Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Miten saada kolmevuotias nukkumaan omassa sängyssä?
27.07.2006 |
Toinen lapsi tulossa ja tämä ensimmäinen on saanut nauttia äidin ja isän seurasta joka yö. Eli siis nukkuu meidän välissä. Miten saada nukahtamaan omaan sänkyyn ja huoneeseen ja kenties vielä pysymään siellä? Joskus hän jopa haluaa nukkumaan omaan sänkyyn, mut sit yöllä herättyään huutaa ku palosireeni. Ei osaa kömpiä sieltä meidän väliin tai nukahtaa itsekseen uudestaan. Minun pitäisi nukkua hänen vieressään hänen pikkuruisessa sängyssään. Miten olette hoitaneet nuo nukkumajärjestelyt ettei vanhempi lapsista tunne itseään syrjäytetyksi?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Ehkä ole vähän huono neuvomaan, koska meillä nuo asiat on hoidettu paljon aikaisemmin. Siirtyi jo noin vuoden iässä omaan huoneeseen. Nyt 2-vuotiaana sitten siirryttiin pinnasängystä lastensänkyyn ja sekin on mennyt tosi kivuttomaksi.Ei kai siinä auta, kuin olla johdonmukainen. Eli lapsi nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä ja lohduttelut sinne eikä oteta viereen. Itse asiassa halusin enemmänkin vastata tuohon,ettei vanhempi lapsi koe itseään syrjäytetyksi, koska olen itsekin miettinyt tuota asiaa paljon, kun vauva tulossa. Olen miettinyt asiaa niin, että edelleen aion olla pojan huoneessa kunnes nukahtaa eli ns nukutan. En ajattele,että vanhemman lapsen pitäisi nyt nukahtaa itse ja että aika suunnataan vauvalle.Jotenkin ajattelen,että se on ainakin sellainen aika esikoiselle joka ilta, että nukahtaa turvallisesti ja hyvillä mielin.Meillä nukuttaminen ei kyllä sisällä vierekkäin makaamista, silittelyä tai vastaavaa. Olen huoneessa läsnä ja makaan erillisellä sohvalla. Poika saa siis sinänsä itsekseen nukahtaa ilman silittelyjä, lauluja tai muuta aulkopuolista toimintaa äidin taholta.Samalle sohvalle menen yöllä pitkäkseni, jos esikko huutelee. Viereen en siis ota enkä mitään muutakaan palveluja öisin. Voisiko se toimia teilläkin? Kun nyt olet aivan vieressä niin jos pikkuhiljaa hivuttaudut kauemmaksi huoneessa eli tuolille tai sohvalle aluksi ja kohta 3v oppisi nukahtamaan itsekseen. Meillä poika on vasta 2 vuotias ja kypsyys/kehitysaste on tietysti vähän toista vielä. Toivottavasti joku 3v:n äitikin vastaa sinulle.