Kysymys lääkkeellisestä keskeytyksestä
Minulle tehdään ensiviikolla lääkkeellinen keskeytys. Keskiviikkona menen käymään sairaalassa ja saan ensimmäisen tabletin. Hoitaja sanoi että on mahdollista että saan toisen tabletin kotiin mukaan joka pitää ottaa sitten perjantaina, mutta että lääkäri kuitenki arvio keskiviikkona sen että saanko tehdä keskeytyksen loppuun kotona vai pitääkö mennä osastolle perjantaina. Onko joku saanut tehdä lääkkeellisen keskeytyksen kotona? Onko järkevää ja turvallista tehdä kotioloissa keskeytys loppuun? -ap
Kommentit (9)
Mikäpä siinä jos haluaa kokea kotona kipua ja suurta verenvuotoa sekä ehkä nähdä rippeitä "lapsesta"
eiköhän ne rippeet näe ja kivut koe siel sairaalassaki...
Minä tein, enkä tekisi enää iknä ainakaa kotona! Siinä tulee niin järkyttävät kivut (näin synnytäneen voin kertoa että samaa luokkaa kuin synnytyksessä) ja se veren määräki on kamala. Tee ihmeessä sairaalassa jos vain pystyt kun saat kunnon lääkket ja ne pystyy tarkistamaan tyhjenikö kohtu. Ystävälläni epäonnistui lääketieteelinen keskeytys ja se huomattii vasta noin 2kk päästä :( vauva oli kasvanu normaalisti ja joutu sitten kaavintaan..
Minulla se meni niin, että sain ensimmäiset pillerit sairaalassa, mutta lähdin heti kotiin niiden jälkeen. Loput kotona. Vuotoa oli, runsastakin, ja kaikenlaista ruippua, kipuja ei juurikaan. Taisin yhden buranan ottaa.
Vuoto (keskenmeno?) tosin alkoi itsestään päivä ennen keskeytystä, joten ehkä pillerit vain viimeistelivät sen, minkä luonto jo oli aloittanut.
Ei ollut paha kokemus, joten tsemppiä ap. Hyvin se menee. Jätä syyllistävät kommentit lukematta, älä anna niiden vaikuttaa itseesi.
2. jatkaa:
mulla oli takana kaksi synnytystä ja kolme keskenmenoa, eikä mun mielestäni ne kivut olleet verrattavissa synnytyskipuihin. Tuskallisemmat kuukautiset oli lähempänä, ja kipulääkkeillä nekin helpotti. Verta tuli pari päivää paljon, mutta riittävän usein kun kävi siteen vaihtamassa, pärjäsi kyllä. Ja olin tuon ajan sairauslomalla.
Mitään rippeitä "lapsesta" ei näkynyt, koska keskeytys tehtiin viikolla 5.
Minä tein sen sairaalassa, olisin varmaan pärjännyt kotonakin. Tosin oli mukavaa kun tietyn väliajoin hoitaja toi lisää kipulääkettä. Niin ja mitään rippeitä ei tosiaan näy. Vähän jotain isompaa tuli, hyytymään tms. Ei siitä mitään mini lasta erotu. Tuskin hekään jotka saavat varhaisen keskenmenon näkevät kuolleen lapsensa :D
Mulle tehtiin lääkkeillä vuonna 2003 ja sillon otettiin muistaakseni vaan yks tabu sairaalassa. En muista tarkkaan, mutta sen muistan että oli perjantai ja koko viikonlopun olin ihan sikakipeä. Maha oli niinku olis puukolla viillelty ja verta tuli alapäästä saman verran. Kivut sitten meni onneksi ohi, mutta viikon ajan piti pitää semmosta karua vaippaa ja seurava viikko tavallisia kuukautissuojia. En muista koskaan olleeni niin kipeä! Jos olisin älynnyt niin olisin varmaan mennyt päivystykseen vaan jotenkin ajattelin että se kuuluu asiaan... Mitään minisikiöitä ei näkynyt tosiaan :D
Mutta silti tuo lääkekeskeytys oli parempi kuin kaavinta, joka mulle tehtiin vuonna 1997.
Sain lääkkeet kotiin, oli rv 6+2. Vuoto tosin alkoi runsaana jo ennen tyhjennyslääkkeitä, minulla oli keskenmenolta vaikuttavia oireita jo ennen lääkärikäyntiä joten ilmeisesti esilääkitys nopeutti jo alkanutta prosessia. Kivut olivat hyvin vähäiset, otin kuitenkin varmuuden vuoksi lääkärin määräämiä Panadolia ja Litalginia. Verikokeessa pari viikkoa myöhemmin oli hcg-arvo vielä koholla, jouduin ultran kautta kaavintaan koska kohdussa oli vielä paksuuntunut limakalvo ja istukan rippeitä (kuten aina synnytystenkin jälkeen, ilmeisesti jokin ominaistaipumus).
Mä sain tabletin kotiin, lisäksi kipulääkkeet. Ei ollut ongelmia.