kuinka selvitä opettajan aiheuttamasta nolaamisesta?
Nolasi minut täysin kahden itselleen tuntemattoman oppilaan edessä :/
Olen vielä niin ujo/epäsosiaalinen, että en pystynyt tekemään mitään.
Ajattelen nyt vaan itsemurhaa..
Kommentit (13)
Harvassa koulussa on koulupsykologia. Sellaisen puutteessa voi jutella myös kuraattorille, opolle tai terveydenhoitajalle.
Millaisesta nolaamisesta oli kyse?
Vai onko tämä jälleen sen kouluvihamielisen hullun provo, joka kirjoittelee näitä aloituksia säännöllisin väliajoin lynkatakseen kaikki opettajat tässä maailmassa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:33"]
Siis pakko kysyä: mitä tarkoitat? Oletko siis itse oppilas? Entä ne kaksi oppilasta, joita opettaja ei tunne - tunnetko SINÄ heidät? Koska tuo tapahtui ja minkä ikäinen olit silloin?
Oletan, että olet itse koululainen vielä. Mene juttelemaan koulupsykologin kanssa. Varmaan jos vähän saat etäisyyttä asiaan, kykenet huomaamaan, että tuollaiset jutut unohtuvat muilta kuin sinulta itseltäsi nopeasti. Eli sinä olet loukkaantunut ja vihainen - ja varmaan syystäkin - mutta ne toiset oppilaat tuskin sinulle naureskelevat tuon takia. Ehkä saattavat jopa tuntea sympatiaa puolestasi, kun opettaja oli niin ilkeä.
Itsemurhaa ei nyt kannata tietenkään paskamaisen opettajan takia tehdä. Miksi annat moiselle k-päälle niin paljon arvoa, että olisit ainutkertaisen elämäsi hänen takiaan päättämässä?
Häntä pystyyn. Kerro tapahtuneesta koulupsykologille ja kysy, kannattaisiko sinun pyytää vanhempaasi ottamaan yhteyttä rehtoriin. Opettaja ansaitsisi ehkä varoituksen, että ei tekisi tuollaista toiste. Paha sanoa enempää kun en tiedä tapahtuneesta enempää.
[/quote]
Olen itse opiskelija enkä tunne kyseisiä opiskelijoita. Ihan tänään tapahtui. Olen aikuinen ja käyn yliopistoa. Tässä varmaan pitäisi sietää enemmän, mutta tavalla miten opettaja kertoi sen, oli iljettävää. Voisin jopa sanoa, että pilkkasi minua. Siitä vaan jäi paha olo. Hän ei ole ollut reilu kertakaan kurssin aikana minua kohtaan (ts. ignooraa olemassa oloni)
Jokatapauksessa, paha olo. Käsittämätöntä vaan, että en tiedä mitä teen paha oloni kanssa. Ehkä juon sen pois ja ajattelen jotain positiivista, kuten sen, että toivottavasti en näe häntä koskaan.
Pakko oli vaan purkaa, koska oli vaan paha olo. Ajan kanssa tämä episodi toivottavasti unohtuu.
Kolmonen, kyllä sellainen on joka koulussa, ei vain välttämättä täysaikaista, vaan kiertää koulussa tietyin väliajoin TAI sitten esim. terveyskeskuksen psykologeista jollain on listassa myös koulut niin, että hänelle saa ajan terkan lähetteellä.
Mutta joo, toki voi jutella myös kuraattorille tai terveydenhoitajalle.
2
Kerro nyt millainen tilanne se oli. Yliopistossa täytyykin antaa rankkaa palautetta. Yliopistossa ei riitä mikään "Ihan kiva. Itekö teit?". Se ei ole mikään askartelukerho. Voisiko nyt olla niin, että sinulla on huono itsetunto ja tulkitset kaiken mitä muut sanovat tahallisina loukkauksina?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:03"]
Kolmonen, kyllä sellainen on joka koulussa, ei vain välttämättä täysaikaista, vaan kiertää koulussa tietyin väliajoin TAI sitten esim. terveyskeskuksen psykologeista jollain on listassa myös koulut niin, että hänelle saa ajan terkan lähetteellä.
[/quote]
Jos on harkitsemassa itsemurhaa, ei paljon auta, että psykologi tulee viikon päästä käymään tunniksi ja jonossa on 50 muuta oppilasta sitä ennen.
