Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummat riitelevät enemmän, ison vai pienen ikäeron sisarukset?

Vierailija
29.03.2014 |

Kummat riitelevät enemmän, sisarukset isolla vai pienellä ikäerolla? Jos ajatellaan, että pieni ikäero olisi 1-3 vuotta ja iso ikäero 5-7 vuotta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä veli 1v 1kk ikäerolla ja riideltiin pikkuisina paljonkin, mutta ollaan aina ja edelleenkin todella läheisiä!

Toisen veljen kanssa ikäeroa 14v 1kk ja myöskin ollaan riidelty, mutta silti myöskin tosi läheisiä.

Vierailija
2/26 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:37"]

Tietenkin pienen ikäeron sisarukset riitelevät enemmän. 

[/quote]

Perustelut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla 3,5 vuoden ikäero ja riitelyä on alkanut olla päivä päivältä enemmän nyt, kun kuopuskin lähenee kouluikää. Pienempinä eivät riidelleet juuri koskaan. Ovat molemmat temperamenttisia.

Vierailija
4/26 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomman ikäeron sisarukset riitelevät enemmän.

Vierailija
5/26 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta oma siskoni on kyllä yksi parhaita kavereitani. Ikäeroa sellaiset 2 ja puoli vuotta.

Vierailija
6/26 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä Kaksplus-lehdessä oli perhe, jossa oli neljä tyttöä, iät 8, 5, 4 ja 2 vuotta. Vanhin ja nuorin tappelivat koko ajan keskenään. Kaksi keskimmäistä eivät riidelleet ikinä. Kyllä ison ikäeron sisarukset riitelevät enemmän.

Vierailija
7/26 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan riippuu lapsista.

Minulla ja siskollani on ikäeroa reilu vuosi ja tapeltiin jatkuvasti. Ei ollut päivää, milloin emme olisi olleet toistemme kurkuissa kiinni.

Omilla lapsillani on neljä vuotta ikäeroa ja ihan sama homma. Nuo kaksi teekkään muuta kuin tappelevat.

Vierailija
8/26 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman (ja kaverien) kokemuksien perusteella isomman ikäeron sisarukset riitelevät eniten. Minulla ja veljellä ikäeroa 5v, aika pahaa kiusaamista. Yhdellä kaverilla kaksi muuta sisarusta, joista isoin ja pienin (ikäeroa myös 5v) tappelivat eniten.

Vierailija
9/26 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja isoveli (ikäeroa 1.5 vuotta) riideltiin jonkun verran pieninä mutta vanhemmiten (siitä eteenpäin kun veli oli 8. luokalla, minä 6. luokalla) oltiin tosi hyvät kaverit ja ei juuri riidelty. Etenkin lukioikäisinä oltiin tosi läheiset. 

Minä ja pikkusisko (ikäero 3.5 vuotta) riideltiin tosi paljon pieninä ja ne riidat meni tosi monesti ihan fyysiseksi tappeluksi, ja riitely/tappelu jatkui tosi pitkään. Muistan, että muksittiin siskon kanssa toisiamme vielä silloin kun sisko oli 8. luokalla ja minä lukiossa. Me ei koskaan oltu siskon kanssa niin läheiset kuin mitä olin veljen kanssa, vasta aikuisiällä meistä on tullut läheiset.

Veli ja sisko (ikäeroa 5 vuotta) riitelivät tosi harvoin keskenään.

Että ennemminkin se kyllä on ihmisten luonteesta ja niiden yhteensopivuudesta kiinni, että kuinka paljon riitelee/riiteleekö ollenkaan, kuin ikäerosta.

Vierailija
10/26 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa 1v9kk. Ovat nyt 3v ja 5v. Tyttö ja poika. Riitelevät monta kertaa päivässä. Yleensä pienempi tekee jäynää, kiusaa, repii tms. aloittaa ja sitten isompi hermostuu ja sitten on taas kierre päällä. Osaavat välillä leikkiä ihan nätisti, mutta usein leikki päätttyy riitaan.

Mutta vaikka riitelevät, niin aina huolehtivat toisistaan. Isompi pitää huolta, ettei pienempi mene tien yli ilman lupaa tai pysyy kauppakeskuksen tungoksessa mukana. Pienempi kantaa isommalle pehmoleluja, jos toisella on paha mieli tms. rakkauden tekoja. Tärkeitä ovat toisilleen.

Vierailija
11/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen ikäeron, mutta toisaalta pienen ikäeron sisarukset myös viettävät paljon enemmän aikaa keskenään ja heillä on yhteisiä leikkejä. 5-7 vuoden ikäerolla isommalla on jo ihan omat jutut ja kaverit.

Vierailija
12/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset riitelee. Se on sisarusrakkautta.

Vierailija
13/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pienen ikäeron sisarukset riitelevät enemmän. 

Vierailija
14/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veli tapeltiin ihan verissäpäin välillä. Ikäeroa oli 5v reilut.

Omat lapseni kaikki 1-2v. ikäeroilla, eivät oikeastaan koskaan ole tapelleet. Heittäisin hurjan veikkauksen että luonteet vaikuttaa enemmän kuin ikä, me oltiin veljen kanssa tulisia ja villejä, omat lapseni rauhallisia ja tottelevaisia.

Vierailija
15/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitelee ne isonkin ikäeron sisarukset. Vanhempa ärsyttää nuoremman lapsellisuus yms. Pienempi ikäero tasoittaa ja lapset saavat vanhemmiltaan tasapuolisempaa kohtelua.

Vierailija
16/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsista ja henkilökemioista. Meillä on ollut kaksi sisarusparia  pienellä alle 2v ikäerolla, toiset tappelivat ihan hirveästi ja toiset ei juuri tapelleet ollenkaan, riidatkin olivat lähinnä sanallisia.

Nuo kaksi ekaa poikia, toka pari tyttö ja poika.

Ne joilla on ollut isompi ikäero toistensa kanssa, riitelivät vähiten keskenään mutta on kyllä leikkineetkin vähemmän keskenään.

-viiden äiti

Vierailija
17/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riitelee ehdottomasti eniten 2- ja 4-vuotiaat (2,5 vuotta ikäeroa) ja 4- ja 9-vuotiaat. 2- ja 8-vuotiaat ei riitele keskenään juuri koskaan. 4- ja 8-vuotiaat taas riitelee. 

Vierailija
18/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, 8- ja 9-vuotiaat (1,5 vuotta ikäeroa) riitelivät jossain vaiheessa enemmän, nyt aika harvoin.

Vierailija
19/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaksi veljeäni riitelimme ihan hulluna pieninä. Välillä kaikki keskenämme, välillä pojat keskenään, välillä minä ja toinen pojista. Ikäeroa minulla veljiin 2 ja 3 vuotta, pojilla siis keskenään reilu vuosi ikäeroa.

Nykyään olemme todella läheisiä (kaikki yli kahdenkympin), olen hyvin kiitollinen veljistäni ja kai ne lapsuuden riidat kuuluivat asiaan :-)

Vierailija
20/26 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:37"]Tietenkin pienen ikäeron sisarukset riitelevät enemmän. 

[/quote]

No ei meillä ainakaan. Ikäero 2 v 2 kk, tyttö ja poika. Ovat aina olleet parhaat kaverit, eikä tytär ollut koskaan mustis veljestään. Toki pidimme huolen että huomioimme häntä yhtä paljon kuin vauvaa. Ovat jo yli kolmenkymmenen ja yhä toistensa parhaat kaverit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi