Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
41/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yleensäkään harvoin mitään turhaa. En lähde mukaan.

Vierailija
42/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion käyttää ensi vuonna paljon enemmän rahaa kuin nyt. Koronan takia olen ollut kotona maaliskuusta lähtien (ruokakaupassa olen käynyt), joten joka kuukausi tilille on jäänyt yli 2500 e. Ensi vuonna on aika tehdä tälle rahalle jotain eikä vain makuuttaa sitä tilillä. Ei sitä rahaa saa mukaansa, kun kuolee, joten tuo turhasta kulutuksesta luopuminen tuntuu juuri siltä, mitä pari vuotta sitten kamalasti vastutettiin. Eli käytä rahasi nyt, miksi säästää, kun yhteiskunta kuitenkin tukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo varaa ostaa tarpeellistakaan joten voin kiillottaa sädekehääni osallistumalla.

Vierailija
44/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa arenasta: prisma, väestöräjähdyksen haasteet.

Vierailija
45/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Tänä vuonna tulikin ostettua kaikkea turhaa kun korona-arkea piristämään piti muka hankkia kaikkea kotiinkuljetuksella. Ensi vuonna en tarvitse vaatteitakaan kuin korkeintaan parit leggingsit reikäisten tilalle.

Vierailija
46/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion käyttää ensi vuonna paljon enemmän rahaa kuin nyt. Koronan takia olen ollut kotona maaliskuusta lähtien (ruokakaupassa olen käynyt), joten joka kuukausi tilille on jäänyt yli 2500 e. Ensi vuonna on aika tehdä tälle rahalle jotain eikä vain makuuttaa sitä tilillä. Ei sitä rahaa saa mukaansa, kun kuolee, joten tuo turhasta kulutuksesta luopuminen tuntuu juuri siltä, mitä pari vuotta sitten kamalasti vastutettiin. Eli käytä rahasi nyt, miksi säästää, kun yhteiskunta kuitenkin tukee.

Rahaa voi kuluttaa niin monella tavalla. Tämän haasteen avulla voi miettiä, mihin rahansa haluaa todella käyttää.

Ap:kin on valistunut rahan käyttäjä ja tiedostava kuluttaja, mutta edelleen koen, että ensi vuonna haluan pyrkiä kohti entistä tiedostavampaa rahankäyttöä ja laittaa rahaa sinne mihin oikeasti haluan. En seitsemänteen untuvatakkiin, vaikka laatua sai alesta tai viidenteen kivijalkaliikkeen luomuraaka-aineista valmistettuun seerumista.

Vierailija
47/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Tänä vuonna tulikin ostettua kaikkea turhaa kun korona-arkea piristämään piti muka hankkia kaikkea kotiinkuljetuksella. Ensi vuonna en tarvitse vaatteitakaan kuin korkeintaan parit leggingsit reikäisten tilalle.

Hienoa saada sinut mukaan! Nettishoppailu on kyllä nykyään ihan pelottavan helppoa. Ap

Vierailija
48/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mukana. Turha tarkoittaa mulle sellaista tavaraa jolle ei ole todellista tarvetta tai vähintään viikoittaista käyttöä. Karsin tavaraa jo valmiiksi joten en muutenkaan ostele ylimääräisiä kappaleita. Suurin motivaatio on kuitenkin rahan säästö sillä pienipalkkaisena sitä ei ole koskaan tarpeeksi. Olen juuri saanut maksettua tyhmät kulutusluotot pois ja nyt aion ruveta säästämään puskurirahaa.

Vierailija
49/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuun mukaan kanssa.

Oon konmarittanut lähes koko elämäni ruokavaliota myöten joten nyt on hyvä hetki opetella todella katsomaan kulutustaan kriittisesti.

Meillä on neljä lasta joten hankintoja tulee varmasti eteen muutakin kuin arkista kulutustavaraa mutta lupaan yrittää etsiä suomalaista, eettistä, ekologista ja lähellä tuotettua.

Aijon hyödyntää myös jatkossa rakastamiani listoja hankinnoista, nämä vähentää tyhmiä ostoja kun ensin pohtii viikon tarvettaan.

Vierailija
50/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositan että aina yrittää löytää kotimaisen valmisteen jos mahdollista. Mä itsekin säästän paljon mutta sen mitä en säästä niin koitan myös kuluttaa.

Vierailija
51/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu että on vaikeaa tietää etenkin ruokakaupassa mikä on kotimaista ja mikä ei. Kiillon tuotteita käytän itsekin. Mitä muita kotimaisia merkkejä arjessa suositte?

Vierailija
52/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tuntuu että on vaikeaa tietää etenkin ruokakaupassa mikä on kotimaista ja mikä ei. Kiillon tuotteita käytän itsekin. Mitä muita kotimaisia merkkejä arjessa suositte?

Vuokkoset -tuotteet on itsellä käytössä, jotkut Pirkka-tuotteet on Suomessa tehtyjä, mutta kannattaa tarkistaa aina valmistusmaa joka kerta, sillä se voi muuttua. Leivonnaiset ja leivät saa olla tarkkana, että ostaa Suomessa tehtyä, kun se tuttukin merkki voi tulla Latviasta. Yleensä pienten tuottajien on turvallisesti kotimaisia, mutta ei aina nekään. Pyrin myös siihen, että ei olisi käytetty kovin paljon pakkausmateriaalia, jos vain mahdollista. Erisan voiteista on suomalaista ja mielestäni hyvälaatuistakin. Herbina-deodoranttia, valmistetaan Heinävedellä, eli mielelläni suosin myös näitä pieniä paikkakuntiakin. Deodoranttia en käytä kuin töissä ja jos olen menossa johonkin tilaisuuteen, joten säästän siinäkin. 

Vierailija
53/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!

Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.

Jokainen tekee itse omat säästönsä eikä muiden tarvitse noudattaa minun sääntöjäni...

Oma sääntöni koskee laihduttamista, elämäntapamuutosta yms. käsitteleviä verkkokursseja, joita on tullut ostettua jo ihan tarpeeksi...

Omat säännöt? Olen mukana! Kuluneena vuonna yritin olla ostamatta kirjoja, mutta epäonnistuin. Ensi vuonna uusi yritys. Muita syntejä minulla ei ole kuin kirjojen kerääminen.

Vierailija
54/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan miettiä vaikka ympäristön kuormitusta ja turhaan tuhlattuja raaka-aineita. Voihan sitä ostella kun selvittää ko. tuotteen kuormituksen olevan mahdollisimman vähäinen.

Vierailija
55/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Tässä on mennyt jo 8 kk,  kun en ole kuuttanut mihinkään turhaan. Rahaa on säästynyt todella paljon, vaikka esim päivittäistavarat tilaan kotiinkuljetuksella. Alkuvaikeuksien jälkeen olen oppinut hyvin arvioimaan, miten paljon mitäkin elintarviketta tarvitsen viikossa. Ruokahävikki on painunut nollaan. Ennen pandemiaa mulle oli hyvin tavallista, että olin ostanut jääkaappin ruokia, mutta sitten useampana päivänä peräkkäin joku kaverieista pyysi kanssaan ravintolaan syömään tai mua ei vaan huvittanutkaan laittaa ruokaa ja menin ravintolaan. Tai sitten ei tehnytkään mieli mitään niistä raaka-aineista, joita kaapissa oli, vaan halusin jotain muuta ja hain tarvikkeet kaupasta. Nyt en ole maaliskuun alun jälkeen enää käynyt ravintoloissa syömässä enkä kaupassa  ja  on syötävä sitä, mitä kaapeista löytyy. 

Tavaraa mulla on enemmän kuin tarpeeksi. Ostan uutta vain, jos edellinen menee rikki, ja kyseinen tavara on tarpeellinen (esim silmälasit, pölynimuri jne). Etätöissä ei ole edes väliä, mitä pukee päälleen. Hyvät ja laadukkaat ulkoiluvarusteet mulla on ollut jo vuosia ja kestävät varmasti vielä monta vuotta. Sukkia ja alusvaatteita pitä jossain vaiheessa ostaa, mutta ei vielä. 

Vierailija
56/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!

Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.

Jokainen tekee itse omat säästönsä eikä muiden tarvitse noudattaa minun sääntöjäni...

Oma sääntöni koskee laihduttamista, elämäntapamuutosta yms. käsitteleviä verkkokursseja, joita on tullut ostettua jo ihan tarpeeksi...

Omat säännöt? Olen mukana! Kuluneena vuonna yritin olla ostamatta kirjoja, mutta epäonnistuin. Ensi vuonna uusi yritys. Muita syntejä minulla ei ole kuin kirjojen kerääminen.

