Kehtaanko valittaa naapurin metelöinnistä päivällä?
Teen joskus etätöitä arkipäivisin ja välillä olen kotona sairaana tai sairaan lapsen kanssa. Naapurista kuuluu musisointia lähes joka päivä arkipäivä. Lauletaan, soitetaan erilaisia soittimia ja välillä hakataan jalkaa lattiaan musiikin tahdissa. Olen ymmärtänyt että naapurimme saattavat olla ammattimuusikoita ja äänet kuuluvat puolellemme todella hyvin.
Tiedän että on varmaan pikkumaista valittaa kun en ole joka päivä kotona, mutta saako kerrostaloa pitää treenikämppänä päivisin? Tänään olen flunssassa ja jo aamupäivästä alkanut "musisointi" alkaa todella käymään hermoille.
Kommentit (23)
Onko tunnin laulaminen päivässä (3-4 kertaa viikossa) kohtuullista? Laulan yleensä klo 13-15 välillä. Muuten yritän viettää mahdollisimman äänetöntä elämää.
Mites sitten, jos käy vuorotyössä? Pitäisi kai sitä nukkuakin jossain välissä. Ja joku voi olla sairas tai perheessä on herkkäuninen vauva. Ei oikein tunnu kohtuulliselta, jos tuntikausia naapurissa musioidaan. Ehkä voisi jonkun heippalapun pistää oven raosta sisään. Osaisivat ottaa muutkin asukkaat huomioon. Jos ei tehoa, niin sitten isännöitsijän puheille mikä on kohtuullista ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:45"]
Tästä on ihan virallinen kannanotto. Musisoida saa vaikka joka päivä, se kuuluu normaaleihin elämisen ääniin jotka on vain siedettävä, mutta ei kuitenkaan tuntikausia. Musiikin ammattilaisen olisi syytä etsiä työskentely- ja harjoitustilat muualta.
Noin yleisesti ottaen palaute menee paremmin perille ja välit naapurusten kesken säilyvät parempina, jos mahdollisen yhteydenoton tekee asialliseen sävyyn.
[/quote]
Totta on, että saa soittaa tai kuunnella musiikkia, mutta jos soittaa 8 tuntia päivässä pianoa tai pitää pianokoulua, jossa kuuluu samaa pimpelipompelia tuo aika, siitä on valitettu ja jatkuva soitanta saatu loppumaan.
[/quote]
Siksi kirjoitinkin: "ei kuitenkaan tuntikausia".