Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
81/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä  otan nimimerkiksi 80, koska kommenttini nro on se.

Röyhistelen täällä rintaani, sillä peruutin juuri yhden kerran kuukaudessa tulevan kauneuspaketin. Katsoin etukäteen, mitä seuraavaksi on tulossa ja totesin, että en tarvitse sitä. En ole meikannut koko tänä vuonna ellei huulikiiltoa lasketa meikiksi. Haluan muutenkin pitää purkkien määrän minimalistisena. Minulla on kuitenkin himo kaikkeen kauniiseen ja tuoksuvaan ja rakastan pieniä purkkeja ja uuden kokeilua. Yritän siis hillitä sitä osaltani ja saada iloa lukemalla muiden kokeiluista ja katselemalla kuvia netissä.

Olen aiemmin yrittänyt no shoppingia ja yleensä tässä vaiheessa loppuvuotta on käynyt niin, että tilaan hulluna "viimeiset hyvät ja tarpeelliset". Oikeasti melkein kaikki on tarpeetonta. Nyt on tulossa mm. huulikiiltopakkaus ja meikkipaletti, molemmat täysin turhia. Jos nyt saisin tehtyä stopin ja pidättäydyttyä tämän joulukuun ikään kuin valmistavana bonuskuukautena!

Vierailija
82/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Muutenkin kulutan melko vähän, koska olen pienituloinen yksinhuoltaja 😂 .. mutta tottahan toki minullakin tulee välillä turhaa ostelua.

Nyt peruutin ainakin kaikki muut suoratoistot paitsi netflixin. Siinä on mielestäni paras hinta-tarjonta suhde ja on harvoja maksullisia huveja meidän perheessä (esim. perjantain leffaillat katotaan täältä).

Olen myös peruuttanut kaikenlaisia turhia uutiskirjeitä, mainoksia ei ole tullut postilaatikosta vuosikausiin. Fb:ssa ja instassa vältän seuraamasta mitään kaupallista, minkä seurauksena tulis muuten tehtyä helposti heräteostoksia.

Minun konkreettinen tavoite vuodelle 2020 olkoon maksaa osamaksut pois ja säästää 1000 euron puskuri 💵 💪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittauduin mukaan jo tuolla ensimmäisellä sivulla. Takana on yksi aikaisempi älä osta mitään -vuosi melko samoilla säännöillä kuin ap:lla. Tässä välissä olen kyllä taas jotakin ostellutkin. Lähinnä olen korvannut pari loppuun käytettyä vaatetta uusilla, mutta pari jälkikäteen ajateltuna turhaa hankintaakin on tullut tehtyä. Se harmittaa sen verran, että parempi ettei taas vuoteen osta mitään :)

En siis aio ostaa itselle tai kotiin mitään muuta kuin pakolliset kuluvat asiat. Muita perheenjäseniä rajoitukset eivät koske. Tavoitteena on turhan kuluttamisen vähentäminen ja sekä kodin että vaatevaraston pitäminen jatkossakin minimalistisena.

Kiitos ap että aloitit tämän ketjun, tätä on mielenkiintoista lukea.

Vierailija
84/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Raitasukka2021! Tuo vinkkisi irtisanoa muut suoratoistot paitsi yksi on tosi hyvä! Itselläni oli Netflix, HBO ja Prime + satunnaista uusien elokuvien vuokraamista eri palveluista sekä tietysti Areenan valikoima. Kuuntelin muutamaa kaveria, jotka puhuivat aina "täytyykin sitten ottaa se HBO kun se ja se sarja taas jatkuu" ja aloin miettiä, ehdikö oikeasti kuluttaa noita kaikkia tarpeeksi. Irtisanoin muut paitsi Netflixin ja aion jatkossa ottaa jonkun palvelun kuukaudeksi ja keskittyä sitten katsomaan sieltä ne tietyt sarjat ja elokuvat siinä ajassa.

Irtisanoin myös Spotifyn maksullisen palvelun eli nyt kännykkäversiosta puskee (ärsyttävää) mainosta aina väliin eikä muutenkaan voi valita niin kivasti kaikkea, mutta tietokoneen kautta kuuntelu toimii ihan ok. Kun olen alkanut kuunnella myös äänikirjoja niin totesin ettei Spotifyä tullut enää jatkuvasti kuunneltua.

