Puhelin osamaksulla / takuu
Ostin kaverilta muutama kuukausi sitten samsung galaxy s3, jonka oli ostanut osamaksulla saunalahdelta. Nyt on jättänyt laskut maksamatta ja sulkeevat häneltä liittymät - vaikuttaako minuun mitenkään? Mitenkäs jos mun tarvii laittaa takuuseen puhelin jos tulee vikaa, korjaavatko kuitenkin takuussa ilmaiseksi vaikka laskut on omistajalla maksamatta? Mulla on se takuukuitti tallessa, jonka kaveri sai ostaessaan puhelimen.
Kommentit (6)
Voi hitto, miksen tienny tällasta? Mitäs siitä sitten seuraa? Kaverilla menee kaikki ne laskut perintään ja siitä varmaan ulosottoon mikäli ei saa perintäänkään kaikkia maksettua.
Ei vaikuta sinuun. Takuuta on ja kaverisi jää velkaa Saunalahdelle. Jos ei maksa, menevät laskut perintään. Ihan sama tilanne, kun ollisi esim hävittänyt puhelimen. Ei Saunalahti omista puhelinta, vaan kaverisi on velkaa Saunnalahdelle. Jos hukkaat takuukuitin, pitäisi takuun silti olla voimassa sarjanumeron perusteella. kaverisi ei kuulosta kauhean rehelliseltä tyypiltä. Katso nyt täsmääkö edes kuitin sarjanumero puhelimeen?
Itse asiassa osamaksukaupassa omistusoikeus olisi niin kauan myyjällä, tässä tapauksessa Saunalahdella, kunnes tuotteen osamaksujen kaikki erät on maksettu. Tai tuotteen myyjällä, eli Saunalahdella, olisi oikeus ottaa osamaksulla myyty tavara takaisin haltuunsa. Mutta näissä puhelinkytky-kaupoissa on perinteisesti sillä tavalla, että omistusoikeus siirtyy heti ostajalle, kun tuote on vastaanotettu/ensimmäinen erä maksettu. Eli ei huolta omistusoikeudesta. Johtuu varmaan siitä, että puhelimet pääsääntöisesti eivät ole kovinkaan arvokkaita ja niitä olisi myyjän vaikea ottaa takaisin haltuunsa kun vertaa vaikkapa televisioihin, tietokoneisiin tai autoihin.
Kuitenkin, ap:n kaverille tässä tulee sanktiot maksamattomista laskuista, ei ap:lle. Ap:n kaveri on velkaa ja jos ei velkaa makseta niin se menee perintään. Tilanne ei vaikuta ap:hen mitenkään. Takuukin on ihan normaalisti voimassa. Ei ole kyllä hirveän luotettavan oloinen kaveri ap:lla, luulisi että edes puhelimen myynnistä saaduilla rahoilla olisi varaa maksaa laskut...
Kaverisi ei olisi saanut myydä tuotetta sinulle, jos ei ole maksanut puhelimen osamaksukaupan kaikkia eriä vielä loppuun. Tällöin puhelimen omistusoikeus ei ole siirtynyt vielä kaverillesi vaan Saunalahti omistaa vielä tuon puhelimen, mikä sinulla on käytössäsi.