Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
281/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostolakko olisi hyvä, jotta jo omistetut tarvikkeet ja ruoat tulisi hyödynnettyä. Mulla ainakin on unohtuneita pussinpohjia kuivakaapissa, puoliksi käytettyjä maustekastikkeita, lukemattomia lehtiä ja kirjoja, vaatteita, joita ei tule käytettyä, jos vastaava lempivaate on puhtaana. Esimerkiksi vaate saattaisi tarvita pientä muokkausta, mutta tähän ei tunnu olevan aikaa. Aikaa on kuitenkin scrollata nettikaupan alennuksia.

En pysty juuri nyt varsinaiseen ostolakkoon, mutta aion vähentää reilusti ja olla hyvin harkitseva ostosten suhteen.

Vierailija
282/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet on ostanut esim uuden kahvinkeittimen vaikka kesämökin hyllyt ja verkkokellarit pursuaa niitä edelleen täysin toimivia kelta-oranssi-ruskea keittimiä

tämä asenne tulisi muuttaa

...mutta sitten tulee taas shoppailun audikuskit ja pilaa kaiken, heidän tavoite on kerätä maksimaalinen määrä muovikrääsää kaatopaikan perittäväksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

erittäin suuri osa vaatteista ostetaan nykyään turhaan vaikka edelliset ovat täysin ehjät, halutaan vain eri värisiä tai merkkisiä tai muotoisi jne

...mulla monet 30-40e t-paidat ovat hajonneet 6kk-12kk aikana ja kirppareilla myydään 1-5e sellaisia paitoja jotka ovat 30 vuoden käytönjälkeen täysin virheettömässä kunnossa, vain värit haalistuneet "tyylikkään vintageksi"s

Vierailija
284/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna sulatan ja järjestelen pakastimen, kun on luvattu pakkaskelejä. En muista, mitä kaikkea siellä on mutta varmasti paljon syömäkelpoista (ja jo syömäkelvottomaksi mennyttä, valitettavasti). Iso tuo pakastin ei onneksi ole, kolme laatikkoa jääkaapin alapuolella. Onko teillä vinkkejä, miten pakastinta olisi järkevintä hyödyntää niin että saisi vähennettyä ruokamenoja? Itselle tulee lähinnä mieleen punalappuisten tuotteiden ostaminen ja pakastaminen myöhempää käyttöä varten, mutta mitä muuta?

Mä miettisin ensin mitä Sieltä pakkasesta tulee oikeasti syötyä. Mä en oikein pidä pakastetusta ruuasta ja en jaksa sulatella sieltä lihoja yms. Joten eniten säästän ku en pakasta juuri mitään.

Ap

Tosi hyvä pointti tämäkin! Pitää miettiä, millainen systeemi toimisi ja kokeilla ensin pienesti. Unohdan helposti mitä pakastimessa on, ja listan pitäminen (varsinkin päivittäminen) tuntuu äkkiä ajatellen vaivalloiselta. Ehkä voisi kokeilla aluksi sitä, että pakastimessa olisi muutamia perustuotteita, joita käytän koko ajan ja muutama ruoka-annos siltä varalta että esimerkiksi sairastuneena ei ole voimia valmistaa ruokaa. 

Onko sulla pitkä matka kauppaan tai vaikeuksia päästä sinne? Perustuotteiden pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, jos kaupassa on helppo käydä. Pakastamiseen menee sähköä ja sidot rahoja varastoitavaan ruokaan, sen sijaan että haet kaupasta tuoretta ja kauppa hoitaa varastoinnin. Aletuotteissa tilanne voi olla vähän eri, etenkin jos tuote on hyvin halpa.

Toki jos kaupasta tarttuu aina jotain ylimääräistä mukaan ja pakastamisella saa vähennettyä kauppareissuja, siinä voi olla järkeä.

Kannattaa testailla pienillä määrin mikä toimii itsellä.

Ap

Mä olen nyt korona-aikaan pitänyt vähän enemmän jemmaa pakastimessa, jos sattuu tulemaan vaikka karanteenia tms. Asumme sen verran syrjässä, että meille ei mikään kauppa kuljeta. Ja ainoa mistä voisi tilata, on paikallinen kebab-ravintola.