Äänikirjapalveluista olen käyttänyt yhtä kerrallaan ja vaihdellut aina tarjousten mukaan ja pitänyt välillä taukoa. Käytän paljon kirjastoa, mutta sen äänikirjoihin en ole tutustunut, eli siinä riittää haastetta ensi vuodelle. Olisi järkevä käyttää ilmaista palvelua!

85/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Lupaan olla ostamatta vaatteita, entiset riittää. Palveluita, kuten kylpylää käytän entiseen tapaan jos korona suo. Suosin kotimaista hygieniatuotteissa ja pesuaineissa, kosmetiikkaa en osta ollenkaan, kun en käytä.

Ainoa paheeni on puutarha, jonne tulee joka vuosi hankituksi uusia kasveja. Pyrin niissäkin suosimaan kotimaisia kasvattajia.

Vierailija
86/551 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosi 2020 on minulla ollut "älä osta mitään turhaa" -vuosi, ja luulen, että vuosi 2021 jatkuu samoissa merkeissä. Olen joskus selaillut nettisivuja, ja ajatellut tilaavani jotakin sillä hetkellä mielenkiintoista, mutta hetken päästä ajatus on mennyt ohi. Enemmän on ollut tarve päästä eroon entisistä tavaroista ja käyttämättömistä vaatteista, mutta se on ollut vaikeaa nyt korona-aikana.

Vierailija
87/551 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kaikki messissä?! Nyt on vaikeat ajat, kun alea pukkaa ja kaikkea ihanaa jouluhömppää saisi "halvalla".

Vierailija
88/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 kuvittelee ainakin toistaiseksi selviävänsä tästä kuusta ilman isompia kiusauksia. Joululahjaksi saa kuitenkin jotain pientä kivaa.

Vaateshoppailu ei nappaa kun koronatilanteen takia viimeisetkin suunnitellut lähipäivät töihin on peruttu, ja muutenkin on kaikki paikat menossa kiinni. Minulla on ollut tapana valita kuukaudeksi kapselivaatekaappi jossa on n.20 vaatetta, mutta tässä kuussa en ole vielä saanut aikaiseksi järjestää vaatteita kun tajusin ettei ole tarvetta käydä kuin ruokakaupassa ja ehkä apteekissa. Kotivaatteiden lisäksi arkivaatteiksi riittäisi siis yhdet farkut ja neule.  Se siis niistä vaatetus- asuste- ja kosmetiikkatarpeista. Sisustamiseen riittää joulusiivous ja -koristelu kotoa löytyvillä koristeilla ja joulukukilla (en muutenkaan laske kukkia turhuudeksi). Joululeipomisen (ei tarvetta leipomistarvikkeille) lisäksi tarvittavat viimeisetkin harrastustarvikkeet on hankittu kotiin jo aiemmin tänä vuonna. Noh, puhelin on menossa rikki mutta ajattelin koittaa sinnitellä vielä pari kk ja hankkia sitten Fairphonen joka ei kuitenkaan ole ikinä missään alessa.

Suorastaan harvinaisen vähän kiusauksia siis. Toivottavasti ei tulekaan.

Vierailija
89/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sellainen uuden vuoden lupaus. Luulen, että lähes kaikilla se kaatuu ennemmin tai myöhemmin vuoden aikana. Luultavasti ennemmin. Miksi ette aloita heti? Tai aloittaneet 19.9.2018? Miksi juuri 1.1.2021?

Vierailija
90/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa sellainen uuden vuoden lupaus. Luulen, että lähes kaikilla se kaatuu ennemmin tai myöhemmin vuoden aikana. Luultavasti ennemmin. Miksi ette aloita heti? Tai aloittaneet 19.9.2018? Miksi juuri 1.1.2021?

Mä aloitinkin jo maaliskuussa. Tästä on helppo jatkaa koko ensi vuosi ja kenties vieläkin pidempään. 

Vierailija
91/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerkee kuukauden hullutella kaupoissa, jee jee :D

Vierailija
92/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerkee kuukauden hullutella kaupoissa, jee jee :D

Tuolla asenteella on kyllä tammikuussa aikamoinen kylmä kalkkuna luvassa jos tosiaan iskee kaikki ei-välttämättömät ostokset jäihin. :D  Ja vielä parhaaseen tammiale-aikaan.

