Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisten harrasteista tehty käsittämätön pahe korona-aikana, syyttä!

Vierailija
24.11.2020 |

Joka paikassa huudellaan kuinka aikuisten joukkuelajit ovat pahasta. En ole kuullut kuitenkaan yhdestäkään alemman divarin tai harrasteen saati höntsyjen tuomasta tartunnasta. Ollaan oltu vastuullisia, eikä menty reeneihin. Treeneissäkin käy samat noin 10-15 naamaa aina eikä porukka vaihdu.

Altistuksia on kuitenkin sattunut paikoissa, jotka eivät ole yhtään julkisuudessa paheellisia, kuten avantosaunoilla missä höngitään minuuttitolkulla vierivieressä saunan lauteilla. Miten kaikki kotibileet, syömiset ja kaikki muu on aivan ok, missä vaikka ruuan äärellä vierivieressä pöydässä istutaan tuntikaupalla. Kuntosalilla porukka vaihtuu koko ajan, ja pienet pukuhuoneet. Mutta ei, aikuisten joukkuelajit on lopetettava, varmaan paikka missä harrastajatasolla tartuntoja on vähiten! Käsittämätöntä.

Monelle sosiaalinen liikuntaharrastus etäaikana on henkireikä, myös aikuisille. Ymmärrän, jos kaikki suljetaan, mutta jos esimerkiksi uimahallit saunoineen ovat auki tai julkiset saunat, kuntosalit ym on ok, niin silloin tämä rajaus on kyllä aivan käsittämätön.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnat varmasti tällä hetkellä paljon saatu kouluista ja nuorten harrastusryhmistä. Nyt halutaan niiden tartuntaketjujen päättyvän sinne kotiin, johon se usein viedään omalle perheelle. Keiltämällä aikuisten höntsätoiminta saadaan ketju niiltä osin poikki. Työmaailma vielä jää, mutta näissä jo monin paikon etätyö ja maskisuositus/pakko.

Nuorten koulu ja harrastustoiminta turvataan loppuun saakka, on tärkeintä. Nuori hengailisi kuitenkin  jossain porukassa, ilman harrastusta luultavasti huonommassa.

Osa kouluista, kuten amis, vaativat läsnäolopakkoa. Meillä voi olla edessa vuosi, kun ei ole juuri intin aloittavia, koska opintoja jatkettu koronan vuoksi. Läsnäolotunnit on pakko pitää, jos harjoitellaan kädentaitoja kuten talon rakennus, sähköpuoli.

Vierailija
22/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joensuun altistuspaikkalistassa on silmiinpistävän iso osa sisäliikuntapaikkoja.

En tajua ihmisiä. Mennään jonnekin kuntosalille tai ryhmäliikuntaan, jossa samassa tilassa ihmiset hönkii ja heiluu ja hikoilee.

Ei tulisi mieleenkään.

Menkää ulos liikkumaan. On halvempaa ja terveellisempää.

Niin mutta joukkuehöntsyissä käy Noin 10 SAMAA TUTTUA ihmistä, ne ei vaihdu kuten uimahalleissa ja salilla. Siksi en tätä ymmärrä, meidän höntsyistä jäädään pois jos vähääkään kipeä tai esim. lapsi kipeä. Ollaan siten vastuullisia ja määräkään ei ole iso. Siksi en ymmärrä miksi tästä tehdään isompi numero kuin muista lajeista?

Tauti ei tartu TUTULTA?

Tarttuu yhtälailla kun vieraalta, mutta ainakin he ovat terveitä noin tietoisesti. Mutta eikö täällä muut sitten oikeasti näe KETÄÄN? Sen verran paljon porukkaa tuolla liikkuu, että nyt on vaikea uskoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan tämä järjetön "lasten pelastaminen" joka käytännössä tarkoittaa sitä, että lapset pakotetaan kouluihin hengenvaaraan.

Vierailija
24/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla sellainen tilanne jossa on helpointa osoittaa toisia sormella ja syyttää jotain muuta huonosta tuurista. Ja kyllä, rajoitukset voisivat olla johdonmukaisempia. Itse harrastan avantouintia, mutta en tänä vuonna koska uskon että saunalla voivat tartunnat levitä helposti. Tämä on kurja tilanne.

Vierailija
25/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen eri mieltä kun täällä syyllistetään aikuisia harrastelijoita. Moni käy edelleen ravintoloissa, yökerhoissa, näissä saunoissa, uimahalleissa, viettävät joulun taatusti isolla porukalla, matkustavat maakunnista toiseen, osa matkustaa ulkomaillekin.

