaisin leikata jonkun hiukset, kunhan vähän mietin. Rakentaminen on mieletön kokonaisuus pieniä ja suuria asioita ja sinä et tiedä näistä ensimmäistäkään. Et edes marssijärjestystä, marssista puhumattakaan. Sanon vielä yhden kerran: älä lähde siihen.
-kokemuksella, ja minä sentään tiedän kaiken rakentamisesta.
Aloittaja puhui kyllä tontin ja talopaketin ostamisesta, ei itse rakentamisesta, että sikäli huonoja nuo vertaukset. Mutta tosiasia on, että ei siinä hommassa sillä tavoin ansioille pääse, kun joka taho vie katteet välistä.
Vaikeaa se on. Monet kuvittelee, että onnistuu, mutta helposti saat nipin napin kuitilla olevat rahat pois ja oma työ jää takkiin. Olettaen, ettet ole ihan ammattilainen, jolloin työlle tulee hintaa. Tämäkin vain kasvukeskuksissa, taantuvilla alueilla menee tappiolle. Nämä taloista voittaneet ovat päässeet yleiseen hintojen nousuun kiinni aiemmin.
Tässä seurasin juuri perheen tarinaa, jotka saivat kaupungilta hyvän vuokratontin. Osallistuivat arvontaan huumorilla, josko arpaonni kävisi. Tilasivat talopaketin, rakensivat oikein mukavan perustalon, laittoivat pihan kuntoon jne. Budjetti meni yli väkisinkin ja loppujen lopuksi saivat talosta omansa pois, mutta vuoden vapaa-ajalle ja kauhealle omalle työlle tuli hintaa alle 10 000 Euroa. Mutta tulipa kokeiltua ja sanoivat, että kaikkea oppi jatkon kannalta ja remppaaminen on jatkossa helppoa.
Tontilla on paljonkin väliä, paljonko rahaa perustustöihin menee. Pitääkö paaluttaa yms.