Vierailija
93/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löyhästi tähän ketjuun liittyen, ostatteko kuinka paljon velaksi, eli visalla, osamaksuilla ym tavaroita?

Minulla ei ole visaa, enkä mielelläni käytä osamaksujakaan, olen tainnut osamaksulla ostaa tabletin viime vuosina. Hölmöä, senkin olisi voinut säästää ja ostaa, kun on rahaa. Pitääkin maksaa se pois kokonaan.

Tämä tuli mieleen kaverin kanssa joululahjaostoksista puhuttaessa, eli ostaako kaupasta, tilaako netistä tms, tulin maininneeksi, että nettitilauksissakin on vähän se, että onko nyt rahaa tilata lahjoja, vai pitääkö ostaa sitten myöhemmin, lähempänä joulua. Kaveri kertoi, että visallahan ne ostellaan. Olin vähän häkeltynyt. Ehkä siksi, kun minulla ei sitä visaa ole, ei ole käynyt mielessäkään ostaa lahjoja velaksi. Ostan sellaisia lahjoja lapsille, joihin minulla on varaa. Muille ei lahjoja tarvitsekkaan ostaa. Isompia juttuja ostetaan isovanhempien ym kanssa yhteisesti, kuten pojalle pelitietokone, sekin kyllä käytettynä.

Yleensäkin seurailen tarjouksia, esim. Lasten lahjatoiveiden suhteen, nehän näkee nykyään niin hyvin myös netistä, ja ostan sieltä, missä on edullisinta, mutta mietin myös, että saisin kaikki toiveet yhdestä tai kahdesta paikasta, ettei nyt turhaa tule ajeltua. Netistä tilatesse kyllä huomioin myös postimaksut lisää hintaan. Ei meillä ostetakasn kuin yhdet lahjat per lapsi, suunnilleen saman arvoiset, ja joku lautapeli tms yhteiseksi. Isovanhemmilta, kummeilta ym tulee sitten pari pakettia.

Meni nyt vähän ohi ketjun aiheen, mutta kiva olisi kuulla teidän rahankäyttötavoista.

Vierailija
94/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luottokortti, mutta en ole käyttänyt sitä kuin pari kertaa vahingossa. 

Tässä voidaan varmaan myös jakaa säästövinkkejä tyyliin margariinipaketeista pakasterasioita, kun elintarvikkeita meidän pitää kuitenkin ostaa ja lähes kaikki on nykyään pakattu. 

Vierailija
95/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin aloitan vasta 1.1.2021 mutta en silti aio humputella joulukuuta.

Vierailija
96/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrtti kirjoitti:

Löyhästi tähän ketjuun liittyen, ostatteko kuinka paljon velaksi, eli visalla, osamaksuilla ym tavaroita?

Minulla ei ole visaa, enkä mielelläni käytä osamaksujakaan, olen tainnut osamaksulla ostaa tabletin viime vuosina. Hölmöä, senkin olisi voinut säästää ja ostaa, kun on rahaa. Pitääkin maksaa se pois kokonaan.

Tämä tuli mieleen kaverin kanssa joululahjaostoksista puhuttaessa, eli ostaako kaupasta, tilaako netistä tms, tulin maininneeksi, että nettitilauksissakin on vähän se, että onko nyt rahaa tilata lahjoja, vai pitääkö ostaa sitten myöhemmin, lähempänä joulua. Kaveri kertoi, että visallahan ne ostellaan. Olin vähän häkeltynyt. Ehkä siksi, kun minulla ei sitä visaa ole, ei ole käynyt mielessäkään ostaa lahjoja velaksi. Ostan sellaisia lahjoja lapsille, joihin minulla on varaa. Muille ei lahjoja tarvitsekkaan ostaa. Isompia juttuja ostetaan isovanhempien ym kanssa yhteisesti, kuten pojalle pelitietokone, sekin kyllä käytettynä.

