Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon puheterapeutit tienaa?

Vierailija
04.04.2014 |

Mietinnässä terveydenhoitajan ja puheterapeutin opinnot:)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee paljon mihin päin Suomea työllistyy. Siellä missä on pulaa puheterapeuteista, on mahdollisuus neuvotella itselleen n 3400-3600e/kk palkka. Huonoiten maksetaan pk-seudulla, Helsnki, Espoo ja Vantaa maksaa n. 2900, mikä on aivan ala-arvoista. Itse olen töissä eräässä pk-seudun kehyskunnassa, palkka vähän vajaa 3200. Tämä siis kunnallisella puolella. Puheterapeutin palkkaa ei siis ole määritelty KV-TESissä niin kuin monen muun.

Yksityisenä kun tekee, niin riippuu tietty pitkälti siitä, kuinka paljon asiakkaita haluaa ottaa. Tähänkin jonkun verran sijainti vaikuttaa, pula-alueilla KELA hyväksyy rahakkaamman sopimuksen. Mutta tuohon 3400 ansioon pääsee yleensä.

t. yksi pute

Vierailija
2/5 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Saakos kysellä vielä lisää? Mitkä ovat työn hyvät puolet? Mikä on kuormittavaa? Onko konsultaatiomahdollisuuksia tai tarvitseeko ollakaan? Aloittelevana kuvittelusin että plusi hyötyä? Toimitteko tiimissä, onko työ yksinäistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/5 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole alalla. Mutta kun lueskelen paljon, niin olen miettinyt juuri tuota yksityisenä yrittäjänä työskentelyä, että monella paikkakunnalla on suuri pula puheterapeuteista, isohkojakin kaupunkeja saattaa olla liki kokonaan vailla kunnallisia puheterapiapalveluja. Siksi rahallisesti kannattavaa olisi varmasti työskennellä yksityisenä. Vanhemmat ovat valmiita maksaman siitä, ettei lapsen tarvitse jonottaa älyttömän pitkään, ja että lapsi oppii puhumaan kunnolla ennen kouluikää.

Ja ihan maalaisjärjellä ajatellen puheterapeutti työskentelee varmasti hyvin paljon lasten parissa. Lapset on varmasti ihan mukavaa asiakaskuntaa. Vaikka toki niiden mukana tulevat myös aikuiset, joilla saattaa olla kovia odotuksia ja vaatimuksia. Terveydenhoitajana saatat päätyä toki myös lasten pariin esim. neuvolaan tai kouluun. Mutta terveydenhoitajat työskentelevät myös aikuisten parissa. Kumpi asiakasryhmä sinua kiinnostaa enemmän?

Ja kun kaipaat työskentelytiimiä ja konsultaatioapua, niin toki sellainen olisi kiva. Mutta monesti se kunnan ainoa puheterapeutti varmaan on aika yksin asiansa kanssa. Silti jonkinlaisessa työyhteisössähän sitä myös yleensä työskennellään. Varmasti koulutuksessa saat aivan riittävät eväät työntekoon ja pärjäät kyllä ilman kollegaa. Kerää käyttökelpoiset harjoitteet jo opiskeluaikana mappiin äänteittäin, jotta sulla on työelämään siirtyessä valmis treenipaketti, josta ammentaa.

Vierailija
5/5 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän siitä, että työ on aika monipuolista ja on helppo suuntautua itseään kiinnostavalle "alalle". Voi valita lapsi- tai aikuisasiakkaita, kehitysvammapuolen, aikuisneurologian, nielemisen, kuntoutuksen tai arvioinnin jne. Eli ihan työkentän sisällä on paljon opittavaa ja kun johonkin kyllästyy, voi työpaikkaa vaihtamalla päästä aivan uuteen maailmaan.

Kuormittavaa on varmasti silloin, kun työ on kiireistä. Itse en muuten pidä tätä kamalan kuormittavana, työt eivät tule kotiin. Toki aina välillä on niitä hetkiä, jolloin tuntee itsensä riittämättömäksi, mutta eiköhän joka alalla.

Etenkin uran alkuvaiheessa kollegojen tuki on toki tärkeää. Puheterapeuteilla on kuitenkin aika hyvä yhteishenki, tuntemattomallekin voi soittaa, kun tietää hänet jonkun alan asiantuntijaksi. Työyhteisössä pute tekee paljon yhteistyötä mm. toimintaterapeutin, psykologin, terveydenhoitajien pk-väen, lääkärien, fyssareiden yms kanssa. Moniammatillisuus on tärkeää, ei ole yksinäistä. Itse koen, että koulutus antaa ryöhön perusvalmiudet, mutta aika raakile sitä on kun valmustuu. Terapioiden suunnittelussa tarvitaan paljon luovuutta, valmista materiaalia on edelleen aika vähän. Eli ihan noin yksioikoista se ei ole, että mapista vedetään valmiit tehtävät ja siinä se. Tähän väliin haluan muistuttaa, että puten asiakkaista n. 85 % on kaikkea muuta kuin artikulaatiokuntoutettavia.

Tuohon edellisen pohdiskeluun haluan tarttua muutamiin kohtiin. Yksityisen puheterapeutin asiakkaat ovat kelan vaikeavammaisia, kela siis maksaa. Toki jotkut vanhemmat maksavat myös itse jos kunnalle on jonoa, mutta ovat vähemmistössä. Joskus kunta ostaa yksityiseltä, jos omaa putea ei ole, se on kunnan tehtävä hankkia palvelu eikä asiakkaan.

Ja joo, puten asiakkaat ovat pitkälti lapsia, mutta myös pelkkien aikuisten kanssa on mahdollista työskennellä. Eli aivoinfarktien/aivovaurioiden jälkitilat, suusyöpäpotilaat, äänihäiriöt jne.

Se sama pute

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän