Äitiysloman pituus jos vauva kuolee?
Kuinka pitkä on äitiysloma jos vauva kuolee synnytyksessä tai syntyy kuolleena?
Kommentit (8)
Mä olen ymmärtänyt, että sen äitiyspäivärahakauden saat kuitenkin, jos raskaus on kestänyt yli tiettyjen viikkojen. Esimerkiksi työkaverin vauva kuoli mahaan joskus rv.35 ja oli musta äitiyslomalla 3-4kk. En tietenkään ole varma, oliko kyse sairaslomasta, mutta muistaisin asiasta olleen puhetta ja kysymys oli todellakin äitiyslomasta.
Joo, äitiysloman saa, jos on kyseessä kohtukuolema eli raskaus on mennyt yli 22 viikon.
Kuinkahan herkästi sitä saikkua sitten saa, kaveri ei saanut äitinsä kuollessa kuin viikon "koska suruaika on kaikilla yksilöllinen"
Vauvan kuolema on varmaan useimmiten rankempi juttu kuin äidin kuolema. Mies sai vauvamme kuoltua sairaslomaa ensin kaksi päivää, sitten taas kaksi päivää, sitten yritti palata töihin muttei jaksanut, sai sitten viikon ja sitten vielä viikon. Sitten palasi töihin. Minä olin kotona äitiysloman loppuun.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:24"]Kuinkahan herkästi sitä saikkua sitten saa, kaveri ei saanut äitinsä kuollessa kuin viikon "koska suruaika on kaikilla yksilöllinen"
[/quote]
Äitinsä? Eikö tässä ollut kyse lapsen kuolemasta. Pelkästään synnytyksestä toipumiseen menee useampi viikko, saati sitten siitä, että menettää oman lapsensa. Siitä ei toivu ikinä, mutta voisin kyllä kuvitella toipuvani äitini kuolemasta ajan kanssa. On luonnollista haudata vanhempansa, ei omaa lastaan.
Ihan samanpituinen kuin elävänkin vauvan kanssa.
Eli äitiyspäivärahan saat, muttei vanhempainrahaa. Herkästi varmasti saat myös sairaslomaa jatkoksi jos tarvetta on. Harvoin 3kk ja töihin on mikään toimiva kun lapsi kuolee. Ei minulle ainakaan!