En pysty nukkumaan miehen kanssa samassa huoneessa - miten onnistuu yhteenmuutto
Olemme seurustelleet useamman vuoden, yhteenmuutto mielessä. Mies haluaisi että sitten nukutaan samassa huoneessa, ja ajatuksena se onkin ihan ok, mutta:
- Olen tosi herkkäuninen ja ahdistaa ajatuskin toisen vieressä nukkumisesta, saati siitä että joku koskettelisi/halaisi/haluaisi olla jotenkin fyysisesti lähellä kun yritän nukahtaa. Siis olen todella kärsinyt univaikeuksista 10 vuotta ja vasta ihan viime aikoina unet ovat alkaneet palautua, ei siis ole kyse mistään "nukuin vähän huonosti yhden yön" -harmista.
- Kun mies on luonani yötä, hän nukkuu olohuoneessa em. syystä. Havahtuu heti hereille, jos vaikka käyn keittiössä (en kolistelemassa) tai en saa unta ja laitan valon päälle toisessa huoneessa ja alan lukea. Sitten on entistä vaikeampi nukahtaa kun tuntuu ettei saa edes valvoa rauhassa kun pitää varoa ettei toinen herää. Että pitää vaan maata hiljaa pimeässä vaikka ei saa unta.
- Mies kuorsaa kuin korsteeni joka yö. Tämä yksi syy lisää sille, että nukumme eri huoneissa. Joskus herään kuorsaukseen vaikka minulla on korvatulpat ja mies oven takana toisessa huoneessa.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Asua kahta eri taloutta loppuelämän? Mihinkään jättilukaaliin ei ole varaa, kun asumme Helsingissä ja mies tällä hetkellä työttömänä.
Kommentit (53)
En itsekään pystyisi. Eikö mies voisi joko hoitaa kuorsausongelmaansa tai hyväksyä eri huoneet?
Tähän on yksinkertainen vastaus. Ei se onnistu.
Eipä kestä.
Kolmio, jossa molemmille omat huoneet.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään pystyisi. Eikö mies voisi joko hoitaa kuorsausongelmaansa tai hyväksyä eri huoneet?
Hän oli kokeillut jotain sovellusta, jonka mukaan ongelmaa ei ole. Painonpudotus auttaisi, mutta se ei häneltä kyllä valitettavasti taida onnistua. Minua ei myöskään kiinnosta vartioida toisen painoa, aikuinen ihminen päättää itse mitä suustaan alas lappaa.
-ap
Nukutte eri huoneissa ja molemmille korvatulpat.
Molemmille omat makuuhuoneet.
Minkä sovelluksen mukaan kuorsaaminen ei ole ongelma? Laitatte vaikka nauhurin yöksi äänittämään. Joillakin kova kuorsaus voi olla yhteydessä myös uniapneaan.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille omat makuuhuoneet.
Minkä sovelluksen mukaan kuorsaaminen ei ole ongelma? Laitatte vaikka nauhurin yöksi äänittämään. Joillakin kova kuorsaus voi olla yhteydessä myös uniapneaan.
SnoreScore tai joku vastaava. Se on sellainen ettei nauhoita koko yötä, mutta reagoi ääneen ja alkaa nauhoittaa jos kuuluu ääntä (eli kuorsausta). Oli kokeillut kotonaan muutamana yönä ja ei ollut kuulemma mitään kuorsausta nauhoittanut. On kyllä ylipainoa, eli voi hyvin olla uniapneaakin.
-ap
Nukutte eri huoneissa, mutta toiseen parisänky ja siellä menette nukkumaan yhdessä ja sitten toinen vaihtaa ns omaan huoneeseen.
En muuttaisi yhteen, jos toinen ei vieressä haluaisi nukkua. Kuulostaa ahdistavalta tilanteenne.
Älä muuta yhteen! En voisi olla kuorsaajan kanssa samassa talossa tai asunnossa. Etsikää vierekkäiset asunnot tai jotain.
Me ollaan oltu naimisissa yli 30 vuotta ja varmaan puolet ajasta nukuttu eri huoneissa - eli siitä lähtien, kun muutettiin sellaiseen asuntoon, jossa huoneluvun puolesta tämä oli mahdollista. Syynä, että molemmat kuorsaa niin, ettei toinen saa unta ja se, että minä olen herkkäuninen ja se, että meillä on erilainen päivärytmi, toinen menee nukkumaan ja herää aikaisemmin kuin toinen.
Lisään vielä: Kaksi makuuhuonetta ehdottomasti ja molemmille kunnon sängyt. Ei mitään niin, että toinen joutuu nukkumaan sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on yksinkertainen vastaus. Ei se onnistu.
Eipä kestä.
Ei ainakaan Helsingissä noilla spekseillä. Muuttakaa johonkin, missä saatte kolmion järkevään hintaan.
Aina kannattaa muuttaa miehen mieliksi yhteen, vaikka se tarkoittaa, ettei pysty enää koskaan nukkumaan. Vai?
Tsiisus.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi yhteen, jos toinen ei vieressä haluaisi nukkua. Kuulostaa ahdistavalta tilanteenne.
en pysty nukkumaan kuin yksin. Aiemmissa parisuhteissa olen pystynyt nukkumaan vieressä, mutta he eivät ole kuorsanneet eivätkä heränneet jos käyn esim. vessassa. En tiedä tottuisinko nukkumaan miehen vieressä, mutta ennen tottumusta tulisi varmaan mielenterveyden tai vähintään työkyvyn menetys unettomuuden vuoksi.
Viereiset asunnot kuulostaa lähes ideaaliratkaisulta, vaikka kalliimmaksihan se tulee. Ymmärrän toisaalta miestäkin, että kaipaa läheisyyttä jne. Hän on kuitenkin kotona päivät ja nukkuu joka päivä vielä päiväunetkin. Minä olen päivät töissä enkä pysty muutenkaan nukkumaan päivällä.
-ap
Älä muuta yhteen. Ennen kuin on joku ratkaisu joka sinua tyydyttää.
Mikä on korsteeni? Ja mitä tarkoittaa "kuorsaa kuin korsteeni"?
Oma huone on hyvä juttu vaikka sitä sitten toisinaan vierekkäin nukkuisikin. Itse halauasiin oman huoneenn jos seurustelisin. Myös sen takia että saisin sisustaa itselleni man caven.
MIKSI mies haluaisi sitten nukkua samassa huoneessa, jos se ei nytkään onnistu??
Lisään vielä, että tämän takia vietämme vähintään puolet viikon öistä erillään. Minun on pakko saada nukkua, tai en selviydy arjesta.