On väärin syyttää toisia ja teeskennellä itse tekopyhää pyhimystä. Kuinka moni teistä elää täydellisesti näkemättä läheisiään ja ottaa kaikki rokotteet suojellakseen muita? Käsi ylös!

Minä, en tee mitään mainitsemiasi asioita. Influenssarokotetta vaan en ehtinyt saamaan, kun ne loppuivat. Btw läheisiä voi nähdä muutenkin kuin ahtautumalla lähekkäin sisätiloihin. (Sana HENKIREIKÄ pitäisi kieltää lailla)

Vierailija
26/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan tämä järjetön "lasten pelastaminen" joka käytännössä tarkoittaa sitä, että lapset pakotetaan kouluihin hengenvaaraan.

Kotikoulu on mahdollinen kaikille.

Vierailija
27/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä uskomatonta kun näitä vastauksia lukee, että korona kaikkialla leviää, kun kuitenkin suurin osa vastaajista ei näe ketään, edes läheisiään, eikä käy missään, tietenkään. Lapset käy, mutta miten tartuntaketjut eivät katkea kotiin? 

Vierailija
28/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, pitkäaikainen sohvaperuna olen löytänyt erinomaisen harrastuksen näin korona-aikana. Ilmainen, eikä tarvi huolehtia siitä että ois liikaa populaa.

Kävely. Kuulokkeet päähän, hyvä musa soimaan ja eikun menoksi. Paino laskee pikkuhiljaa, hapenottokyky on ihan eri luokkaa kuin aloittaessani. Kroppa alkanut toimia, ei kolota eikä kipunoi. Nukun hyvin. Samalla tämä synkkä marraskuu on kulunut todella nopeasti, kuin huomaamatta.

Kirsikkana kakun päällä se, että tiedän etten ainakaan tartuta ketään kävelyilläni, mikäli satun oireettomana virusta kantamaan.

Vierailija
29/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toimet joissa tartuntaketju katkeaa kotiin ovat tärkeitä.  Jos nyt tehdyt ei toimi, menee tauolle kyllä kilpasarjojen toiminta ja saadaan etäkoulu. Suljetaan ravintolta, elokuvateatterit, jne. Alkuun kokeiluna 2-3vko.

Vierailija
30/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienistä puroista kasvaa iso virta! Eihän ravintolassa ole juuri tullut tartuntoja. Eihän teatterissa ole juuri tullut tartuntoja. Eihän harrastuspiirissä juuri ole tullut tartuntoja. Eikä kaupassa. Eikä koulussa. Eikä työpaikalla. Jne. Ja lopulta oho, kylläpä niitä tartuntoja tulikin!

Vierailija
31/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartunnat varmasti tällä hetkellä paljon saatu kouluista ja nuorten harrastusryhmistä. Nyt halutaan niiden tartuntaketjujen päättyvän sinne kotiin, johon se usein viedään omalle perheelle. Keiltämällä aikuisten höntsätoiminta saadaan ketju niiltä osin poikki. Työmaailma vielä jää, mutta näissä jo monin paikon etätyö ja maskisuositus/pakko.

Nuorten koulu ja harrastustoiminta turvataan loppuun saakka, on tärkeintä. Nuori hengailisi kuitenkin  jossain porukassa, ilman harrastusta luultavasti huonommassa.

Osa kouluista, kuten amis, vaativat läsnäolopakkoa. Meillä voi olla edessa vuosi, kun ei ole juuri intin aloittavia, koska opintoja jatkettu koronan vuoksi. Läsnäolotunnit on pakko pitää, jos harjoitellaan kädentaitoja kuten talon rakennus, sähköpuoli.

Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla harrastuksista on tullut tartuntoja vähän lukuunottamatta viikon 43 rypästä (josta tuli tartuntoja vielä viikolla 44). Koulut ovat todella pienessä osassa tartuntojen määrässä.

https://oyskorona.fi/epidemian-kehittyminen-pohjois-pohjanmaalla/ 

ja tuolta graafi "Koronatartuntojen lähteet viikoittain"

Vierailija
32/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikoulu on mahdollinen kaikille.

Kotikoulua on aina katsottu karsaasti ja sen valitsevista on tehtailtu lastensuojeluilmoituksia hanakasti.

Ja nythän valtiovalta on erikseen julistanut kodit lapsille vaarallisiksi.

Että semmonen kiitos kevään venymisestä. 

