Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
481/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden ostokset, poislukien ruoka, apteekki ja muu välttämätön:

- kuomasaappaat, vanhoista meni pohjat poikki

- mascara, vaihdan 4 kuukauden välein

Vierailija
482/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden kannalta nyt ei ole hyvä hetki minimoida kulutusta, vaan keskittää sitä kotimaisuuteen.

Just eilen joku selitti televisiossa, kuinka nyt ei ole lainkaan hyvä korottaa palkkoja, koska sillä on haitallinen vaikutus Suomen talouskasvuun.

No eihän herrojen mielestä koskaan ole syytä korottaa palkkoja. Aina löytyy joku koottu selitys, ettei tarvitse palkkoja nostaa. Mutta asumiskustannuksia, veroja ja hintoja on aina hyvä korottaa. Millähän niitä jatkuvasti nousevia kustannuksia maksellaan, jos palkkaa ei tule käytännössä yhtään? Sillä, ettei ihmisillä ole huonojen palkkojen vuoksi varaa, on Suomen talouteen haitallinen vaikutus. Juuri huonojen palkkojen ja työttömyyden takia pitää maksella asumistukia ja sosiaaliavustuksia. Myös kulutus pysyy matalana, kun ei voida kuluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme tuon jo viime vuonna. Säästöt ovat kumuloituneet ja ne on nyt sijoitettu osakkeisiin niin että tänä vuonna siirrymme rikkaimman 5% joukkoon.

Minimoikaa kulutusverot, ostakaa vain täysin välttämätön eli lähinnä ruokaa (alv 14%).

Vierailija
484/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tässä taas kolme viikkoraporttia.

Viikko 15: ruoka 26€, puhtaus ja terveys 15€, herkut 13€

Viikko 16: ruoka 39€, puhtaus ja terveys 15€, herkut 12€

Viikko 17: ruoka 62€, puhtaus ja terveys 36€, herkut 13€

Kirjaostos 20€ (Seppo Jokinen: Siipirikot)

Energiajuomalakko on pitänyt. Nyt neljän kuukauden kokemuksella voin jo sanoa, että ei tee enää niitä edes mieli.

Vierailija
485/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä on, lasketaanko tähän kirppariostokset? 

Vierailija
486/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan mitä haluan ja milloin haluan. En lähde v4semmiston pelleilyihin mukaan, vaan elän normaalien ihmisten normaalia elämää!

Vierailija
487/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos haaste! Itse olen  yrittänyt noudattanut haastetta jo 12vuotta. Yritänyt myös päästä eroon turhasta kotini.Viellä on työmaata. Kun vien repussani,kassissani.Astioita.Liinavaateita,pyyhkeität,verhoja.Mitä niitä alun perin raijasinkaan mukaani kun muutin yksin asumaan tänne.Aino mitä tapahtu,kun kaikille liinavaateille oli parit.Jätin vieras varat.Ja lakanoita,ymm.Onkin eri värit..Siis pussilakanat,tyynyliinat.No en nyt lähde ostelee vieras varaa värin takia tai että  liinavaateeni   olisi yhtenäistä,Sama vein lautasia,kahvikuppeja,kattiloita ymm.Mitä astioilla tekee 12klp kaikia?Vähän kaapi tilaakin.Yksin kuitenkin syön.Kun kaikki asuvat todella kaukana jotka yöpyvät.Ystävä porukat kaventuneet,kun ikä lisä.Normaali poistuminen kuoleman kautta,Siistit hyvät vaateet kengät,on myös vida lähtenyt.Kun aina kuljeskelen ulkona paljon.On toimivat säiden mukaiset vaateet,jalkineet,läpi vuoden aikojen.Joten en mene edes katsomaan onko jotain kivaa?Tai jos näen,päätän en osta,en tarvitse.Säästypä rahaakin.

Vierailija
488/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitin lauantaina 254700 euroa. Miksi en ostaisi?

Vierailija
489/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa meni ruokakauppaan 300 euroa, lahjaan 50 euroa ja suunnitellusti kenkiin 80 euroa. Kengät tulivat rikkoutuneiden tilalle. Olen laihtunut muutaman kilon vuoden alusta alkaneen sokerittomuuden ansiosta. Kevätsiivosin vaatekaappia ja sain muutaman ”uuden” vaatekappaleen käyttöön, kun ne ovat nyt sopivan kokoisia.

