Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vain vastuuttomat vanhemmat päästävät 17-18-vuotiaan muuttamaan omilleen.

Vierailija
08.04.2014 |

Tuon ikäinen tarvitsee aikuisen asettamat selkeät säännöt. Myös aikuisen henkinen tuki ja läsnäolo on tarpeen 24/7.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet YLISUOJELEVAINEN vanhempi, yritä tajuta se!

Vierailija
2/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinään elävien 17-18 vuotiaiden tulisi seurustella 30-40 vuotiaiden miesten kanssa, jotta aikuisen läsnäolo ei katkeaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phuuh. Harmi ettei 18-vuotias poikani ole juuri nyt kotona vaan tyttöystävänsä luona; näyttäisin tämän hänelle. Muuttaa tässä kuussa kotoa (yksin, omaan asuntoon)  ja meistä kaikista se on upea juttu. Jos ei tuohon ikään mennessä ole saanut lapselleen sääntöjä painettua kalloon niin katse peiliin. Mihin se aikuisen tuki häviää vaikka asuu omillaan? Täällä ollaan edelleen. Taloutensa saa itse hoitaa mutta tarjouksista ostetaan kimpassa esim. vessapaprut ja jaetaan suhteessa maksettuun rahaan. 

Ap tarvitsee virkaholhoojan ja henkilökohtaisen avustajan. 

Vierailija
4/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, nää sun "18-vuotiaan tulee olla kotona illat mamman kanssa/18-vuotiaalla on kotiintuloajat/18-vuotias ei saa tehdä sitä eikä tätä"-jutut on ihan s**tanan puuduttavia. Vaihda jo provolevyä, imbesilli.

Vierailija
5/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko sä hullu tehdä näitä alotuksia joka päivä? Ottiko noin koville, kun vauvasta kasvoikin täysi-ikäinen oikeuksineen?

Vierailija
6/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että tuota hullua on joku suostunut nussimaan tai vielä tekemään lapsen. Ehei, mielisairas vatipää riehuu täällä joka päivä

Vierailija
7/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat 18-vuotiaana muuttaneet kirjoittivat ylioppilaaksi ja tekivät iltatöitä ja pärjäävät loistavasti. Mutta olenkin tosi vastuuton, annan rahaakin vain pari tonnia vuodessa.

8/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis ollut todella ahdistavaa, jos vanhempani eivät olis päästäneet mua muuttamaan silloin kun sen itse päätin ja tukeneet mua siinä ratkaisussa. Paras vaan hyväksyä tilanne ja se, että et voi tehdä lapsesi puolesta tuollaisia päätöksiä.

Vierailija
9/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeestaan jouduin olosuhteiden pakosta muuttamaan omilleni 15-vuotiaana.Se oli kyllä aivan liian aikaisin!Ehkä tytöt kuitenkin jo 18 vuotiaana pärjäävät omillaan!Pojat ovatkin asia erikseen, he eivät tunnu vielä pärjäävän sen ikäisenä yksin?

Vierailija
10/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu täysin nuoresta itsestään.

olin 16 vuotias kun muutin kotoa pois, lähes sadan kilometrin päähän kotoa.

menin töihin ja olin vastuullinen nuori.

olen edelleen saman miehen kanssa yhdessä, näin kymmenen vuoden jälkeekin.

olemme naimisissa,meillä on lapsia, omakotitalo ja kaikki mitä toivoa saattaa.

onnellisia edelleen ja elämäni paras päätös.

vanhempani ovat varmasti yksi suomen huolehtivaisimmasta ja vastuullisimmasta pariskunnista.

he tunsivat minut ja uskalsivat antaa kokeilla siipiäni.

en olisi nyt tässä kirjoittamassa, jos eivät olisi antaneet minun mennä.

olen siitä kiitollinen.

välittää ja tukea sain varmasti enemmän kuin tarpeeksi,

enkä suinkaan tarkoita rahallista.

tänä aikana olen kerran lainannut rahaa, joten koen että omillani olen pärjännyt.

kaikille nuorille omilleen muuttaminen näin nuorena ei varmastikkaan toimi,

mutta täytyy antaa tilaa jos nuori on siihen henkisesti kypsä.

Vierailija
11/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tuon toteuttaisit? Monissa tapauksissahan sitten pitäisi koko perheen irtisanoa työpaikat ja muuttaa toiselle paikkakunnalle 18-vuotiaan opiskelupaikan perässä. Ja annas olla jos vuotta nuorempi pikkusisarus keksisi sitten hakea opiskelupaikkaa toiselta puolen Suomea - sitten pitäisi varmaan isän muuttaa häntä vahtimaan ja äidin jäädä esikoista kyttäämään.

Vierailija
12/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika monestakin asiasta kyllä. Nykyään ainakin tytöillä on kova hinku päästä pois Suomesta ulkomaille. Suomi ei ole oikein yhtään mitään ja Suomessa asumista pidetään aika nolona. Kilpailua siitä missä kukakin on asunut vaikuttaa olevan. Ulkomailla tapaavat paljon eri maalaisia ja Suomeen on hankala enää asettautua kun veri vetää pois koko ajan.

Vierailija
13/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopeta. Keskity kasvattamaan sitä omaa 18-vuotiastasi ja vahtaamaan sen kotiintuloaikoja ja aresteja. Muuhun et ole kykeneväinen. NYT. LOPETA. HETI. Oikeasti. 

Vierailija
14/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs estät 18 vuotiasta muuttamaan pois kotoa vaikka haluaisitkin? :D Tai entäs jos nuori haluaa peruskoulun jälkeen mennä kouluun joka on toisella puolella suomea/maailmaa, sittenkö ei vaan saa toteuttaa unelmaansa? Olisit ap kasvattanut lapsesi niin että olisi 17-18 vuotiaana vastuullinen ja omatoiminen ja pärjäisi ilman sinua!

Vierailija
15/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat ap olla vähän heikkolahjainen. Mene pois.

Vierailija
16/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vastuuttomien vanhempien 17-vuotiaat eivät osaa pitää huolta asiostaan ja elämästään vastuullisesti. (Jätetään nyt erityisnuoret tämän ulkopuolelle).

Vierailija
17/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli lukio turhan kaukana, joten muutin 16-vuotiaana pois kotoa. Viikonloput olin kyllä vanhempien luona.

En ryypännyt, enkä tehnyt muutakaan epämääräistä.

Vierailija
18/18 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:23"]Tuon ikäinen tarvitsee aikuisen asettamat selkeät säännöt. Myös aikuisen henkinen tuki ja läsnäolo on tarpeen 24/7.

[/quote]

Olen eri mieltä. Itse muutin omilleni 17v. Asiat silloin ja edelleen hyvin. Ahdisti jo 15vuotiaana kotona asuminen mutta silloin olisin ollu epäkypsä siksikin etten olisi saanut töitä sen ikäisenä.