Maskisuositus vai pakko? Suositus on oikeasti vähän hankala, pakko olisi käytännössä monelle helpompi. Esimerkki toisaalta.
Maskivatvomisesta tulee mieleen se, kun lapsen iltapäiväkerhosta on tullut syksyn aikana useampaan otteeseen viestiä/muistutusta siitä, että suosittelemme kurahousujen käyttämistä ulkoiluissa. Mutta kun se suositus on niin epämääräinen käsite. Entä jos kellään muulla ei olekaan? Ei ole lapsesta kivaa olla ainoa. Ja jos se on suositus, eikä haluakaan pukea, niin sitten sitä pukemista ei kuitenkaan vahdita? Olisi paljon helpompaa, jos olisi joko pakko tai sitten ei höpistäisi ollenkaan asiasta.
Ai miten ratkaisimme asian... no ei ole kurahousuja kerholaisella ja maskia itse käytän vaan kun on ihan pakko pakko (siis vaaditaan siellä, mihin on menossa).
Kommentit (5)
Kaikesta saa tehtyä itselleen ongelman jos haluaa. Minä käytän maskia kun menen kauppaan tai joukkoliikenteeseen, mutta ymmärrän että joku ei käytä jos saa siitä hengityksenahdistusta tai pahaa aknea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta saa tehtyä itselleen ongelman jos haluaa. Minä käytän maskia kun menen kauppaan tai joukkoliikenteeseen, mutta ymmärrän että joku ei käytä jos saa siitä hengityksenahdistusta tai pahaa aknea.
Kyllä minä ymmärrän ap:n pointi. Varmasti monelle AIKUSELLEKIN se on juuri kynnys, että mitä jos muilla ei olekaan maskia. Kun ei etukäteen tiedä, mitä muut laittaa. Joo lapsellista, mutta kyllä minä ainakin tunnistan vastaavan itsessäni, vaikka olen ihan fiksu ihminen. Eli ihan sama kuin lapselle on nolointa ikinä, jos on ainoa, joka joutuu pukemaan kurikset verrattuna siihen, että kaikilla muillakin on, jolloin asia ei haittaakaan yhään.
Maskin käyttö saattaa olla juuri se tärkeä pieni asia, joka pelastaa monia!
Nutukkaan hoitokodissa Sodankylässä tavattiin 11 koronatartuntaa asukkaissa, ja 10 koronatartuntaa henkilökunnassa. Hoitajat ja lääkärit käyttävät aina maskeja, ja tässä näemme, että hoidettavissa oli yksi sairastunut enemmän, kuin hoitajissa.
Koko paikkakunnalla taas oli yhteensä 53 koronatartuntaa, eli hoitokodissa oli vähemmän kuin puolet paikkakunnan kaikista tartunnoista. Mikä on minusta todella hyvä saavutus koronan vastaisessa taistelussa.
Ettekö makien vastustajat tiedä, että hoitajat ja lääkärit käyttävät maskeja!
Ongelma on siinä, että maskipakkoa ei vaan voi määrätä ilman jotain poikkeustilaa tms. koska ihmisellä on oikeus päättää sellaisista itse. Samoin kerhoilla ei ole valtuuksia määrätä vaatteista. Mutta fiksu vanhempi tajuaisi sen, että suositukset ja muistutukset tarkoittaa käytännössä sitä, että kyllä ne kurahousut pitäisi mukana olla.
Mutta otapa huomioon se, että kurahousut ihan todistetusti suojaavat kuralta, mutta maski ei suojaa koronalta. Se lukee niissä paketeissakin ihan suoraan.