Underbuyer

Vierailija
490/551 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama ei-välttämätön asia on tullut ostettua, mutta nekin ovat olleet suurimmaksi osaksi pitkään ostoslistalla. Löysin pitkään etsimäni neuleen ja mekon Torista, yhden maton taas ostin uutena vanhan ja kulahtaneen tilalle. (Nämä siis huhtikuun ostoja.) En yleensä osta mitään kertakäyttöistä, mutta nyt ostin lapsille serpentiiniä ja ilmapalloja, koska tavallisesti käytössä olevat vappukoristeet olivat muuton jäljiltä niin hankalassa paikassa.

Tässä kuussa rahaa menee lisäksi ainakin puutarhan laittamiseen ja pianonviritykseen. Haaveilen tällä hetkellä uusista puutarhakalusteista, mutta taidan tyytyä maalaamaan vanhat. Ovat aika huonossa kunnossa, ehkä kuitenkin uudella maalipinnalla niille saa vielä pari vuotta lisäaikaa.

Joku aiemmin kirjoitti leikkokukista. Meillä on aina kukkia maljakossa, enkä pidä niitä turhina. En käytä juuri ollenkaan alkoholia, joten perjantaikimppu on minulle parempi vaihtoehto kuin perjantaipullo. Halvemmaksikin tulee, koska yleensä ostan marketin muutaman euron kimppuja, ainoastaan juhlia varten haen kukat kukkakaupasta. Kukista on sen verran paljon iloa, että lasken sen omaan hyvinvointiin panostamiseksi.

Vierailija
491/551 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan ! 

Viimeksi kulunut vuosi herätti minut siihen todellisuuteen, että kun ei tullut kaupoissa lorvittua ja vaatteita ostettua, säästyi rahaa yli 3000 euroa vuodessa. Laitoin kaikki osakkeisiin. Osakkeet nousseet hyvin ja nyt minulla on jo niissä säästössä 6400 euroa. Eli yli tuplaantuneet. 

Todellakaan, en osta enää koskaa mitään kuin tarpeeseen. Meinaan jäädä muutaman vuoden aikaisemmin sitten joskus eläkkeelle kun säästelen. 

Vierailija
492/551 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten sujuu hyvin, mutta yksi hukkaostos tuli tehtyä. Olen pitkään tarvinnut yhtä uutta vähän siistimpää paitaa, jonka turvin selviäisi koko kesäkauden edellisten vuosien vaatevarastolla. Löysin lähes täydellisen ja ajattelin että hyvä, nyt mennään näillä taas ainakin pari vuotta. No eikös tuo kutistunut pesussa juuri sen verran kittanaksi, että on pakko laittaa kiertoon. Ärsyttävää.

Vierailija
493/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelin juuri aamulla kolmet pikkarit kun oli tullut reikiä. Aiemmin olisin ostanut uudet, mutta nyt olen tajunnut, että olen syytänyt rahaa hukkaan. 

Vierailija
494/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vaatteeni niin kuluneiksi, että aion kyllä ostaa uusia vaatteita niitten tilalle.

Vierailija
495/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut meinasivat loppua, ostin kahdet. Muuten mennään aika lailla ruokalinjalla. Ravintolaruokaa en laske turhaksi. No jätskiä ja sen semmoista mitä ilmankin pärjää on kyllä tullut osteltua, mutta vaatteita ei. 

Vierailija
496/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tähän voi mukaan lähteä kuin ne, joilla on vara ostaa kaikkea turhaa.

Vierailija
497/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ihmisiä on kuitenkin Suomessa vielä olemassa, joilla ei jokaikinen euro mene perustarpeisiin., joten eiköhän osallistujia sen verran ole, ettei tässä yksin tarvitse olla. Ap

Vierailija
498/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ihmisiä on kuitenkin Suomessa vielä olemassa, joilla ei jokaikinen euro mene perustarpeisiin., joten eiköhän osallistujia sen verran ole, ettei tässä yksin tarvitse olla. Ap

Pointti oli ensimmäisellä kommentoijalla, että moni ei voi olla ostamatta mitään vuoden aikana. Minulle se on esimerkiksi käytännössä hyvin vaikeaa. Siksi tämä ketju ei ole meille köyhille, mutta tosi hienoa, että moni "normaali" hillitsee kuluttamistaan. 

Vierailija
499/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerta kun ketju sattui silmiin. Tämän vuoden puolella ns turhia ostoksia on ollut 5 kirjaa (ei saatavilla kirjastosta joten onko kuitenkaan turhaa kun halusin ne lukea...) ja yksi pannunalunen. Muuten olen ostanut vaan tarpeellista, eli ruokaa jne kuluvaa ja muutamat uudet alushousut hajonneiden tilalle

Vierailija
500/551 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo vuoden kuunnellut ravintoloiden .artistien ja tapahtuma alan valitusta EN TODELLAKAAN TULE HEIDÄN PALVELUITA KÄYTTÄMÄÄN