Ydinperheen joululahjat
Taidetaan olla ainoa ydinperhe, jolla on kinaa lahjoista. Mies haluaa ostaa 12v lapselle vain jotain pientä ja minä isompaa. Ei tuon ikäinen enää ole mistään pienestä tyytyväinen. Onko kihtalotoveria?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän "isompaa" se 12-vuotias ihan oikeasti välttämättä tarvitsee? Miehesi on oikeassa.
No, ainakin kannettavan läksyjen tekoa varten. ap
No sitten varmaan ostat sen. Miten tämä liittyy joululahjoihin?
No, kun miehen mielestä voi käyttää hänen vanhaa läppäriä, niin en sitten osta, kun en jaksa takaisin kauppaan viedä.
Minun lapseni ei edes pyytäisi uutta läppäriä koulutehtäviin, jos taloudessa on vanha, joilla tehtäviä voi tehdä.
Se on isänsä työläppäri ja minusta olisi hyvä, jos olisi ihan oma koulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän "isompaa" se 12-vuotias ihan oikeasti välttämättä tarvitsee? Miehesi on oikeassa.
No, kun miehen mielestä voi käyttää hänen vanhaa läppäriä, niin en sitten osta, kun en jaksa takaisin kauppaan viedä.
Minun lapseni ei edes pyytäisi uutta läppäriä koulutehtäviin, jos taloudessa on vanha, joilla tehtäviä voi tehdä.
Se on isänsä työläppäri ja minusta olisi hyvä, jos olisi ihan oma koulua varten.
Isänsä siis käyttää läppäriä vielä? Kyllä sitten on perusteltua olla oma.
Kuten aiemmin on todettu: omilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isänsä siis käyttää läppäriä vielä? Kyllä sitten on perusteltua olla oma.
Kuten aiemmin on todettu: omilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.
Kyllä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma. Tietysti tienaamillasi rahoilla ostat mitä haluat ja miehesi ostaa omillaan mitä haluaa, jos haluaa.
En ole koskaan kysellyt mieheltä vaan ostanut oman mieleni ja lasten toiveiden mukaan.
Tämä. Sinä ostat itse ne lahjat mitkä haluat antaa ja mies ostaa itse ne mitkä haluaa. Ei se avioliitto tarkoita symbioosia missä ei ole omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma. Tietysti tienaamillasi rahoilla ostat mitä haluat ja miehesi ostaa omillaan mitä haluaa, jos haluaa.
En ole koskaan kysellyt mieheltä vaan ostanut oman mieleni ja lasten toiveiden mukaan.
Tämä. Sinä ostat itse ne lahjat mitkä haluat antaa ja mies ostaa itse ne mitkä haluaa. Ei se avioliitto tarkoita symbioosia missä ei ole omaa tahtoa.
Vielä kun mieheni ymmärtäisi tämän. ap
Jestas sentään, kaikesta sitä ihmiset löytävät riidan aihetta. Kai sitä voi kumpikin ostaa lapselle millaiset lahjat vaan haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Jestas sentään, kaikesta sitä ihmiset löytävät riidan aihetta. Kai sitä voi kumpikin ostaa lapselle millaiset lahjat vaan haluaa?
Mies se tästä haluaa aina vaikean asian tehdä. ap
Meillä mies ostaa elektroniikkaa ja kallista, minä ostan villasukkia ja kirjoja. Välillä vähän harmittaa, että lapset innostuvat paljon enemmän miehen ostamista lahjoista, mutta toisaalta kun oma kapasiteetti ei riitä noihin nykyvempaimiin, niin ei voi mitään. Pienille lapsille osasin hankkia ne mieluisimmat lahjat, nyt on sitten miehen vuoro loistaa.
Niin, ja yhteisinä ne lahjat annetaan, mutta tajuaahan lapsetkin, kuka on minkäkin lahjan takana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ostaa elektroniikkaa ja kallista, minä ostan villasukkia ja kirjoja. Välillä vähän harmittaa, että lapset innostuvat paljon enemmän miehen ostamista lahjoista, mutta toisaalta kun oma kapasiteetti ei riitä noihin nykyvempaimiin, niin ei voi mitään. Pienille lapsille osasin hankkia ne mieluisimmat lahjat, nyt on sitten miehen vuoro loistaa.
Niin, ja yhteisinä ne lahjat annetaan, mutta tajuaahan lapsetkin, kuka on minkäkin lahjan takana.
Olisipa minunkin mieheni tuollainen. Meillä kun lapsi ei saa keneltäkään muilta lahjoja, kun isovanhemmatkin kuolleet. ap
Sano miehellesi, että hankkii oikeita ongelmia, sillä joululahjat eivät ole tarpeeksi vakava juttu kitistä. Sitten hankitte kumpikin lapselle just mitä lystäätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän sinua. Eksäni oli tuollainen, että halusi määrätä kaiken, koska hänhän tiesi, mikä on oikein.
Voi sitä nalkutuksen määrää, jos itse oli eri mieltä...
Yksikään lapsi/nuori ei toivo joululahjaksi mitään LÄKSYJEN TEKEMISTÄ varten. Eiköhän sitä läppäriä haluta aivan muista syistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän sinua. Eksäni oli tuollainen, että halusi määrätä kaiken, koska hänhän tiesi, mikä on oikein.
Juuri näin ja se kun joutuu palauttamaan kauppaan takaisin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kannettavaa tarvitaan peruskoulussa läksyjen tekoa varten, niin silloin kuuluu koulun maksaa se. Toki, jos lapsi on yksityiskoulussa, niin asia on eri.
Pienempää tai isompaa riippuu myös siitä, että mitä lapsi saa muuten joulun aikana. Toisissa perheissä on tapana ostaa lahjoja esim. ystävänpäivänä, synttärinä, nimpparina, kesän alkajaisiksi, koulun alkajaisiksi, muuten vaan joskus ilahduttamaan. Toisissa perheissä lahjatulva tulee vain jouluisin.
Voi kuule kun ei maksa. Kannettavaa tarvitaan myös lukiossa ja ammattikoulussa, ja kone täytyy ihan itse ostaa. Ei koulut koneita maksa vaikka niitä opetuksessa tarvittaisiinkin joka päivä. Varsinkin nyt korona aikana. Toisella asteella koulu ei maksa edes kirjoja opiskelijoille. Esimerkiksi lukiolaisten täytyy kaikki kirjat ostaa itse. Vaikka niitäkin tarvitaan tunneilla joka päivä. Onhan tämä suuri epäkohta.
Eli mies siis "laittaa" sinut palauttamaan koneen takaisin kauppaan, jos itse sellaisen hommaisitkin?? Ja sinä tottelet kiltisti, koska...?
Eli ongelma ei ole joululahja, vaan sinulla on mu***u ja kontrollifriikki miehenä. Mistä muusta hän määrää yksin, välittämättä muista?
Meillä aikanaan ostettiin lapsille vähän isompaa juttua lahjaksi, koska toiveita oli, ja halusimme tuottaa iloa. Maksoihan se hiukan enemmän, mutta ei niitä hankintoja kuitenkaan monta ollut. Ja joka ikinen hankinta oli yhteisellä sopimuksella, ilman mitään kitinää.
Meidän ydinperheessä joululahjat = jotain pientä.
Ei haluta tehdä joulusta mitään materiaalijuhlaa.
Sen sijaan, jos tarvitaan läppäri, kännykkä, uusia urheiluvälineitä, ne hankitaan pitkin vuotta. Rahoituksesta keskustellaan nuorten kanssa; jos haluavat jotenkin jotain kamalan kallista merkkiä, edellytetään, että nuori itse tekee jotain rahoittaakseen osan. Peruselatus tietenkin tulee meiltä vanhemmilta.
Yhtenä jouluna ei ollut lahjoja ollenkaan. Lapset oli silloin toki pienempiä. Oli vain kortti, jossa luki että lähdetään viikon päästä etelänlomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kannettavaa tarvitaan peruskoulussa läksyjen tekoa varten, niin silloin kuuluu koulun maksaa se. Toki, jos lapsi on yksityiskoulussa, niin asia on eri.
Pienempää tai isompaa riippuu myös siitä, että mitä lapsi saa muuten joulun aikana. Toisissa perheissä on tapana ostaa lahjoja esim. ystävänpäivänä, synttärinä, nimpparina, kesän alkajaisiksi, koulun alkajaisiksi, muuten vaan joskus ilahduttamaan. Toisissa perheissä lahjatulva tulee vain jouluisin.
Voi kuule kun ei maksa. Kannettavaa tarvitaan myös lukiossa ja ammattikoulussa, ja kone täytyy ihan itse ostaa. Ei koulut koneita maksa vaikka niitä opetuksessa tarvittaisiinkin joka päivä. Varsinkin nyt korona aikana. Toisella asteella koulu ei maksa edes kirjoja opiskelijoille. Esimerkiksi lukiolaisten täytyy kaikki kirjat ostaa itse. Vaikka niitäkin tarvitaan tunneilla joka päivä. Onhan tämä suuri epäkohta.
Kuten huomasit: Puhuin peruskoulusta. Lukio ja ammattikoulu ovat erikseen. Toki jos 12-vuotias on niin erityislahjakas, että on jo toisen asteen opinnoissa, niin olisi luullut ap:n siitä mainitsevan. Silloin uuden läppärin osto on ihan aiheellista.
Ap:lla on kuitenkin oikeus ostaa mitä haluaa lapselleen lahjaksi. Jos haluaa ostaa läppärin, niin ostaa läppärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ongelmasiei ole mielipiteiden erimielisyys vaan se, että et uskalla vastustaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ongelmasiei ole mielipiteiden erimielisyys vaan se, että et uskalla vastustaa miestä.
Kyllä minä vastustan häntä. Viime joulunakin ostin nintendo switchin vaikka mies vastusti. Näki sen vasta aattona. ap
12-vuotiaalle riittä käytetty läppäri.
Toki sinä saat hassata rahojasi ihan niin paljon kuin haluat, kunhan maksat muista menoista tasan sen puolet.