Yleensäkin seurailen tarjouksia, esim. Lasten lahjatoiveiden suhteen, nehän näkee nykyään niin hyvin myös netistä, ja ostan sieltä, missä on edullisinta, mutta mietin myös, että saisin kaikki toiveet yhdestä tai kahdesta paikasta, ettei nyt turhaa tule ajeltua. Netistä tilatesse kyllä huomioin myös postimaksut lisää hintaan. Ei meillä ostetakasn kuin yhdet lahjat per lapsi, suunnilleen saman arvoiset, ja joku lautapeli tms yhteiseksi. Isovanhemmilta, kummeilta ym tulee sitten pari pakettia.

Meni nyt vähän ohi ketjun aiheen, mutta kiva olisi kuulla teidän rahankäyttötavoista.

Käytän. En toki haluaisi käyttää, mutta joudun tekemään liian usein pakollisia hankintoja (lasten kengät, vaatteet, auton korjaus, kodinkoneen rikkoutuminen) osamaksulla. Johtuen siitä ettei minulla ole säästöjä ja niitä on hankala kerryttää kun pitää lyhentää lainoja. Nyt kuitenkin yritän tosissani päästä tästä kierteestä eroon, kulukurilla. Koska kyllä minä sitä rahaa sitten myös saatan laittaa turhaankin. Tiedän, tyhmää kun tietää miten pitäisi toimia mutta sitten ei toimi niin!! Olen jopa tarkkaan laskenut mitä menee asumiseen, vakuutuksiin, ruokaan yms. Ja siirrän sen rahan sivuun aina joka palkasta, eikä siis niiden laskujen kanssa ole mitään ongelmia. Mutta sitten nuo epäsäännölliset, enemmän tai vähemmän yllättävät kulut.. niiden suhteen toimin typerästi 🙄

Vierailija
97/551 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole turhaa juurikaan elämäni varrella ostanut ja viime vuosina yhä vähemmän. Joten en oikein voi luvata, että lähden mukaan, kun olen jo valmiiksi :D. Mutta sen lupaan, että ostan aina suomalaista, kun jotain tarvitsen ja sen saa suomalaisena. Ja lupaan käyttää entistä enemmän palveluita, käyn kampaajalla (luomu), hierojalla, luontaishoidoissa, joogassa, jumpassa ja osallistun nettikursseille, joista on mulle hyötyä. En tee tätä rahan takia, vaan luonnon ja koska tahdon kannattaa suomalaista. Tää yhteiskuntahan kaatuu, jos ostetaan vaan ulkomaalaista. Nyt on tosi tärkeää, että se mitä tarvitaan, ostetaan kotimaisena. 

Vierailija
98/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrtti kirjoitti:

Jos teen nettitilauksia ulkomailta, käytän yleensä visaa. Se ei tarkoita "velaksi ostamista", vaan se on turvallisin tapa toimia nettikaupoissa. Jos tulee jotain häikkää tai vaikka kortin tiedon varastetaan kaupan datavirroista, visaa käyttänyt saa aina rahansa takaisin.

Moni ostaa ruuat ym visalla, mutta sekään ei ole "velaksi ostamista". Jos maksaa kuukausittain sen käyttämänsä takaisin, ei osamaksuvelkaa synny. Sitten vasta kun ostat yli varojesi (eli sen määrän mitä voit maksaa) alat tehdä velkaa.

Vierailija
99/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on turhaa?

En koe ostaneeni muutenkaan mitään turhaa.

Vierailija
100/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin aika monta asiaa 1.1.2020. Esimerkiksi päätin, että

- alan laihduttaa normaalipainoon

- harrastaa liikuntaa

- harrastaa kaikkea mukavaa

- pitää tipattoman vuoden (ellen useamman)

Kaikki nämä ovat pitäneet. Olen laihtunut paljon, harrastan liikuntaa, minulla on kivoja harrastuksia enkä ole tipsutellut koko vuonna.

En tykkää ollenkaan tuollaisesta lyttäämisestä ja muiden yritysten mitätöinnistä. Täsmälleen sama asia, kun joku sanoo laihduttavansa nopeasti tms. "Ei tule onnistumaan" ja "lihot heti takaisin". Höpöhöpö. Jos SINÄ et pysty niin kyllä muut vaan pystyvät. Ja useampi pystyisi ilman näitä negatiivisia vastarannan kiiskejä.