"ei muakaan imetetty ku kuukausi ja ihan terve olen"
Onko ihan varma ettei meillä olisi kaikkia kansan sairauksia jos olisi täysimetetty puolivuotta? Tai masennus ja itsemurhatilastot pienempiä jos kaikki olisi nukkunut perhepedissä tai jotain muuta vastaavia?
Kommentit (33)
Itse olen imetetty ja kovin alleginen. Miehelläni ei ole allergioita ( ei ole suomalainen) , eikä lapsellemmekaan oe mitään allergiaa. Lasta ei sattuneista syistä ole imetetty kuin ihan vahän (lapsen ja mun terveyden tai sairauden vuoksi).
Itse olen imetetty ja kovin alleginen. Miehelläni ei ole allergioita ( ei ole suomalainen) , eikä lapsellemmekaan oe mitään allergiaa. Lasta ei sattuneista syistä ole imetetty kuin ihan vahän (lapsen ja mun terveyden tai sairauden vuoksi).
Mitä ihmiset jaksaa aina jauhaa tästä imettämisestä?! Toiset imettää kauemmin kuin toiset, jotkut eivät ollenkaan. Mitä se on teiltä muilta pois? Ensimmäistä lastani imetin vuoden ja toista aion imettää saman verran. Imettäminen on ilmaista ja mulla ainakin kaikki raskauskilot karisi imetyksen vuoksi, siinä aika hyviä syitä mun mielestä imetykselle ainakin omalla kohdallani. Lapsen terveydelle imettäminen ei kuitenkaan ole mikään tae.
Mulla imetys ei oo vaikuttanu painoon, mutta ollu mun mielestä luontevaa ja mukavaa. Lapset perusterveitä. Ite oon epäilly, että mitä aiemmin syntyy, sitä kehittymättömämpi suolisto ja sitä herkemmin oireilee. Meillä kun ei oo ollu mahavaivoja tai allergioita ollenkaan ja kaikki syntyny rv 41-42.. Kuudesta nyt kokemusta
No. Itse kuulun sukupolveen, jossa vain viidesosaa lapsista on ylipäätään imetetty, ja kas kummaa, me olemme yhtä pitkiä, yhtä terveitä tai sairaita kuin edeltävät ja jälkeen tulevatkin, enemmän imetetyt sukupolvet. Siitä päätellen ilman rintamaitoakin voi hyvin kasvaa terveeksi ja tasapainoiseksi.
Mielenterveyden kannalta väitän, että imettämisellä tai nukkumistavalla ei ole mitään tekemistä. Lapsille annetaan hellyyttä ja tukea ihan ruokkimistavasta tai nukkumapaikasta riippumatta. Kyllä sitä korvikettakin juotetaan sylissä...
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 13:15"]Olen imettänyt molempia lapsiani pitkään ja toisella on astma sekä lieviä allergioita (siitepöly, eläimet, muutama ruoka-aine) ja on sairastanut todella paljon koko ikänsä eli 11 vuotta. Toisella näistä pitkään imetetyistä taas on todella laaja-alaiset allergiat ruoka-aineille - osasta saa jopa anafylaktisen shokin. Lisäksi on ollut korvakierrettä ja jatkuvaa sairastelua. Ikää on vasta pari vuotta, joten vielä ei sentään muuta ole ilmaantunut. Omien kokemusten pohjalta sanoisin siis, että yhtä tyhjän kanssa näyttää olleen imetys, ainakin meillä :(
[/quote]
huonot geenit
Tutkitusti perhepeti antaa paremman itsetunnon.
Ekan kanssa imetys ei onnistunut. On koko kolmevuotisen elämänsä ollut terve kuin mikä. Toki nyt jotain nuhia ollut tms. Kuumetta kerran. Pienempää imetin vuoden ja on ollut paljon enemmän kipeänä. Ihan perusterve kuitenkin hänkin eli ei mitään isompaa ole onneksi ollut. Miehen kanssa sairastamme todella harvoin.
Se tosin sanottakoon, että vanhemmalla lapsella oli vauvana tosi herkkä vatsa, nuoremmalla ei mitään ongelmia. Saattaa johtua imetyksestä, mutta uskon sairauksien suhteen enemmän geeneihin kuin imetykseen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:57"]
no mua imetettiin täys päisesti 8kk ja olin korvakierre lapsi ja nyt olen ylipainoinen, että ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri että kaikki olis terveitä jos niitä imetetään
[/quote]
Meilläkin se lapsi, ketä imetettiin pisimpään, on allergisin ja korvakierre lapsi. On myös nyt aikuisena ylipainoinen ja hänellä on myös masennusta.
Minua ei imetetty ja olin 32-vuotiaaksi terve kuin pukki, ei ikinä mitään tulehdustauteja, korvatulehdusta tms. Sitten asuin muutaman vuoden hometalossa, ja olen nykyään 35-vuotiaana allerginen ja saan joka aivastuksen jälkeen joko korvatulehduksen tai poskiontelontulehduksen. Ensimmäinen lapsi, joka asui kanssani tuossa asunnossa, oli hyvin sairas, toinen syntyi uuteen, puhtaaseen asuntoon ja on ollut terve. Kumpaakaan ei ole imetetty.
Että ehkäpä näissä tilastossa pitäisi ottaa huomioon sekin, ketkä lapset viettävät 9 tuntia päivästää homeisessa päiväkodissa tai koulussa, ja ketkä eivät.
Se on kyllä hienoa, miten jotkut luulevat olevansa oikeutettuja puuttumaan ja arvostelemaan toisten valintoja. Mikään asia ei maailmassa ole niin mustavalkoinen, että kannattaa vetää johtopäätöksiä heti.
Mä täysimetin kuukauden, toisen kuukauden lapsi sai jo puoliksi korviketta ja sen jälkeen loppui imetys kokonaan. Miksikö? Siksi, että maito ehtyi ja multa meinasi hajota pää kun pieni vain huusi ja huusi kun ei saanut tarpeeksi ruokaa.
En mä ole viitsinyt enää edes selittää kenellekään miksi en imetä, asia on meidän perheen asia, eikä mulla ole velvollisuutta yhdellekään kukkahattuiselle täti-ihmiselle sitä perustella. Siinähän katsovat kieroon, ei se ole mun murhe.
Imetys on todella hyvä juttu ja suositeltavaa, mutta kohtuudessa, mun mielestä imetyksessäkin on huono juttu mennä sinne toiseen äärilaitaan, eli fanaattisuuden puolelle. Mielestäni puoli vuotta pelkällä maidolla on huono juttu nopeasti kasvavalle lapselle, ja tietysti yösyöttöjen takia äidille, vaippaa on pakko vaihtaa kun on ne yösyötöt, nestettä menee lapsen läpi kauheaa vauhtia.