Mutta tässähän ei ollutkaan kyse koulusta vaan yliopistosta. Niillä luennoitsijoilla voi olla vaikka 1000 opiskelijaa. Siellä on meno hiukkasen erilaista kuin peruskoulussa. Jos yliopistossa yrittää opiskella samalla tekniikalla kuin peruskoulussa, ei ihme, että luennoitsija antoi vähän palautetta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:10"]
Kerro nyt millainen tilanne se oli. Yliopistossa täytyykin antaa rankkaa palautetta. Yliopistossa ei riitä mikään "Ihan kiva. Itekö teit?". Se ei ole mikään askartelukerho. Voisiko nyt olla niin, että sinulla on huono itsetunto ja tulkitset kaiken mitä muut sanovat tahallisina loukkauksina?
[/quote]
Ei, opettaja on ollut alusta asti samanlainen. Hän ignoora minut. Onko sitä vaikea uskoa, että joitakin opiskelijoita ei kohdalla samalla tavalla kuin muut? Että opettajat eivät ole aikuisia yliopistossa? Joka tapauksessa, olen heikko siinä aineessa, joten opettaja katselee, että hyvä, jos mun ignooraminen tapahtuu koko kurssin ajan. Ja loppu nöyryyttäminen, nyöryytys rutistus...
Vaikea tätä on uskoa yliopistomaailmassa tapahtuvan, mutta tällainen heikko oppilas kuin minä siinä kurssilla, niin se varmaan antaa jonkinlaisen etulyöntiaseman siihen, miten minua voi kohdella. Eikä tästä valittaakaan voi ja miksi tekisin asiasta haloon, koska aikuisten on kestettävä aikuisten käytökset.
Toivottavasti rekka ajaa päältäni.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:03"]
[/quote]
Jos on harkitsemassa itsemurhaa, ei paljon auta, että psykologi tulee viikon päästä käymään tunniksi ja jonossa on 50 muuta oppilasta sitä ennen.
Mutta tässähän ei ollutkaan kyse koulusta vaan yliopistosta. Niillä luennoitsijoilla voi olla vaikka 1000 opiskelijaa. Siellä on meno hiukkasen erilaista kuin peruskoulussa. Jos yliopistossa yrittää opiskella samalla tekniikalla kuin peruskoulussa, ei ihme, että luennoitsija antoi vähän palautetta.
[/quote]
Kyse ei ole massaluennosta vaan pienestä kurssista.
No, jos joku eksyy tähän viestiketjuun googlen kautta, niin tietääpä, ettei ole ainut yliopisto-opiskelija, jolle opettaja on kohdistanut oman pienen kiusaamisensa.
ehkä opettaja yritti sisuunnuttaa sinua, ulospäinsuuntautuvat ihmiset luulevat että introvertteja pitää vaan vähän töniä niin ne siitä reipastuu.
Omat rajalliset käsitykset ihmisen toiminnasta eivät kuitenkaan oikeuta loukkaamaan ketään.
Minut luennoitsija proffa haukkui 100 ihmisen luennolla. Silloin masensi, harmitti ja ärsytti kovasti, mutta jälkeenpäin tajusin pointin. Olin haaskannut hänen aikaansa palauttamalla (silloin mielestäni hyvän) mutta oikeasti todella surkean 25 sivuisen työn, joka ei noudattanut kyseisen laitoksen ohjeita. Otin moitteista opiksi ja mokasin samaan tyyliin vain kerran.
Kyllä noita asiattomasti käyttäytyviä opettajia valitettavasti on yliopistossakin. Itseäni ei ole kohdeltu asiattomasti, mutta tiedän joitain, joita kyllä on. Kyllä se kurssi kuitenkin loppuu aikanaan, koeta sinnitellä. Sinun kannattaisi kuitenkin nyt hakeutua YTHS:lle tai ottaa selville oppiaineen/laitoksen/tiedekunnan ns. "hyvis", henkilökunnan jäsen, joka selvittelee tällaisia asioita. YTHS:ltä voisit myös saada apua noihin itsemurhatuntemuksiisi. Jaksamisia sinne!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:33"]
Siis pakko kysyä: mitä tarkoitat? Oletko siis itse oppilas? Entä ne kaksi oppilasta, joita opettaja ei tunne - tunnetko SINÄ heidät? Koska tuo tapahtui ja minkä ikäinen olit silloin?
Oletan, että olet itse koululainen vielä. Mene juttelemaan koulupsykologin kanssa. Varmaan jos vähän saat etäisyyttä asiaan, kykenet huomaamaan, että tuollaiset jutut unohtuvat muilta kuin sinulta itseltäsi nopeasti. Eli sinä olet loukkaantunut ja vihainen - ja varmaan syystäkin - mutta ne toiset oppilaat tuskin sinulle naureskelevat tuon takia. Ehkä saattavat jopa tuntea sympatiaa puolestasi, kun opettaja oli niin ilkeä.
