Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako nykyään lukiossa matikankokeissa olla kaavat mukana?

Vierailija
24.11.2020 |

Entä älylaskin, jossa kaavat?
Entö yo-kirjoituksissa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvettiä? Kaavat ja laskin saivat olla mukana ainakin 80-luvun lopussa jolloin itse olin lukiossa.

Vierailija
2/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä helvettiä? Kaavat ja laskin saivat olla mukana ainakin 80-luvun lopussa jolloin itse olin lukiossa.

Olen saman ikäinen. Muistelen , että kaavat piti opetella ulkoa. Ja laskimen muisti tyhjennettiin ennen koetta. Voi olla, että muistan väärin.... miten on nykyään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av tietää aina kaike. Miksi se ei tätä tiedä?

Vierailija
4/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saman ikäinen. Muistelen , että kaavat piti opetella ulkoa. Ja laskimen muisti tyhjennettiin ennen koetta. Voi olla, että muistan väärin.... miten on nykyään?

Mulla on tallessa kolmekin eri painosta MAOL-taulukoita 80-luvulta, eikä ne ole ensimmäisiä painoksia.

Vierailija
5/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskimia joissa on ollut jotain merkitsevää muistia on tulleet vasta juuri ennen 90-lukua. Silloinkin 64 tavun muisti oli huikea. Mulla HP 48SX 90-luvun puolivälistä johon silloin sai oman pikku muistikortinkin jolle 128 kt muistia. Sen hommasin kyllä korkeakouluopintoja varten.

Vasta 90-luvulla on opettajat joutuneet miettimään laskinten muistien tyhjennyksiä. Maoliin olisi kyllä silloinkin vielä varmaan saanut paljon helpommin muistiinpanoja. Olikohan se jopa niin, että Maolit piti jättää etukäteen tarkastettavaksi?

Vierailija
6/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tallessa kolmekin eri painosta MAOL-taulukoita 80-luvulta, eikä ne ole ensimmäisiä painoksia.

Aa, nyt muistan! Ne littanat kirjat.

Entä se laskin?

Vierailija
7/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskimia joissa on ollut jotain merkitsevää muistia on tulleet vasta juuri ennen 90-lukua. Silloinkin 64 tavun muisti oli huikea. Mulla HP 48SX 90-luvun puolivälistä johon silloin sai oman pikku muistikortinkin jolle 128 kt muistia. Sen hommasin kyllä korkeakouluopintoja varten.

Vasta 90-luvulla on opettajat joutuneet miettimään laskinten muistien tyhjennyksiä. Maoliin olisi kyllä silloinkin vielä varmaan saanut paljon helpommin muistiinpanoja. Olikohan se jopa niin, että Maolit piti jättää etukäteen tarkastettavaksi?

Kyllä minä muistan, kun meni yo-kokeisiin, niin laskin annettiin opettajalle ensin.

Vuonna 87.

Vierailija
8/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo-kirjoitukset tehdään koneella, joten laskinta tai kaavoja ei tarvitse eikä saa olla mukana.

Vierailija
9/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yo-kirjoitukset tehdään koneella, joten laskinta tai kaavoja ei tarvitse eikä saa olla mukana.

Kyllähän sen laskimen saa nykyään ladattua koneelle.

Vierailija
10/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai olla jo 90-luvulla Maol mukana.

Vierailija
11/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Kokeet tehdään koneella ja koeympäristössä pääsee koska vain katselemaan kaavakokoelmia ja jopa kopioimaan sieltä kaavoja vastauskenttään. "Älylaskin" saa olla käytössä vain osassa tehtäviä, mutta peruslaskinta saa käyttää kaikissa tehtävissä.

Vierailija
12/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä muistan, kun meni yo-kokeisiin, niin laskin annettiin opettajalle ensin.

Vuonna 87.

Meillä -93 opettaja katsoi vaan ennen koetta jokaisen laskimen siltä varalta, ettei paristoluukun sisällä ollut luntteja tai vastaavaa. Oli niillä lista kielletyistä laskimistakin, olikohan joku Texas Instrument ja HP sellaisia joissa oli joitain kiellettyjä malleja.

Vierailija
13/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89 kaveri ei saanut viedä kirjoituksiin omaa graafista laskintaan

Vierailija
14/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lukiossa (kirjoitin 89) pitkän matikan, mutta en muista tuollaista kaavakirjaa 🙄 Mulle ei tainnut jäädä lukiosta mitään mieleen 🤔

Vierailija
15/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 87.

Meillä -93 opettaja katsoi vaan ennen koetta jokaisen laskimen siltä varalta, ettei paristoluukun sisällä ollut luntteja tai vastaavaa. Oli niillä lista kielletyistä laskimistakin, olikohan joku Texas Instrument ja HP sellaisia joissa oli joitain kiellettyjä malleja.

Mä kirjoitin 2007, silloin piti laskin ja maol viedä koetta edeltävänä päivänä kansliaan, jotta ne tarkistettiin ennen koetta.

Vierailija
16/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-89 kaveri ei saanut viedä kirjoituksiin omaa graafista laskintaan

Graafiset laskimet taisi olla tosi vähissä vielä tuolloin. HP 28:n taittuvan luukun ja laskimeksi hirveä näppis ainakin erotti jo ulkonäöltä kaukaa ja jos sellaisen näki eiköhän ulkonäkö itsessäänkin jo olisi aiheuttanut epäilyksiä.

Vierailija
17/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne laskimet vuonna 2020?

Vierailija
18/18 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voivat tarkistaa väärässäolonsa tästä: