Vieläkö 10-vuotias voi aloittaa Partion?
Vai onko liian myöhäistä? Tunnen huonosti systeemiä.
Kommentit (17)
Lapsenlapseni aloitti nyt 12-vuotiaana ja hyvin on lähtenyt käyntiin.
Yksi kaverini liittyi mukaan viime keväänä, ollessaan 17. Eli mukaan vaan! :)
Mutta onko oikeasti totta, että seikkailijaryhmällä pitäisi olla yli 22 vuotias johtaja? Meidän rymässä on 4 johtajaa, jotka ovat 17-18 vuotiaita. Täällä on toisaalta johtajaikäiset muutenkin vähän kortilla...
Mutta onko oikeasti totta, että seikkailijaryhmällä pitäisi olla yli 22 vuotias johtaja? Meidän rymässä on 4 johtajaa, jotka ovat 17-18 vuotiaita. Täällä on toisaalta johtajaikäiset muutenkin vähän kortilla...
Lapseni partiossa pk-seudulla on sanottu, että mukaan saa tulla vaikka aikuisena, koskaan ei ole liian myöhäistä. Kesän jättileirille voi myös ottaa mukaan kaverin, joka voi olla ei-partiolainen. Ilman muuta mukaan vaan!
Oma lapseni aloitti 10-vuotiaana. Hiukan huonosti on päässyt ryhmään mukaan, mutta se taitaa olla osaksi lapsen luonteesta kiinni (ujo) ja huonosta ryhmänvetäjästä kiinni (kaukana kannustavasta). Mutta periaatteessa vielä hyvin onnistuu aloittaminen myöhemminkin.
Mun lapsi aloitti 7-vuotiaana mutta nyt neljännen luokan alussa houkutteli pari luokkakaveriaan toimintaan mukaan.
Itsekin aloitin aikanaan 10-vuotiaana. Kyllä hyvin voi aloittaa myöhemminkin kuin sudenpentuna.
Lasta kiinnostaisi. On kyllä hyvin rohkea ja sosiaalinen.
Itse taisin aloittaa vasta viidennellä tai kuudennella, sinne niin mukaan vaan! Itse vedän ryhmää jossa lapset oli 9-10 aloittaessqan mutta se olikin vaikea, yksi ei osannut lukea, yksi ei numetoita jne. Olipas keksiminen ku oli niin eritasosia että mikä ois kaikista kiinnostava mutta ei liian vaikeaa :) ainiin, olihan yksi jo 12 !
Ryhmän vetäjien täytyy olla vastuullisia, koska muuten en 10 vuotiasta laittaisi mukaan.
Ei tietenkään voi, onhan hän jo vanha. Ylipäätään mitään harrastusta ei voi enää aloittaa. Mitäs ap itse harrastaa ja minkä ikäisenä aloitit?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:12"]
Ryhmän vetäjien täytyy olla vastuullisia, koska muuten en 10 vuotiasta laittaisi mukaan.
[/quote]
Seikkailijoilla on 2 johtajaa ja vähintään toisen pitää olla yli 22v.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:13"]Ei tietenkään voi, onhan hän jo vanha. Ylipäätään mitään harrastusta ei voi enää aloittaa. Mitäs ap itse harrastaa ja minkä ikäisenä aloitit?
[/quote]
No siksi kysyn, kun tämä harrastaminen tuntuu olevan täällä pääkaupunkiseudulla aika tavoitteellista ja minä en halua lasta mihinkään vapaa-ajan stressirinkiin mukaan. Monessa urheiluharrastuksessa 10-vuotias on jo lost case.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:12"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu käytetäänkö uutta vai vanhaa ohjelmaa. Monessa lippukunnassa niitä 10v eli seikkailijoita johtaa 15v vartion johtajat :) sudareilla tarvitwee olla yli 22v.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:12"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu käytetäänkö uutta vai vanhaa ohjelmaa. Monessa lippukunnassa niitä 10v eli seikkailijoita johtaa 15v vartion johtajat :) sudareilla tarvitwee olla yli 22v.
[/quote]
Ei pitäisi olla mahdollista, nuo ikärajat ei ole ns. vapaaehtoisia vaan velvoittavia. Uusi ohjelma tuli jo 2007.
10-vuotta on hyvä ikä aloittaa partio, koska silloin pääsee aloittamaan uuden ikäkauden (seikkailijat 10-12v) muiden kanssa yhtä aikaa. Monet lippukunnat myös perustavat uusia seikkailijaryhmiä, joissa siis kaikki ovat vasta aloittaneita.
Sopivan lippukunnan löytää Suomen Partiolaisten sivuilta:
http://www.partio.fi/liity
t.
Seikkailijajoukkueen johtaja