Kissa kotona, allergiaa ja raskaana, apuja!
Meillä on kissa, josta minulle tullut allergiaoireita jo pitkään, luopumista on mietitty, mutta perheenjäsenestä luopuminen ei ole helppoa. Lisäksi siitepölyallergiaa. Syön säännöllisesti allergialääkkeitä lääkärin luvalla. Nyt olen raskaana ja allergiat pahentuneet entisestään. Mietin, voinko syödä lääkkeitä läpi raskauden vai voiko olla jotain haittaa? Olen väsynyt tilanteeseen, mutta mietin helpottaisiko kissasta luopuminenkaan oireita muiden allergioiden takia. Ensimmäinen neuvola vasta tulossa. Apuja ja ajatuksia kaivataan, hankala ja kurja tilanne :(
Kommentit (14)
Et ole yksin. Olen itse myös todella allerginen meidän kissoille. Pari vinkkiä:
-älä päästä kissaa makuuhuoneeseen!!
-säännöllinen imurointi ja suodattimien vaihto helpottaa.
-älä ota kissaa syliisi, äläkä anna sen hieroa itseään naamaasi vasten.
Nämä on ainakin itsellä toiminut. Nyt on pystynyt jopa olemaan kotona ilman, että on aivan tukossa koko ajan :)
Toivottavasti on edes jotain apua.
Minulla allergiaoireet kissasta ovat ilmenneet raskauksien aikoina. Ilmeisesti limakalvot jotenkin muuttuneet? Edellisessä raskaudessa käytin allergialääkettä, ja olo muuttui hyväksi. Otin lääkkeen aina tarvittaessa. En loppujen lopuksi hirveästi edes tarvinnut.
Nyt olen taas raskaana, ja on jatkuva pieni nuha kotona ollessa. Mutta ei muuta. En ole vielä aloittanut lääkkeen käyttöä (rv 25), mutta voisin kyllä taas aloittaa.
Raskauksien jälkeen olo on kohentunut, eli allergiaoireet kadonneet kokonaan tai lähes kokonaan.
Kiitos vinkeistä :) Kiss ei siis pääse lakanoihin eikä makuuhuoneeseen öisin ja imuroidaan usein. Mutta...kissa on niin sylivetoinen, ettei taida olla mahdollista olla hellimättä sitä, olen kyllä koittanut pestä käsiä. Talvella tuuletamme asuntoa, nyt se on hankalampaa siitepölyn takia.
Mulla allergiaoireet todella rajuja: aivastelu ja jatkuva nenän vuotaminen. Tälläkin hetkellä nenä ihan rohtunut. Joten lääkkeitä on pakko käyttää jatkuvasti. Huoli on vaan suuri tästä(kin) asiasta.
Oikeastiko te uhraatte oman terveytenne jonkin lemmikin takia? Ei voi ymmärtää....ja vielä vauvan terveydenkin???
Siis ihanko oikeasti sun mielestä aivastelu ja nenän vuotaminen on RAJUJA oireita?? :D
Olet niin onnekas ja vähällä päässyt. Minun ei tarvitse kuin vartti olla kissan kanssa samassa tilassa (tai ystäväni luona jolla on kissa, mutta kissa ei edes kotona); silmät punaiset ja kutiaa, ei voi hieroa ennen käsien pesua. Eläimen kosketuksesta voimakas ihottuma. Hengenahdistusta. Silmät turpoaa. Tämä siis tuon aivastelun ja nenän vuotamisem lisäksi. Että ole onnekas jos noin vähillä oireilla selviät :D
:D Hups, oli vissiin väärrin muotoiltu. Tarkoitan siis sen verran rajuja oireita, että on vaikeaa olla ilman lääkettä. Myös nämä voivat tehdä olon kurjaksi. Ei siis mitään anafylaksiaa tule, tuskin meillä sitten kissaa olisikaan.
Ja tämän takia juuri kysyn asiaa, koska haluan tietää "uhraanko oman terveyteni ja vauvankin terveyden vielä". Eli onko säännöllisellä allergialääkityksellä oikeaa hattaa raskauden tai vauvan hyvinvoinnille.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 21:26"]
Oikeastiko te uhraatte oman terveytenne jonkin lemmikin takia? Ei voi ymmärtää....ja vielä vauvan terveydenkin???
[/quote]
Ei minun terveys kissasta kärsinyt, päinvastoin. Kissat tuovat henkistä hyvinvointia ja vastustuskykyä. Vain raskausaikana olen tarvinnut lääkitystä. Lapsi on nyt parivuotias, oikein terve poika. Ei allergioita ja varsin harvinaisista pikkuflunssista paranee nopeasti.
3
Mä suoraan sanottuna inhoan kissoja, silti tuli jotenkin surullinen olo että kissalla on koti jossa sitä ei oteta syliin ollenkaan.
Mitä järkeä tuossa on, eläin voi huonosti samoin kuin omistaja? Haloo?!?!
Oot vissiin vähän bimbo!!! Kissa pois ja äkkiä!! Haloo?
Kissa pois talosta ja äkkiä. Vauva on tärkein ja äidin terveys, kaksi asiaa jotka kuuluvat yhteen! Vaikka väliaikaisesti johonkin kunnes hyvä koti löytyy.
Itselleni lääkäri antoi luvan syödä allergialääkkeitä kun olin raskaana (Benadryl vai miten se nyt sitten kirjoitetaan). Tosin kyseessä ei ollut eläinallergia vaan siitepöly mutta kun oireet alkoivat heti keväällä ja loppuivat vasta syksyllä joten olo olisi ollut enemmän kuin tukala ilman lääkkeitä.
Ihan terve poika syntyi eikä hänelläkään ole allergiaa tms.
Mutta juttele ihmeessä lääkärin kanssa!
Allergialääkkeeksi raskausaikana minulle suositeltiin zyrteciä. On ollut markkinoilla pitkään, joten kokemusta myös raskausajan käytöstä on kertynyt, eikä ole todettu aiheuttaneen ainakaan mitään vakavaa vauvalle. Uudemmista lääkkeistä on paha mennä sanomaan, enkä minä ainakaan halunnut toimia koekaniinina - saatika laittaa lastani koekaniiniksi.
Paikallishoitovalmisteita, eli silmätippoja ja nenäsumutteita uskaltaa myös käyttää melko vapaasti.
Ehdottomasti kiellettyjen listalla on Duact!
Haloo, täällä bimbo-ap! :)
Vaihdoin lääkkerni Tuulixiin, jota farmaseutin mukaan voi siis syödä raskaanakin. Helpottaa jkv oireita. Kissan lisäksi allergiaa aiheuttavat siis siitepölyt ja varsinainen allergiahelvetti alkoi tällä viikolla lepän kukinnan myötä. Joudun todennäköisesti käyttämään allergialääkkeitä, oli kissaa tai ei. Mietin tosin voiko kissa pahentaa muitakin oireita?
Kissalle on aiemmin koitettu löytää uutta kotia lähipiiristä tuloksetta. Tähän hätäänkään ei siis nopeaa ratkaisua löydy. Piikille en tervettä eläintä tämän takia vie, ei tulisi mieleenkään.
Surulliselle kissa-inhoajalle vielä lohdutukseksi: onneksi meitä on kaksi, joista toinen voi sylitellä kissaa vapaasti. Enkä mäkään ditä ihan yksin jätä, vaikken naamaani siihen yleensä tungekaan (mieli kyllä tekis, voi sitä pehmoisaa turkkia).
Toisaalta, jos kissa on teillä jo vuosia ollut, ei sen pois antaminen tule vaikuttamaan allergiaasi vielä moniin kuukausiin. Kissan karvaa ja pölyä ja hilsettä on teidän asunnossa kaikkialla; matoissa, hyllyjen alla ja päällä ja välissä, lattialistojen takana, sängyn ja sohvan patjoissa ja tyynyissä, jopa kirjojen sivujen välissä.
Kumpi sitten lienee teille helpointa, luopua kissasta väliaikaisesti/kokonaan ja siivota ja puunata joka paikkaa ja löytää kokoajan uusista paikoista kissan karvoja, vai pitää kissa, popsia allergialääkkeitä ja olla vähän useammin imuri kädessä kotona?