Kirjojen rakastaja täällä myös! Pari viime vuotta olen pitänyt tiukkaa rajaa sille, mitä kirjoja saa ostaa. Hyllyt notkuu jo ennestään. Nykyään kuuntelen ns. yhden kerran ihmeet äänikirjapalvelussa enkä enää osta niitä itselle. Toki ne voisi lainata kirjastosta, mutta mua vähän ällöttää ne lääpityt ties missä pyörineet kirjat ja sakkomaksujen hinnalla maksan tuota äänikirjapalvelua. Ap

Vierailija
57/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo ollut kuluvan vuoden haasteessa mukana tietämättäni. :D

Kannattaa olla siis PA niin hiilijalanjälki pysyy kurissa :X

Vierailija
58/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lähteä jollain tavalla mukaan. Olen epäonnistunut täysin tämän vuoden säästötavoitteessani, koronavuoden saldon pitinolla 4000e säästössä ja tilillä on joku 800. Surkea suoritus siis. Epäonnistuin koska en tehnyt suunnitelmaa ja pitänyt kirjaa. Rahat vain katosivat jonnekin kun en ollut tarkkana. Pakko laittaa banniin:

- kaksi tiettyä verkkokauppaa/tuotetta joita minulla on jo riittävästi mutta aina tulee uusi väri tai malli jonka haluan

- ulkona syömistä on vähennettävä, esim. kerran viikossa voisi olla maksimi

- samoin viiniä vain kerran viikossa

- ei vaatekauppoihin katselemaan; tämä on paha koska olen yksinäinen ja viikonloppuisin ei ole muuta tekemistä kuin kierrellä ostareita, jos haluaa ihmisten ilmoilla käydä

- ei lisää huonekasveja tai lemmikkien leluja

- ei lisää lakanoita

Sisustustavarat tai muu esim. vaatteiden nettishoppailu ei ole minulle ongelma, vihaan tilata netistä koska vihaan kuriiritoimituksia. Mutta tuo yksinäisyyden tappaminen kaupoissa täytyy saada loppumaan.

Vierailija
59/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin valitsemaan käyttämistäni tuotteista suomalaisen vaihtoehdon. Ei niin, että rupean ostamaan vaan ostamisen ilosta, mutta pienissä arjen asioissa, tuotteita jotka muutenkin ostaisin, ja joissa ei ole kummoista hintaeroa.

Esim. :kynttilat:Havi, vaahtopuhdistus kasvoille:Lactoline, kodin yleispuhdistusaine Foxtel, langat Novita jne.

Vaatteiden kohdalla pyrin nollatulokseen, eli ei mitään uutta itselle, mulla on kyllä päällepantavaa kaapissa.

Muuten hienoa, mutta eikö olisi samalla hyvä hetki opetella kynttilöistä eroon? Ne ovat tarpeettomia, ja lisäksi niiden polttaminen aiheuttaa kovasti pienhiukkasia, jotka heikentävät merkittävästi hengitysilman laatua.

Terveempi hengitysilma voisi olla hyvä lisätavoite. Samalla saa kai muistuttaa, että kaikki hajusteet ovat ihmisille haitallisia - joten pyrkikää ostamaan hajusteettomia tuotteita siivousaineita ja käsisaippuoita myöten.

Vierailija
60/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin valitsemaan käyttämistäni tuotteista suomalaisen vaihtoehdon. Ei niin, että rupean ostamaan vaan ostamisen ilosta, mutta pienissä arjen asioissa, tuotteita jotka muutenkin ostaisin, ja joissa ei ole kummoista hintaeroa.

Esim. :kynttilat:Havi, vaahtopuhdistus kasvoille:Lactoline, kodin yleispuhdistusaine Foxtel, langat Novita jne.

Vaatteiden kohdalla pyrin nollatulokseen, eli ei mitään uutta itselle, mulla on kyllä päällepantavaa kaapissa.

Muuten hienoa, mutta eikö olisi samalla hyvä hetki opetella kynttilöistä eroon? Ne ovat tarpeettomia, ja lisäksi niiden polttaminen aiheuttaa kovasti pienhiukkasia, jotka heikentävät merkittävästi hengitysilman laatua.

Terveempi hengitysilma voisi olla hyvä lisätavoite. Samalla saa kai muistuttaa, että kaikki hajusteet ovat ihmisille haitallisia - joten pyrkikää ostamaan hajusteettomia tuotteita siivousaineita ja käsisaippuoita myöten.

Jokainen menee omien tavoitteidensa mukaan. Ei lähdetä arvostelemaan muiden tavoitteita, ketju on muuten täynnä vänkäämistä siitä, mikä on turhaa.

Olet kyllä oikeassa kynttilän polttamisen aiheuttamien haittojen kanssa, mutta sekin on jo plussaa ostaa kotimaisia laadukkaita kynttilöitä ties missä valmistettujen ja ties mitä sisältävien kynttilöiden sijaan.

Ap