Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkihäiriö ja maskin käyttö

Vierailija
26.11.2020 |

Miten te muut paniikki/ahdistuneisuushäiriötä sairastavat selviätte maskin käytöstä?

Itselle kaupassa käyminen on todella vaikeaa jo valmiiksi ahdistuksen ja pelkotilojen takia. Kärsin lisäksi yliherkkyydestä kasvojen alueella, on pakko saada "raitista ilmaa" tai kohtaus iskee.

Olen mennyt kaupassa maskitta tämän takia, koen että mieluummin olen mykkänä maskitta kuin alan hyperventiloimaan maskin takia. Ymmärtääkö kukaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Kauhistuttaa mennä töihin kun saikun aikana tuli sinnekin maskipakko 😳

Vierailija
2/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty käyttämään. Yritetty on. Ehkä 10 sekuntia pystyy pitämään, sitten iskee tukehtumisen tunne ja tekis mieli vetää itsensä sikiöasentoon lattialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskin sijaan visiiriä, sen kanssa on helpompi hengittää. Suosin 24/7- automarkettia ja käyn ostoksilla myöhään illalla tai heti aamukuudelta, jolloin kaupassa on tosi vähän muita asiakkaita.

Vierailija
4/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Ja puhun nyt kokemuksesta ja paniikikohtausten takia ambulanssinkyytiä ottaneenakin: kyse on myös juuri siitä hyperventiaaltiosta. Ja hyperventilaatio tarkoittaa sitä, että hengittää liikaa, liian raskaasti, liian tiheästi ja siitä seuraa paradoksaalisesti sellainen olo, että happi on loppumassa ja hengitys lisääntyy vaan lisää. Tätä fyysistä oloa voi helpottaa hengittämällä paperipussiin. Joten... tosiasiassa maski on vain avuksi. Se ei ole vaarallinen. Se ei aiheuta sinulle hapenpuutetta. Ja maskin voi ottaa myös aina pois.

Ymmärrän kyllä hyvin, että jos kaupassa käyminen tuntuu muutenkin niin pahalta, että se maski siihen voi tuntua ylivoimaiselta. Olisiko kotiinkuljetus mahdollinen? Tai helpottaisiko sinua, jos pyrkisit menemään kauppaan sellaiseen aikaan, kun siellä on vähän muita ihmisiä? Silloin pienennät myös omaa ja muiden riskiä sairastua, jos et kertakaikkiaan kykene sitä maskia käyttämään. 

Vierailija
5/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on pakko käyttää, enkä kehtaa kertoa sairaudestani. Kohtaan niin paljon ihmisiä, että en halua selitellä kaikille, miksi en käytä maskia, joten mieluummin kärsin ja käytän.

Kertakäyttöiset ovat huomattavasti helpompia kuin kankaiset! Välillä olen sitten vaan kesken töiden mennyt vessaan lukitun oven taakse rauhoittumaan ilman maskia. Kyllä siihen tottuu.

Kaupassakin minua alkaa ahdistamaan, että muut tuomitsevat, jos en käytä maskia ja on helpompi vain käyttää kuin ahdistua toisten reaktioita tarkkaillen.

Ihanaa jos en ole yksin tämän vaikeuden kanssa!

Vierailija
7/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasmaskissa on minusta helpompi hengittää. Kertakäyttömaskia kokeilin ja kokeiluksi jäi.

Vierailija
8/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä on niin vaikea puhua, kun heti tuomitaan mukavuudenhaluiseksi ja itsekkääksi. Oi voi kun ihmiset saisi edes kerran kokea paniikkikohtauksen kaupan kassajonossa...

Vierailija
9/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä on pakko käyttää, enkä kehtaa kertoa sairaudestani. Kohtaan niin paljon ihmisiä, että en halua selitellä kaikille, miksi en käytä maskia, joten mieluummin kärsin ja käytän.

Kertakäyttöiset ovat huomattavasti helpompia kuin kankaiset! Välillä olen sitten vaan kesken töiden mennyt vessaan lukitun oven taakse rauhoittumaan ilman maskia. Kyllä siihen tottuu.

Kaupassakin minua alkaa ahdistamaan, että muut tuomitsevat, jos en käytä maskia ja on helpompi vain käyttää kuin ahdistua toisten reaktioita tarkkaillen.

Ihanaa jos en ole yksin tämän vaikeuden kanssa!

Missä päin kaupassa tuomitaan, jos ei käytä maskia? Mä en ole huomannut moista

Vierailija
10/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia eikä siinä ole mitään ongelmaa. Tuskin käyttäisin ilman paniikkihäiriötäkään. Ei se pakollinen ole.

Vierailija
11/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika lievä paniikkihäiriö, joka nostaa päätään yleensä stressaantuneena ja univelkaisena.

Harjoittelin maskinpitoa kotona, mutta paniikki hiipi silti, kun kävin ensimmäisen kerran maski naamalla kaupassa. Jo heviosastolla tuntui että happi loppuu ja taju lähtee, onneksi oli hiljainen aika ja sain rauhoiteltua itseni (ei siis tarvinnut lisäksi stressata muiden ihmisten ympärillä hyörimistä.)

Tuon jälkeen olen käyttänyt maskia vaihdellen. Tunnen kyllä itse milloin olen "kohtausherkkä" ja jätän silloin maskin pois. Välttelen ruuhka-aikoja ja pidän reilun turvavälin.

Ja ennen kuin kukaan ehtii, niin ihan olen muuten normaali töitä tekevä ja perheellinen aikuinen. Tällaisella riesalla on vain rätkästy ja paniikin voi laukaista vaikka hälinä, muut ihmiset ympärillä, kirkkaat valot, tavarapaljous kaupassa, jos en tarkkaan tiedä mitä olen hakemassa ym ärsykkeet.

Ja se paniikki on sisäistä, tuskin muut huomaa sitä ulospäin.

Vierailija
12/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä maskia ole mikään pakko käyttää. Itsekään en käytä kaupassa. Pystyn asioimaan aamulla varhain tai illalla myöhään. Turvavälit järjestyy.

Vierailija
13/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä on niin vaikea puhua, kun heti tuomitaan mukavuudenhaluiseksi ja itsekkääksi. Oi voi kun ihmiset saisi edes kerran kokea paniikkikohtauksen kaupan kassajonossa...

Heille annettaisiin paperipussi johon hengitellä?

Vierailija
14/16 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiirin käytöstä varmaan selviäisin paremmin. Tällä hetkellä käyn yleensä kaupassa silloin, kun siellä on vähiten asiakkaita. Asun myös pienessä kunnassa jossa tautitapauksia vähän, en ole töissä enkä opiskelemassa joten kotona kökkiessä pienet mahdollisuudet saada tauti. Ainahan se silti jostain voi tulla.

Tosiaan se maskin tuoma kosketus kasvoilla tuntuu äärimmäisen pahalta, ja kertaalleen hengitetyn ilman hengittäminen saa aikaan tukehtumisen tunteen. Epäilty Asperger (virallista diagnoosia ei voitu vielä antaa syömishäiriön vuoksi) ei helpota asiaa. Henkeä ahdistaa valmiiksi kun kaupassa käyminen pelottaa, varsinkin ostosten maksaminen. Vaikka tietää että tilillä on rahaa niin iskee kamala pelko että pienetkin ostokset maksavat yhtäkkiä 1000e tai että kortti hajoaa ja joudun noloon tilanteeseen. Tähän päälle vielä maski niin varmasti pyörtyisin kassalle. Kokeilin kotona kerran ja jouduin ottamaan heti pois, kun teki mieli repiä koko pää irti.

Suoraan sanottuna v*tuttaa olla tämmönen maanantaikappale ihmisenä.

Vierailija
15/16 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pysty pitämään maskia. Töissä pidin, mutta sain paniikkikohtauksen keväällä. Sen jälkee pelkkä ajatuskin maskista ahdistaa. Hankala hengittää. Hyperveltiaatio iskee välittömästi. Yhdistän maskin kanssa hengittämisen traumoihin ja kohtauksen jälkeen keho reagoi kahta kauheammin. Onneksi saan pitää nyt visiiriä . Ei pysty, nii ei pysty. En näe koronaa niin isona riskinä tai minulle on isompiakin riskejä.

Vierailija
16/16 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitten yhtään. Mulla myös paniikkihäiriö ja taipumusta ahdistuneisuuteen. Silti ennemmin maskin kanssa kuin ilman. Se vasta ahdistaisikin, kun mietin, tuliko nyt tartunta, kun kävin ilman maskia kirjastossa, kaupassa tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi