Kumman talon valitsisit?
Leikitään että olisi tällainen tilanne:
Etsit puolisosi kanssa omakotitaloa. Ystävät, sukulaiset ja molempien vanhemmat asuvat Uudellamaalla. Teidän budjetillanne saisitte ihan ok tasoiseen talon läheltä perhettä, ystäviä ym. Talo ei siis olisi ulkoa päin (eikä sisältäkään) mikään unelmiesi talo ja tontti myös ihan tavallinen. Kuitenkin oma talo :)
Vai muuttaisitko unelmiesi taloon järven rannalle noin 3-4h päähän kaikista ystävistä, perheestä ym.
Leikitään myös että teet aina etätöitä, joten voisit työskennellä missä paikkakunnalla tahansa.
Kommentit (12)
Vaikea valinta. Mulle perhe on niin läheinen etten tiedä voisinko asua noin kaukana.
Vaikea valinta kyllä. Mulle kelpaisi kyllä ihan tavallinen talo (10v päästä se nykyinen unelmien talo ei enää ole sen ajan mukainen) ja maalla tykkään asua. Eli tekisin valinnan sijainnin ja ympäristön perusteella, en talon.
Riippuu onko lapsia. Jos ei niin totta kai kauas. Jos on lapsia, niin kaikki hoitoapu ja turvaverkosto on tarpeen.
Talo läheltä. Kyllä minä mieluummin tapaan sukulaisia useammin kuin ihailen maisemia. Meillä tosin suurinosa sukulaisista on myös huomattavan huonokuntoisia ja/tai vuorotöissä, joten tapaamisia on vaikea järjestää, eivät ainakaan meille vääntäydy pitkiä matkoja (aloituksen 3-4h). Lisäksi omat ja lasten harrastukset, ystävät... ei viitsis lähteä. Toki korona, että juuri nyt vaikuttaa, mutta pidemmän päälle. Eihän sitä jaksa jatkuvasti olla muuttamassa. Kyllä minuakin totta puhuen joskus harmittaa, että ollaan kasvettu näin rumalle paikkakunnalle :D mutta vapaina voi matkustaa kotimaan sisällä suht kauniisiin maisemiin nauttimaan. Ja metsästä löytyy suo ja pitkospuut, pitkospuiden päässä käydään välillä miehen ja koiranpennun kanssa juomassa termarikahvit ja kuuntelemassa linnunlaulua. Lisäksi lapsia nähdään varmemmin sitten kun lähtevät opiskelemaan kun asutaan valmiiksi junan varressa. Lohduttaa ajattelu, että ainahan täältä lomalle pois pääsee jos maisema alkaa kyllästyttää. Ja että rimakin voi olla kaunista, se on katsojan silmissä. :D <3 Jos olisi vielä okt, niin saisi paidalla itseään toteuttaa. Eipä sille kyllä olisi nyt aikaa ainoaksi harrastukseksi.
Olemme asuneet perhettä ja ystäviä lähellä samassa kaupungissa. Nyt asumme kauempana maalla meren rannalla eli meidän mukaan unelmien talossa ja paikalla. Jännää on ,että nyt kun asumme kauempana näemme esim perhettä enemmän kuin ennen. Tottakai lýhyet piipahdukset on jäänyt pois, mutta kun tapaamme näemme yleensä useamman päivän kerrallaan ja vietämme aikamme paremmin ja tiiviimin.
Mieti, mistä sinun elämänlaatusi muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia itse äänestin taloa läheltä. Itselleni on tärkeää että pääsen kävellen esim. kauppaan, kirjastolle, ravintolaan, bussipysäkille, ja siitä eteenpäin... Nämä kaikki siis todennäköisesti toteutuisivat talossa joka olisi lähellä ystäviä ja perhettä, ja jäisivät hyvin vaillinaisiksi jossain maalla järven rannalla.
En pysty samaistumaan tilanteeseen, mutta Uudeltamaalta häipyisin äkkiä pois, jos sinne olisin jossain kohtaa muuttanut jonkun mielenvikaisuuden vuoksi (en keksi muuta syytä sinne muuttamiseen).
Valitsisin talon läheltä. En tosin välttämättä turvaverkkojen yms takia, vaan siksi, että se 3-4 tunnin päässä järven rannalla sijaitseva talo kuulostaa siltä, että se on kaukana kaikesta. Jos joskus haluaisin uuden työn, se ei ehkä olisi mahdollista, lisäksi varmaan harrastusmahdollisuudet lapsille JA aikuisille olisivat vähäiset, ja tietysti kouluikäisten ja etenkin teinien kannalta korvessa asuminen ei ole minusta mikään ideaalitilanne.
Voisin jopa miettiä sellaista vaihtoehtoa, että ostaisin kerrostaloasunnon läheltä ja pienen kesämökin jostain 4 tunnin päästä järven rannalta, jos raha riittäisi molempiin. Mutta tämä ei ehkä ole esimerkkikysymykseen vaihtoehto - itse en vaan pidä omakotitaloa minään ehdottomana pakkona, tai oikeastaan olenkin vähän enemmän kerrostaloihminen, vaikka molemmista asumismuodoista on kokemusta ja molemmista tykkään.
Kiitos, nyt on tullut hyviä vastauksia perusteluineen :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia itse äänestin taloa läheltä. Itselleni on tärkeää että pääsen kävellen esim. kauppaan, kirjastolle, ravintolaan, bussipysäkille, ja siitä eteenpäin... Nämä kaikki siis todennäköisesti toteutuisivat talossa joka olisi lähellä ystäviä ja perhettä, ja jäisivät hyvin vaillinaisiksi jossain maalla järven rannalla.
Paitsi että oikeasti 3-4 h Helsingistä voi oikeasti samalla hinnalla kuin omakotitalon hinnalla Helsingistä saada kaiken, siis sen upean talon, järven rannan, kivan kaupungin kahviloineen ja palveluineen kävelymatkan päästä ja mukavan yhteisön missä elää.
Me muutimme Helsingistä 3h ajomatkan päähän, ja meillä on yli 200 neliön talo järven rannalla ja kävelymatkan päässä keskisuuren kaupungin keskusta. Kaverit, jotka jäivät Helsinkiin, sinnittelevät edelleen keski-ikäisinä pienissä neliöissään. He ovat tyytyväisiä valintaansa varmaankin, mutta ehdottomasti olemme mekin. Ja kun mummola on Helsingissä, siellä on helppo halutessaan käydä.
Pitää siis tietää mitä itse haluaa.
Jos jollain on kokemusta tällaisesta muutosta, kommentit olisivat enemmän kuin tervetulleita :)