Itsemurhaa ei nyt kannata tietenkään paskamaisen opettajan takia tehdä. Miksi annat moiselle k-päälle niin paljon arvoa, että olisit ainutkertaisen elämäsi hänen takiaan päättämässä?
Häntä pystyyn. Kerro tapahtuneesta koulupsykologille ja kysy, kannattaisiko sinun pyytää vanhempaasi ottamaan yhteyttä rehtoriin. Opettaja ansaitsisi ehkä varoituksen, että ei tekisi tuollaista toiste. Paha sanoa enempää kun en tiedä tapahtuneesta enempää.
[/quote]
Olen itse opiskelija enkä tunne kyseisiä opiskelijoita. Ihan tänään tapahtui. Olen aikuinen ja käyn yliopistoa. Tässä varmaan pitäisi sietää enemmän, mutta tavalla miten opettaja kertoi sen, oli iljettävää. Voisin jopa sanoa, että pilkkasi minua. Siitä vaan jäi paha olo. Hän ei ole ollut reilu kertakaan kurssin aikana minua kohtaan (ts. ignooraa olemassa oloni)
Jokatapauksessa, paha olo. Käsittämätöntä vaan, että en tiedä mitä teen paha oloni kanssa. Ehkä juon sen pois ja ajattelen jotain positiivista, kuten sen, että toivottavasti en näe häntä koskaan.
Pakko oli vaan purkaa, koska oli vaan paha olo. Ajan kanssa tämä episodi toivottavasti unohtuu.
[/quote]
Ahaa.
Mahtoi olla ikävää kommenttia opettajalta. Otan osaa.
Mutta varmaan tajuat, että hän ei ole mielipahasi arvoinen. Eivätkä tuntemattomien toisten opiskelijoiden ajatukset sinua kohtaan ole ollenkaan murehtimisen väärtejä. Mitä väliä sillä on, mitä he sinusta ajattelevat?
Ja tällä en halua mitätöidä opettajan huonoa käytöstä. Mieti, haluatko saada sille stopin eli että ko. opettaja ei toista tuollaista - jolloin teet valituksen.
Jäin miettimään, miten herkästi koet arvostelun noin muuten? Onko itsetuntosi kovin heikko? En nyt tällä tarkoita, että jos joku on sinua kohtaan törkeä, siitä ei muka saisi loukkaantua - mutta harva sentään alkaa puolitutun ihmisen ilkeilystä itsemurhaa harkita.
Sen takia voisi olla hyvä silti käydä jossain vaiheessa juttelemassa psykologin kanssa. YTHS:n kautta saat ajan.
2
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:41"]
Minut luennoitsija proffa haukkui 100 ihmisen luennolla. Silloin masensi, harmitti ja ärsytti kovasti, mutta jälkeenpäin tajusin pointin. Olin haaskannut hänen aikaansa palauttamalla (silloin mielestäni hyvän) mutta oikeasti todella surkean 25 sivuisen työn, joka ei noudattanut kyseisen laitoksen ohjeita. Otin moitteista opiksi ja mokasin samaan tyyliin vain kerran.
[/quote]
Mjaa. Minusta tuollaista palautetta ei_vaan_saa_antaa. Tiukka ja vaativa voi olla vittuilemattakin. Opiskelijalle ilkeileminen on vallankäyttöä ja sadismia, kiusaamistakin. Eikä opettajan käytöstä voi puolustella. Sinä teit - ja ap varmasti tekee nyt - parhaasi. Jos työstä näkee, ettei toinen ole edes yrittänyt, siitä voi antaa kahden kesken tiukkaa palautetta, mutta jos opiskelija ON yrittänyt, opettajan olisi ehkä syytä mennä jo hiukan itseensäkin siinä, onko osannut antaa ohjausta ja määritellä tehtävän kunnolla yms.
Hyvä, että sinä sisuunnuit. Mutta kun ihmiset reagoivat niin eri tavoin perusluonteensa mukaisesti. Osa voi lannistua ja masentua - eikä kyse ole siitä, onko heissä oppiaineen kannalta sen enempää vikaa kuin siinä, joka sisuuntuu. Voi olla, että opettaja vittuilemalla karkottaa alalta opiskelijoita, joista olisi muuten voinut tulla hyviäkin ko. alalla. Vittuilunkestävyys ei ole välttämättä oppiaineessa olennainen taito...
2