Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kahden vaiheilla joululaatikoiden suhteen...

Vierailija
29.11.2020 |

Tekisikö alusta asti itse, kuten useimmiten, vai tuunaisko niitä kaupan looria, en tiedä. Esim.imelletty perunalaatikko on minulle ns pyhä asia, mutta kun en koskaan saa siitä niin hyvää kuin mitä karjalaismummollani oli, löysää ja makeaa, ihanaa♥️😍
Ja onko suosituksia minkä valmistajan laatikot "tuunaamalla" parhaita?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, laatikot, yök

Vierailija
2/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluna kahta lajia laatikkoja.

Auki ja kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Ap

Vierailija
4/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä ihan samaa. Ostin maistiaisiksi Saarioisten äitien lanttu- ja perunalaatikon ja nehän oli tosi hyviä! En rehellisesti sanoen tiedä, saisinko niistä itse yhtä hyviä. Joku kumma velvollisuudentunne ja perinne vaan sanoo että pitäis tehdä itse, mutta...

Vierailija
5/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 10 vuotta sitten tein itse laatikot. Sitten rupesin ostamaan ne miehen Amica työpaikkaruokalasta ja viime vuosina paikallisesta lounasruokalasta.

Vierailija
6/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluna syötiin keittiörempan vuoksi valmisruokia ja hyviä oli. Ja pääsi helpommalla. En tiedä viitsinkö tänäkään vuonna tehdä, rosollin ostan ainakin valmiina. Ehkä myös lanttu- ja porkkanalaatikon. Teen ihan sikahyvää perunalaatikkoa joten sen ehkä teen itse.

Vierailija
7/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen itse, koska vain sillä tavalla saan ne vegaanisina. Minusta vaiva ei ole iso ja vielä helpompaa on, jos käyttää valmissoseita (itse teen ihan tuoreista vihanneksista). Imellettyä perunalaatikkoa en tee.

Vierailija
8/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistä nämä vaihtoehdot ja tee itse valmiista juuressoseista.

Vierailija
9/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuon imelletyn haluaisin ehdottomasti tehdä itse, mainitsemastani syystä, mutta se ketutus on vaan niin totaalinen ellen "tarpeeksi hyvin" siinä onnistu😟.

Rosollin teen aina itse+v.punaisen kastikkeen.

Ap

Vierailija
10/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noinkin, mutta esim.porkkanalaatikko jää jotenkin pliisun makuiseksi...

Noh, ehkäpä päädyn taas ostamaan 2kg porkkanasosetta ja 2kg lanttusosetta.

Ap

Vierailija
11/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin piirtein samalta kaikkien valmistajien joululaatikot maistuvat. Imelletty perunalaatikko mielestäni ihan o.k. löysää. Lanttulaatikko maistuu, sama mitkä "äidit" tehneet.

Porkkanasta en sano mitään, en syö, jotenkin liian "raasteista"/rakeista, liika riisiä varmaankin aiheuttaa tuon suutuntuman. Ei parane edes uusiolämmityksellä, kuten peruna ja lanttu.

Tutkimalla tuoteselosteet, ostamalla pikkulaatikot esim. Itsenäisyyspäivän safkaksi, maistamalla se selviää,  tarviiko tuunata.

Valmiilla säästyy aikaa ja vaivaa!

Vierailija
12/35 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kyllä ihan samaa. Ostin maistiaisiksi Saarioisten äitien lanttu- ja perunalaatikon ja nehän oli tosi hyviä! En rehellisesti sanoen tiedä, saisinko niistä itse yhtä hyviä. Joku kumma velvollisuudentunne ja perinne vaan sanoo että pitäis tehdä itse, mutta...

Yhtenä jouluna minä, veljen vaimo ja anoppi tehtiin kaikki lanttulaatikko, lisäksi pöytään laitettiin kaupan lanttulaatikko. Yksissä mielin todettiin, että kaupan lanttulaatikko oli parasta.

Vierailija
13/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime jouluna syötiin keittiörempan vuoksi valmisruokia ja hyviä oli. Ja pääsi helpommalla. En tiedä viitsinkö tänäkään vuonna tehdä, rosollin ostan ainakin valmiina. Ehkä myös lanttu- ja porkkanalaatikon. Teen ihan sikahyvää perunalaatikkoa joten sen ehkä teen itse.

.

Saisiko tuon perunalaatikon ohjeen. Kiitos

Vierailija
14/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noinkin, mutta esim.porkkanalaatikko jää jotenkin pliisun makuiseksi...

Ap

Valmiiseen porkkanasoseeseen lisätään voisulaa, kananmunaa, muskottipähkinää, maustepippuria ja kunnon suola. Ai niin ja pikku loraus kermaa. Paistetaan riittävän kauan 175 uunissa korppujauhoilla kuorrutettuna. Takaan ettei ole pliisun makuista.

Vierailija
15/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuun vaikuttaa myös paistoaika. Jos leivinuunissa paistaa hiljaisella lämmöllä yön yli, maku on erilainen kuin jos paistaa sähköuunissa suuremmalla lämmöllä vähemmän aikaa.

Vierailija
16/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä jouluna minä, veljen vaimo ja anoppi tehtiin kaikki lanttulaatikko, lisäksi pöytään laitettiin kaupan lanttulaatikko. Yksissä mielin todettiin, että kaupan lanttulaatikko oli parasta.

Ruutukokki keittokirjassa on lanttulaatikon ohje. Kiloon lanttusosetta tulee siirappia vain 2-3 ruokalusikallista. Lanttulaatikko ei saa olla keinotekoisen makea. Lisäksi mausteet muskottipähkinä/ ja tai inkivääri ja valkopippuri.

Ei sokeroitu ruoka ole se mitä haetaan.

Vierailija
17/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruutukokki keittokirjassa on lanttulaatikon ohje. Kiloon lanttusosetta tulee siirappia vain 2-3 ruokalusikallista. Lanttulaatikko ei saa olla keinotekoisen makea. Lisäksi mausteet muskottipähkinä/ ja tai inkivääri ja valkopippuri.

Ei sokeroitu ruoka ole se mitä haetaan.

...jatkan että  Valionkin lanttulaatikkoreseptissä on siirappia aivan hirveä määrä, 3/4 osaa dl. Syömättä jäisi ainakin minulta.

Vierailija
18/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuinkahan paljon noissa on sitä keittolientä mukana? Itse keitän mieluummin tuoreista juureksista juuri sen takia, että se sose on sitten aitoa lanttua ja porkkanaa eikä vedellä jatkettua.

Vierailija
19/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutukokin reseptin mukaan tehty lanttulaatikko on leppeän miedon lanttuisen makuista, ei makeaa. Ei jää kitalakeen pyörimään liiasta siirapista johtuvaa kitkerää jälkituntua.

Vierailija
20/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein just maksalaatikon, eikä siitä tullut yhtä hyvää kuin einesversio.