Vierailija
33/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä uskomatonta kun näitä vastauksia lukee, että korona kaikkialla leviää, kun kuitenkin suurin osa vastaajista ei näe ketään, edes läheisiään, eikä käy missään, tietenkään. Lapset käy, mutta miten tartuntaketjut eivät katkea kotiin? 

No mites ne sinne katkeaisi, kun siellä 1000 - 1200 oppilaan koulussa koko ajan tarttuu ja siellä on henkilökuntaa, joilla on esimerkiksi päiväkoti-ikäisiä jotka taas vie sen sinne päiväkotiin jne.

Ja ainakin minun oli pakko irronneen verkkokalvon takia juosta lääkärissä ja sairaalassa - joissa muuten edes kaikilla henkilökunnasta ei ollut maskeja!

Vierailija
34/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, pitkäaikainen sohvaperuna olen löytänyt erinomaisen harrastuksen näin korona-aikana. Ilmainen, eikä tarvi huolehtia siitä että ois liikaa populaa.

Kävely. Kuulokkeet päähän, hyvä musa soimaan ja eikun menoksi. Paino laskee pikkuhiljaa, hapenottokyky on ihan eri luokkaa kuin aloittaessani. Kroppa alkanut toimia, ei kolota eikä kipunoi. Nukun hyvin. Samalla tämä synkkä marraskuu on kulunut todella nopeasti, kuin huomaamatta.

Kirsikkana kakun päällä se, että tiedän etten ainakaan tartuta ketään kävelyilläni, mikäli satun oireettomana virusta kantamaan.

Minä olen alkanut tehdä aamuisin treenin kotona, nyt siitä on tullut jo tapa eikä aamu ala ennenkuin on vähän hikoiltu. Minulla on kävelylenkit jääneet yleensä marraskuuhun kun huonot kelit alkavat mutta ehkäpä seuraan esimerkkiäsi. Liian helposti sitä jää sisälle kun tulee pimeää.

Vierailija
35/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen eri mieltä kun täällä syyllistetään aikuisia harrastelijoita. Moni käy edelleen ravintoloissa, yökerhoissa, näissä saunoissa, uimahalleissa, viettävät joulun taatusti isolla porukalla, matkustavat maakunnista toiseen, osa matkustaa ulkomaillekin.

On väärin syyttää toisia ja teeskennellä itse tekopyhää pyhimystä. Kuinka moni teistä elää täydellisesti näkemättä läheisiään ja ottaa kaikki rokotteet suojellakseen muita? Käsi ylös!

Syyllistäminen ja rajoittaminen on eri asioita. Kuten edellä totesin, rajoitteet on aina eri syistä epäloogisia. 

Esim. ravintoloiden täysselkemisen haaste on se, että se johtaisi massakonkursseihin - niitä on jo mennyt nurin, ja lisää menee varmasti. Tämä on yhteiskunnan jatkuvuus. 

Sukukokoontumisia taas voi paheksua, mutta tässä törmätään lainsäädännön jäykkyyksiin. Suosituksiahan on annettu, mutta valtion valvova silmä ei yllä ihmisten kohteihin. Näin ollen niitä ei käytännössä voi rajoittaa - ellei sitten muuteta lainsäädäntöä, mutta tämä on hidas ja perusoikeuksien kannalta vaikea polku. 

Vierailija
36/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule todella moni ei käy niissäkään, ei matkustele, ottaa rokotukset ja viettää joulun ihan vaan omalla porukalla. Siihen ei tartte teeskennellä mitään.

Vierailija
37/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mites ne sinne katkeaisi, kun siellä 1000 - 1200 oppilaan koulussa koko ajan tarttuu ja siellä on henkilökuntaa, joilla on esimerkiksi päiväkoti-ikäisiä jotka taas vie sen sinne päiväkotiin jne.

Ja ainakin minun oli pakko irronneen verkkokalvon takia juosta lääkärissä ja sairaalassa - joissa muuten edes kaikilla henkilökunnasta ei ollut maskeja!

Kävin luovuttamassa verta, ja ihmetytti kyllä, ettei henkilökunnasta kellään ollut maskia. Luovuttajilla ei saanut myöskään olla, sen nyt ymmärtää koska heidän vointiaan pitää pystyä seuraamaan, mutta sitä en ymmärrä, miksei henkilökunnalla ole.

Vierailija
38/38 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä joutuu edelleenkin käymään ihan normaalisti töissä, kulkemaan työmatkojaan julkisilla, tapaamaan työssään muita ihmisiä, käymään kaupassa jne. Ehkä täällä palstalla käyvätkin just ne, jotka ovat voineet ja halunneet linnoittautua kotiinsa.