Muuten pakastin on mielestäni parhaimmillaan (toki myös punalaputettujen tuotteiden osalta), jos sinne saa esim. itsekerättyjä marjoja, itse tai jonkun läheisen kasvattamia kasviksia jne. Näissähän oikeasti säästääkin! Itse kerään pakkaseen myös mm. nokkosta ja horsmanversoja.

Haemme myös leipomon myymälästä kakkoslaatuista leipää (ulkonäkövirheitä, kilohinta huomattavan edullinen) ja osan pakastamme. Tämä osuu luontaisesti matkojemme varrelle, joten ylimääräisiä ajokilometrejäkään ei tule.

Ajatus pakastamalla säästämisestä aitaa olla perua ajoista, jolloin tosiaan kerättiin paljon marjoja ja muuta ja kaupat olivat paljon rajoitetummin auki ja vaihtoehto oli mennä ylihintaiselle huoltoasemalle tai ärrälle ostamaan puuttuvia tuotteita. Normaalihintasen ruuan pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, kun ruuan säilyttäminen pakastimessa kuluttaa koko ajan rahaa sähkön muodossa. Elämänhallinnan ja nyt koronan takia valmiit annokset voivat olla järkeviä pakastettavia, jos ne syödään sieltä pakastimesta kohtuu nopeasti. Muutenkin nopea kierto pakastimessa taitaa olla nykyään järkevintä, ei se ruoka siellä parane ajan kanssa. 

Ap

Vierailija
285/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko toto turhaksi?

Vierailija
286/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee erittäin harvoin ostettua mitään turhaa, koska se nyt ylipäätään on ihan turha touhua. 

Toki tämä on hyvä tempaus niille, jotka ostaa kuukausittain esimerkiksi uusia vaatteita, joita käytetään sitten kerran tai kaksi. Itse en käy vaatekaupoilla kuin ihan pakosta ja kaikkia isompia harkintoja tulee jahkailtua liiankin kauan.

Vierailija
287/551 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna sulatan ja järjestelen pakastimen, kun on luvattu pakkaskelejä. En muista, mitä kaikkea siellä on mutta varmasti paljon syömäkelpoista (ja jo syömäkelvottomaksi mennyttä, valitettavasti). Iso tuo pakastin ei onneksi ole, kolme laatikkoa jääkaapin alapuolella. Onko teillä vinkkejä, miten pakastinta olisi järkevintä hyödyntää niin että saisi vähennettyä ruokamenoja? Itselle tulee lähinnä mieleen punalappuisten tuotteiden ostaminen ja pakastaminen myöhempää käyttöä varten, mutta mitä muuta?

Mä miettisin ensin mitä Sieltä pakkasesta tulee oikeasti syötyä. Mä en oikein pidä pakastetusta ruuasta ja en jaksa sulatella sieltä lihoja yms. Joten eniten säästän ku en pakasta juuri mitään.

Ap

Tosi hyvä pointti tämäkin! Pitää miettiä, millainen systeemi toimisi ja kokeilla ensin pienesti. Unohdan helposti mitä pakastimessa on, ja listan pitäminen (varsinkin päivittäminen) tuntuu äkkiä ajatellen vaivalloiselta. Ehkä voisi kokeilla aluksi sitä, että pakastimessa olisi muutamia perustuotteita, joita käytän koko ajan ja muutama ruoka-annos siltä varalta että esimerkiksi sairastuneena ei ole voimia valmistaa ruokaa. 

Onko sulla pitkä matka kauppaan tai vaikeuksia päästä sinne? Perustuotteiden pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, jos kaupassa on helppo käydä. Pakastamiseen menee sähköä ja sidot rahoja varastoitavaan ruokaan, sen sijaan että haet kaupasta tuoretta ja kauppa hoitaa varastoinnin. Aletuotteissa tilanne voi olla vähän eri, etenkin jos tuote on hyvin halpa.

Toki jos kaupasta tarttuu aina jotain ylimääräistä mukaan ja pakastamisella saa vähennettyä kauppareissuja, siinä voi olla järkeä.

Kannattaa testailla pienillä määrin mikä toimii itsellä.

Ap

Mä olen nyt korona-aikaan pitänyt vähän enemmän jemmaa pakastimessa, jos sattuu tulemaan vaikka karanteenia tms. Asumme sen verran syrjässä, että meille ei mikään kauppa kuljeta. Ja ainoa mistä voisi tilata, on paikallinen kebab-ravintola.

Muuten pakastin on mielestäni parhaimmillaan (toki myös punalaputettujen tuotteiden osalta), jos sinne saa esim. itsekerättyjä marjoja, itse tai jonkun läheisen kasvattamia kasviksia jne. Näissähän oikeasti säästääkin! Itse kerään pakkaseen myös mm. nokkosta ja horsmanversoja.

Haemme myös leipomon myymälästä kakkoslaatuista leipää (ulkonäkövirheitä, kilohinta huomattavan edullinen) ja osan pakastamme. Tämä osuu luontaisesti matkojemme varrelle, joten ylimääräisiä ajokilometrejäkään ei tule.

Ajatus pakastamalla säästämisestä aitaa olla perua ajoista, jolloin tosiaan kerättiin paljon marjoja ja muuta ja kaupat olivat paljon rajoitetummin auki ja vaihtoehto oli mennä ylihintaiselle huoltoasemalle tai ärrälle ostamaan puuttuvia tuotteita. Normaalihintasen ruuan pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, kun ruuan säilyttäminen pakastimessa kuluttaa koko ajan rahaa sähkön muodossa. Elämänhallinnan ja nyt koronan takia valmiit annokset voivat olla järkeviä pakastettavia, jos ne syödään sieltä pakastimesta kohtuu nopeasti. Muutenkin nopea kierto pakastimessa taitaa olla nykyään järkevintä, ei se ruoka siellä parane ajan kanssa. 

Ap

Pakastimen järkevyys riippuu todellakin siitä missä asut. Maalla lähimpään kauppaan voi olla paljon matkaa, joten yhden tai kahdenkaan ostoksen takia ei todellakaan tule lähdettyä. Ja usein lähikauppa on juuri se kallis pikkukauppa. Itse kerätyt marjatkin ovat muuten paljon parempia kuin kaupan pakastekaapista ostetut ja marjoja kerätessä saa hyvää liikuntaa ja paljon raitista ulkoilmaa. 

Vierailija
288/551 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaettaisiinko käytännön kokemuksia siitä, miten uuden ostamista voi välttää, eli miltä ostamattomuus konkreettisesti näyttää.

Aloitan: Rikkoutuneen esineen korjaaminen. Repusta irtosi hihna ja ompelin sen takaisin kiinni. Korjaaminen on aika itsestäänselvää, mutta omalla kohdallani ajanpuute ja taitotaso aiheuttaa aika monesti sen, että tuote jää korjauspinkkaan odottamaan jotakuinkin ikuisesti. Odottamaan jääminen on todennäköisempää, jos on monta samaa, esim. paidat.

Vierailija
289/551 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huollan ja korjaan vaatteet. Kenkiä harjaan ja plankkaan säännöllisesti. Nuorempana minulla oli vain yhdet talvikengät (suomalaiset) mutta ne kestivät 10 vuotta kun hoidin niitä. Takkeihin osaan vaihtaa itse vetoketjut, napit ompelen ja korjaan reiät ja purkaumat.

Ylipäätään olen aina toteuttanut sääntöä, että vähemmän mutta laatua. Vaatetta tutkimalla näkee onko se tarpeeksi laadukas ostettavaksi. Kangas tiheää neulosta, kuinka napit ja saumat on ommeltu. Edes kallis merkkivaate ei ole tae siitä, usein jopa pöinvastoin. Valitettavasti 2000 luvun alun jälkeen vaatteiden laadussa tuli selkeä huononnus. Tämä kulki käsi kädessä vaihtuvan massamuodin kanssa.

Vuosi vuodelta ostan aina yhä enemmän suomalaista. Kaikki mikäli mahdollista. En ole heräteostelija enkä ole koskaan ostanut wishiltä tai mitä niitä on. Onneksi nyt viime vuosina löysin Heinäveteläisen firman xz- tuotteet, joten kaikki hiustuotteet saa nyt Suomesta.

Muuten, olen huomannut, että jos tekisi aina etätöitä/ töissä olisi työvaate (sh, kuljettajat, yms) niin vaatteita kuluisi aivan minimaalisesti. En ole nyt kohta vuoteen tarvinnut vaatekaapistani kuin muutamaa löysää housua ja kotipaitoja. Kesällä pari mekkoa.

Vierailija
290/551 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi muutenkaan. PS4 ja isompi töllö tulee varmaan hankittua.

