Pimeää aikaa, heijastin!
Nyt kun alkaa taas olla tosi pimeää ja märkää ja liikenteessä ihmisiä, olisko se liikaa vaadittu että alettaisi käyttää edes jonkinlaista heijastinta. Ihan halpa muovihärpäkekin käy. Ilmaisiakin on saatavilla.
Ihan liikaa näkee tuolla liikkumassa ihmisiä, joita ei vain näe. Edes katulampun valo ei aina ole riittävä.
On surullista ajatella, ettei ihmiset halua pelastaa omaa henkeään, koiristaan puhumattakaan. Kaikilla ei ole pimeässä mitään kiiluvaa tai heijastavaa, ja sitten itketään, että olis pitänyt pimeässä autosta nähdä, kun ei näe, vaikka olisi kuinka varovainen, niin aina ei vaan huomaa mustissa kulkevaa ihmistä.
Kerran olin ajaa pariskunnan ja koiran yli, kun olivat ihan pimeällä tiellä maaseudulla, onneksi olin tarkkana, koiralla peräpeilissä vaaleampaa karvaa, jonka näin ajoissa ja väistin. Ihmiset mustissa vaatteissa. Tien reunassa, siinä ei ollut jalkakäytävää eikä piennarta juurikaan.
Muistuttaisin vaan tosiaan tuosta ilmaisesta/halvimmasta henkivakuutuksesta, mitä löytyy.
Rauhaa ja rakkautta kaikille, pysytään hengissä. Joojoo, uudessa laissa määrätään, että autoilija huomioi kaiken, mutta miten huomioit kun et näe? Ennen kuin isompia vahinkoja sattuu, kannattaa miettiä miten voisi niitä estää omalla toiminnallaan, eli heijastin!
Kommentit (3)
Aivan. Joillekin tuntuu olevan heijastin, turvavyö, pyöräilykypärä ja nenäsuusuoja kuin joku äidin tai valtion määräys, jota vastaan pitää kapinoida.
Joo, joku aika sitten ajelin valtatiellä ja vasta linja-autopysäkin kohdalla huomasin että taisi siellä joku odotella kyytiä. Täysin mustat kamppeet mustaa taustaa vasten, ei mitään heijastinta. Tavallaan toivoisin että kyyti olisi mennyt ohi, jospa hoksaisi vilkaista peiliin aamulla.
Mä muistan yhden maantien laidalla kävelijän, jonka toisessa kumisaappaassa oli onneksi heijastinnauha puoliksi jäljellä. Siitä sitten ymmärsin, että tuossahan kävelee joku. Pahin oli kuitenkin yksi mopoilija, joka ajoi pimeällä mopolla ilman heijastimia. Hän oli ryhmittäytynyt keskiviivan tuntumaan, ja onneksi mittaritaulussa palava punainen ledi ilmaisi, että siinä on joku. Huh, vieläkin karmii tuo kohtaaminen!
Täällä kyllä ihmiset yleensä käyttävät heijastimia, mutta aina joskus näkee näitä täysin pimeitä kulkijoita.