Vinkkejä 10kk vauvan ruokien tekoon?
Lapsi siis 10.5kk ikäinen ja olen ajatellut jättää purkkiruuat pois kokonaan.. Risottoa (jauheliha) maisteltiin pari päivää sitten, mutta ei maistunut lapselle :( Mitä te syötätte lapsillenne?
Normaali puuroon ollaan siirrytty kokonaan ja välillä ollaan maisteltu erilaisia hedelmiä, leipää ym.. Mutta ns. Tavallinen, lämmin ruoka ei uppoa.. Pitäiskö tuota nyt ruveta muusaamaan sekoittimella jotenkin jauhelihaakin pienemmäksi? ÄÄH, auttakaa uusavutonta :D
Kommentit (6)
Minä oon vähän notkistanu nyt 1v lapseni ruuat "märemmiksi" esim keitinvedellä, tomaattimurskalla, kermalla.. tai muulla vastaavalla ruokaan sopivalla. Ota huomioon että nuo purkkiruuat sisältää paljon nestettä. Ja haarukalla sitten pienemmäki. Kyllä se siitä ku jaksaa tarpeeks tuputtaa ja nälkä kasvaa :D
No ehkä voisit sekoittaa tavallista ruokaa niihin purkkiruokiin vähitellen. Vaikka tutustuttaa yks kasvis kerrallaan. Pikkuhiljaa vähennät sitä purkkiruuan osuutta ruokavaliosta ja lisäät oikeaa ruokaa.
Ja mä oon omalle 8kk vauvalle antanu perheen yhteisiä ruokia niin, että ennen suolan tai voimakkaiden mausteiden lisäämistä otan vauvan annoksen sivuun ja pyöräytän sitä pikkuisen sauvasekoittimella (meidän vauva tykkää rakeisesta ruuasta). Sitten vasta lisään aikuisille suolan ja mausteet.
Kokeile laittaa ainekset erikseen ja anna lapsen syödä itse. Sotku on kauhea, mutta nälkäinen lapsi saa kyllä tarvittavan määrän ruokaa sisäänsä. Kokeile eri rakenteita, lihaa isoina paloina joita saa järsiä, jotain soseena, vihanneksia keitettyinä sormipaloina jne.
Aseena sormet ja lusikka.
Minäkin annoin ihan samaa ku muulle perheelle toki ilman voimakkaita mausteita. En soseuttanut ollenkaan, vaan kaikki ruoka-aineet selkeesti omina palasinaan. Hyvin meni alas.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:56"]Kokeile laittaa ainekset erikseen ja anna lapsen syödä itse. Sotku on kauhea, mutta nälkäinen lapsi saa kyllä tarvittavan määrän ruokaa sisäänsä. Kokeile eri rakenteita, lihaa isoina paloina joita saa järsiä, jotain soseena, vihanneksia keitettyinä sormipaloina jne.
Aseena sormet ja lusikka.
[/quote]
joo tuokin on hyväki havaittu! T. 3
Mä muussasin ihan haarukalla kaikki soseet. Peruna-porkkana uhdistelmänä saattaa maistua paremmin kuin pelkkä peruna. Jonkun nirsoilijan äiti kertoi aikoinaan, että sekoitti aluksi vähän purkkiruokaa tavallisen kotiruuan sekaan niin rupes maistumaan.
Meillä tossa iässä lasten lemppari on ollut kanaruoka, jossa maissia, sipulia, paprikaa, kanaa ja riisiä. Makaronilaatikko on myös maistunut.