Vierailija
291/551 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelin juuri rikki menneestä t-paidasta kestovanulappuja. Katsotaan, mitä herkkä ihoni niistä tykkää, mutta olisi tosi kiva, jos voisin siirtyä niihin. Kovin suuria säästöjä en tällä tietenkään tavoittele, mutta kertakäyttöisistä lapuista tulee ihan turhaa roskaa ja pääsipä tuo t-paitakin osittain uusiokäyttöön.

Mitä tulee vaatteiden ja kenkien huoltamiseen ja korjaamiseen, yritän pitää niistä hyvää huolta, mutta korjaushommiin ei minusta ole. Työllistän sitten mielelläni suutareita ja ompelijoita, jos jotain pikkuhommia tarvitsee tehdä. Viimeksi muistaakseni kävin vaihdattamassa ehjän vetoketjun ompelijalla.

Vierailija
292/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee erittäin harvoin ostettua mitään turhaa, koska se nyt ylipäätään on ihan turha touhua. 

Toki tämä on hyvä tempaus niille, jotka ostaa kuukausittain esimerkiksi uusia vaatteita, joita käytetään sitten kerran tai kaksi. Itse en käy vaatekaupoilla kuin ihan pakosta ja kaikkia isompia harkintoja tulee jahkailtua liiankin kauan.

Varmasti monella on tulee ostettua paljon vaatteita, kun niitä saa halvalla. Se on totta.

Minusta on kuitenkin aika erikoista, että ensimmäinen oletus tuntuu olevan se, että turhan ostaminen on juuri niitä vaatteita ja jos ei osta niitä "ei osta mitään turhaa" ja niitä käytetään vain pari kertaa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että mulla on todella vähän vaatteita ja olen noin 10 vuotta sitten laittanut niiden kohdalla kulutustottumukset kuntoon niiden osalta (kaveri joskus ihmetteli missä mun kaikki vaatteet on kun avasi vaatekaapin oven ja se näytti kuulemma niin tyhjältä eli ei niitä paljon ole). Edelleen silti koen, että on mahdollista muiden kategorioiden osalta tarkastella kuluttamista ja myös ne voivat olla turhia, eivät pelkästään vaatteet tai muut yleensä naisten jutuiksi mielletyt kategoriat.

Ap

Vierailija
293/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäjä kirjoitti:

Sukka- ja alusvaatevarastot on uhkaavasti ehtymässä ja tutkinkin juuri vaihtoehtoja, miten ne voisi hankkia mahdollisimman kotimaisesti ja vastuullisesti. Löysin kotimaisen sukkavalmistaja sidosteen ja Lavanna lingerien, jonka alusvaatteet suunnitellaan Suomessa, ja valmistetaan Euroopassa, käsittääkseni pääosin Latviassa.

Jotenkin hintataso tuntui järkyttävältä, kun yhdet alushousut maksavat muutaman kympin ja sukkaparikin kaksinumeroisen summan, kun on tottunut siihen, että alushousuja saa jostain pikamuotiliikkeessä muutamalla eurolla, samoin esim alushousuja parhaimmillaan tai pikemminkin pahimmillaan useammat kympillä. Samalla jotenkin aloin hahmottaa sitä, että miten paljon asioita pitää olla tuotantoketjun eri osissa pielessä, että noin halvalla voidaan myydä yhtään mitään.

Haluaisin uskoa, että nuo kotimaiset tuotteet ovat myös kestävämpiä. Vaikka en ole todellakaan koskaan ollut mikään himoshoppaaja, vaan ostanut vain tarpeeseen, uskon, että jos alkaisi hankkia vain noita vastuullisemmin tuotettuja ja sitä kautta myös hinnakkaampia vaatteita, voisi myös arvostus noita vaatteita kohtaan kasvaa. Samalla niistä varmasti tulisi pidettyä parempaa huolta.

Vinkkinä sukkiin toinenkin kotimainen firma, sukkamestarit. Ovat olleet ainakin minulla kestäviä ja hyvin löytyy erilaisia materiaaleja ja kuoseja.

Vierailija
294/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaettaisiinko käytännön kokemuksia siitä, miten uuden ostamista voi välttää, eli miltä ostamattomuus konkreettisesti näyttää.

