Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kahden vaiheilla joululaatikoiden suhteen...

Vierailija
29.11.2020 |

Tekisikö alusta asti itse, kuten useimmiten, vai tuunaisko niitä kaupan looria, en tiedä. Esim.imelletty perunalaatikko on minulle ns pyhä asia, mutta kun en koskaan saa siitä niin hyvää kuin mitä karjalaismummollani oli, löysää ja makeaa, ihanaa♥️😍
Ja onko suosituksia minkä valmistajan laatikot "tuunaamalla" parhaita?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imelletyn perunalaatikon salaisuus on, että perunasoseen sekaan tulee riittävästi (paljon) täysmaitoa, siirappia sen verran, että raaka laatikko maistuu selkeästi makealta ja suolaa on riittävästi. Sitten paistat pari tuntia matalassa lämpötilassa, tarpeeksi isossa astiassa, koska massa kuohuu paiston aikana. Tee siis suolaisenmakea maitoinen perunavelli, ja paista maltilla. A vot! (Tiedän, ettei tämä ole oikeaoppista imellyttämistä, mutta lopputulos on sama.)

Vierailija
22/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdistä nämä vaihtoehdot ja tee itse valmiista juuressoseista.

Olen tehnyt noinkin, mutta esim.porkkanalaatikko jää jotenkin pliisun makuiseksi...

Noh, ehkäpä päädyn taas ostamaan 2kg porkkanasosetta ja 2kg lanttusosetta.

Ap

Ei ole paha asia se, että olisi pliisun makuista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein just maksalaatikon, eikä siitä tullut yhtä hyvää kuin einesversio.

Kai korvasit riisin ohraryyneillä? Ohraryyneillä tulee ilmavaa maksalaatikkoa, eikä kuten riisillä tulee jämähtänyt tiivis rakenne.

Vierailija
24/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein just maksalaatikon, eikä siitä tullut yhtä hyvää kuin einesversio.

Kai korvasit riisin ohraryyneillä? Ohraryyneillä tulee ilmavaa maksalaatikkoa, eikä kuten riisillä tulee jämähtänyt tiivis rakenne.

Vierailija
25/35 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

(itse teen ihan tuoreista vihanneksista). Imellettyä perunalaatikkoa en tee.

En minäkään tee imellettyä perunalaatikkoa tuoreista perunoista. Kellarissa levänneistä tulee parasta imellettyä perunalaatikkoa.

Vierailija
26/35 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuon imelletyn haluaisin ehdottomasti tehdä itse, mainitsemastani syystä, mutta se ketutus on vaan niin totaalinen ellen "tarpeeksi hyvin" siinä onnistu😟.

Rosollin teen aina itse+v.punaisen kastikkeen.

Ap

Perinteinen arkiruoka

Imelletty perunalaatikko on perinteisesti vanhaan hyvään aikaan leipomispäivinä leivinuunin jälkilämmössä kypsennetty viikonloppu- ja arkiruoka.

Imelletyn perunalaatikon onnistumista ei tarvitse jännittää.

Makeaksi ja pehmeäksi imelletty perunalaatikko oli vanhaan hyvään aikaan monelle maku, joka viimeistään kruunaa leipomispäivän. Perunalaatikko valmisteltiin ja imellettiin valmiiksi leipomisten lomassa ja kypsennettiin leivinuunin jälkilämmössä. 

Neljä keinoa, joilla onnistut varmasti !

1. Perunoiden valinta imellettyyn perunalaatikkoon.

Valitse 2,5 kg jauhoisia perunoita. Myös kiinteämmät hyvin soseutuvat sopii hyvin imellettyyn perunalaatikkoon. Kuori perunat raakoina. Halkaise tai lohko isot perunat. 

2. Älä suolaa keitinvettä.

Älä lisää keitinveteen suolaa, jotta imeltyminen käynnistyy. Keitä kuoritut perunat täysin kypsiksi vähässä vedessä. Määrittele keittoveden määrä niin että keittovesi voi jäädä soseeseen. Näin vältetään suurin osa jauhoisten  keitossa hajoavien perunoiden keitto- ja kuorintatappioista. 

3. Survo perunat kuumina.

Survo perunat heti kuumina suoraan keittoveteen. Kostea survos imeltyy helpommin, ja kuuma neste  estää paakkujen syntymistä.

4. Soseen jäähdyttäminen. 

Jäähdytä sose huolellisesti ja sekoittaen  alle 77 asteiseksi. 78 asteessa ja kuumemmassa jauhot menettää imeltymistehon, eli "jauhot palaa". 70-75 astetta on hyvä lämpötila. Lisää 4-5 reilua ruokalusikallista jauhoja ripotellen ja hyvin sekoittaen  70-75 asteiseen soseeseen. Imeltyminen käynnistyy heti. Imellä sose 65-70 asteisessa uunissa noin 3 tuntia. Sekoita 2-4 kertaa.

Lisää imeltyneeseen soseeseen 50-100 g  voita ohuina siivuina sulamaan Lisää soseeseen noin 1 litra maitoa, niin että saadaan notkean puuromainen sose - maidon määrä vaihtelee runsaasti eri perunalajikkeilla ja halutun lopputuloksen mukaan - halutaanko kiinteää kunnollista haarukkaruokaa vai lisukkeenomaista litkua. Lisää suolaa n. 2 teelusikallista

Laita sose voideltuun uunivuokaan. Paista hetki noin 200 asteisessa uunissa niin että pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan. Kun sose alkaa kuplimaan alenna uunin lämpötila 130-140 asteeseen niin  kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia. 

Paista imellettyä perunalaatikkoa noin 3 tuntia.

Vierailija
27/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kyllä ihan samaa. Ostin maistiaisiksi Saarioisten äitien lanttu- ja perunalaatikon ja nehän oli tosi hyviä! En rehellisesti sanoen tiedä, saisinko niistä itse yhtä hyviä. Joku kumma velvollisuudentunne ja perinne vaan sanoo että pitäis tehdä itse, mutta...

Yhtenä jouluna minä, veljen vaimo ja anoppi tehtiin kaikki lanttulaatikko, lisäksi pöytään laitettiin kaupan lanttulaatikko. Yksissä mielin todettiin, että kaupan lanttulaatikko oli parasta.

Niissä kaupan laatikoissa on runsaasti sokeria. Ja makuhermot on tunnetusti makean perään. 

Vierailija
28/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tekemä ihan paras.Ei ole niin iso työ ettäkö ei jaksaisi tehdä. 

Vierailija
29/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtyä sen olla pitää. Meillä tehdään vain lanttulaatikko. Muista ei välitetä.

Vierailija
30/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kaihertaa se etten osaa tehdä samanlaista lanttulaatikkoa kuin karjalainen mummoni. Saarioisten äidit pääsee kaikkein lähemmäs sitä. Näin ollen olen luopunut muidenkin laatikoiden tekemisestä, rosollin sen sijaan teen itse.

Vierailija
31/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatekemän maku on paras mutta näillä ruuan ja energianhinnoilla tulee halvemmaksi ostaa. Vie jonkun verran sähköäkin kaikkien laatikoitten ym herkkujen tekeminen. Tarvikkeet ja sähkö...

Vierailija
32/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululaatikot. Häää, ei oikein uppoa enää, niin tylsiä, niin tylsiä. Ainoa laatikko, jota voin ajatella on lanttulaatikko, ja jos imelletty on oikeanlaista ja sopusuhtaisen makuista, voisin sellaisen hankkia. Viime joulunakin tein ihan erilaisia ruokia ja juttuja, oikeastaan vain kinkku muistutti joulupöydästä. Joka joulu teen jonkun uuden menyyn, en vaan jaksa perinnelaatikoita, en en ja en.

Vierailija
33/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatekemän maku on paras mutta näillä ruuan ja energianhinnoilla tulee halvemmaksi ostaa. Vie jonkun verran sähköäkin kaikkien laatikoitten ym herkkujen tekeminen. Tarvikkeet ja sähkö...

Leivinuunissahan laatikot paistellaan.

Vierailija
34/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa, jälkimmäistä itse inhoan mutta muut syö. Perunalaatikko ei kuulu meidän joulupöytään, ei ole mielestäni täällä pohjois-karjalassa edes perinteenä. 

Kaupan lanttulaatikot on kaikki liian kitkerän makuisia minun suuhun. Itse teen lanttulaatikon runsaan kuohukerman ja siirapin kanssa. Suolaakin täytyy olla. Päälle ennen paistoa vedän voipaketista suoraan juustohöylällä lastut. Voisin syödä lanttulaatikkoa ympäri vuoden mutta ei sitä vaan tule tehtyä.

Vierailija
35/35 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivinuunissahan laatikot paistellaan.

Useimmissa kerrostaloasunnoissa ei ole sellaista ylellisyyttä kuin leivinuuni. Sähköä pokkuutellaan vaan kallisti...