Aloitan: Rikkoutuneen esineen korjaaminen. Repusta irtosi hihna ja ompelin sen takaisin kiinni. Korjaaminen on aika itsestäänselvää, mutta omalla kohdallani ajanpuute ja taitotaso aiheuttaa aika monesti sen, että tuote jää korjauspinkkaan odottamaan jotakuinkin ikuisesti. Odottamaan jääminen on todennäköisempää, jos on monta samaa, esim. paidat.

Mä kävin tänään villaneuleet läpi villakammalla. Nyppyyntyneet neuleet freesaantuu kummasti tuolla käsittelyllä.

Vierailija
295/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mukana. En kokeile enää uusia meikkejä. Ihonhoidossa onkin jo löytynyt rutiini, joka toimii. Vaatteita ei enää koko keväänä. En astu jalallanikaan Lindexille tms. En vieraile enää nettikauppoej sivuilla ja olen myös perunut kaikki uutiskirjeet, niin ei tule vimmaa tilata mistään tarjouskampanjasta.

Toinen, vaikka ei ole materiaalista kulutusta, on myös ollut suuri muutos. Vuoden vaihteen jälkeen en ole kertaakaan käynyt iltapäivälehtiem, daily mailin ym. sivuilla. En edes hesarin. Uutiset tsekkaan äkkiä jostain ylen ottskoista.

Lisäksi olen lopettanut kaikkien muotiblogien/ig seuraamisen. Tai en edes ollut seuraaja, mutta kävin katsomassa näitä julkisia tilejä. Mutta se etuoikeutettu toilailu, kaupalliset yhteistyöt ja mukamas syvempi sisältö oikeasti vaan ärsytti.

On ollut tavallaan outoa karsia tämä kaikki pois, vähän vaikeatakin ihan alussa kun siihen oli tottunut. Mutta koko ajan kaukaisemmaksi iltapäivälehtien kirkuminen ja bloggaajien teenäiset jutut käyvät. En kaipaa. Korkeintaan se on paljastanut miten paljon mulla on ollut tyhjää aikaa, jota olen väärinkäyttänyt.

Vierailija
296/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ostamista on vähentänyt kun teen listan 'tarpeista' , hyvin äkkiä huomaan että keksin joko korvaavan tavaran kotoa tai en tarvitsekkaan asiaa ollenkaan.

Nyt listalla hankkia lapselle sukset, etsin käytettynä ja niistä saa riittää kaikille neljälle sisarukselle.

Vierailija
297/551 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenlehtien lukemisen, eli satunnaiset irtonumerot ja kirjastossa lukeminen jäi jo keväällä kun pandemia alkoi. Nyt kun ruokakaupassa näkee lehtien kansia, ja jonkun laulajan tai näyttelijän siinä tilittamässä milloin mistäkin, niin se tuntuu tosi oudolta. Ei tulisi enää mieleenkään ostaa tai lukea.

Vierailija
298/551 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jälleen viikkoraportti. Nyt repsahdin ja turhiin herkkuihin törsäsin 14€. Oli mansikkajogurttisuklaalevyjä, hedelmäkarkkia, sitruunakakku ja luumutorttuja sekä Vihreät kuulat-suklaapatukoita. Mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa.

Ruokaan meni 46€. Tässä kallein yksittäinen ostos oli 11€ maksanut kilon pussi kotimaisia pakastemansikoita.

Muihin meni 9€. Taas tarvitsin hydrokortisonivoidetta käsien pesuaineihottumaan.

Vierailija
299/551 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-pakollisia ostoksia tällä viikolla oli kaksi pientä olutta ravintolassa (alle kympin yhteensä) ja viinipullo Alkosta (kymppi). Ruokakaupassa en ole tehnyt mitään turhia tai heräteostoksia, siitä olen tosi iloinen. En ole kertaakaan tilannut ravintolasta ruokaa kotiin tai käynyt ulkona syömässä. Niihin on aiemmin mennyt aivan liikaa rahaa (jep, en ole vaatteiden ostelija, turhat hankinnat ovat olleet ihan muunlaisia). Säästöön siirsin juuri sen verran ylimääräistä, että tässä kuussa saan säästöön 900 euroa. Ensi kuussa saan varmasti säästettyä vähemmän, koska silloin tulee vakuutuslasku ja maksan ammattiliiton maksuja. Toisaalta ensi kuussa ei tule lehti- tai sähkölaskuja.

Vierailija
300/551 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap raportoi:

Ruoka ja päivittäistavarat: 152,59 e

Pysäköinti: 6 e

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi