Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pakotatteko" yli 10-vuotiaita

Vierailija
28.03.2014 |

ulos näillä keleillä? Tällä viikolla 12-vuotias tullut joka päivä välittömästi koulusta suoraan kotiin ja istunut koneen ääreen pelaamaan tai makaamaan ja katsomaan telkkua, ollut siinä sitten iltaan saakka.

Tekisi mieli patistaa väkisin pihalle vaikka palloa potkimaan!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.. se onnistuu siten, että painaa sitä punaista nappia siitä tv:stä. Narinaa saattaa riittää, mutta eilenkin lopputulos sitten oli, että sain karjua niitä lapsia TAKAISIN sisään kun oli ollut jo puolisen tuntia ihan pimeää.

Vierailija
2/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat lapsesi opetella tuollaisen elämäntavan? Etkö välitä hänestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos vaan, meidän 12-vuotias tietää että olemalla ulkona saa sitten olla jonkun aikaa koneella. Jos on vaan sisällä ei ole asiaa koneelle tai telkulle.

Vierailija
4/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pimeys liittyy lasten ulkoiluun? Ulkoiletteko ollenkaan talvella vai vain niinä muutamana tuntina, kun aurinko paistaa?

Vierailija
5/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pakota, enkä ole pakottanut minkään ikäisiä. Meillä saa rauhassa pelata niin paljon kuin haluaa. Niin itsekin tein lapsena ja nuorena, eikä siitä mitään haittaa ole ollut. Hyötyä kyllä, koska tietokoneista ja it:stä tuli ihan ammatti :)

Vierailija
6/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei viikolla lapset käy ollenkaan ulkona, mitä nyt koulupäivän aikana liikuntatunnilla tai välkillä.

Vierailija
7/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä "pakotetaan". Tosin usein tuo pakottaminen meinaa sitä, että lähdetään ulos pienempien (4v, 1,5v) kanssa, eikä mene kuin vartti, kun isommat tulee perässä vapaaehtoisesti. Kuvittelevat ehkä jäävänsä jostain paitsi? Jos taas nuo isommat (12v, 10v, 8v) pistää riidan pystyyn sisällä, niin herkästi tulee heitettyä ulos purkamaan energiaa vähän järkevämmin ja isompiin tiloihin.

Vierailija
8/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, sulla on viisi lasta, minäkin olisin toivonut neljännen ja viidennen, mutta olen toki tyytyväinen näinkin. Aurinkoisia ulkoilupäiviä teille!

Vierailija
9/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:48"]

En todellakaan pakota, enkä ole pakottanut minkään ikäisiä. Meillä saa rauhassa pelata niin paljon kuin haluaa. Niin itsekin tein lapsena ja nuorena, eikä siitä mitään haittaa ole ollut. Hyötyä kyllä, koska tietokoneista ja it:stä tuli ihan ammatti :)

[/quote]

Paremmilla elintavoillako ei olisi voinut tulla? Entä jos olisit hankkinut jonkun muun ammatin, olisiko se ollut huonompi? Harmittaisiko olla terveellisesti elävä lakimies tai urheilua harrastava kirjastontäti? Logiikkasi vähän ontuu.

Vierailija
10/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksessa on ollut koko ajan selvää, ettei ruutua toijoteta koko ajan, oli vuoden aika tai keli mikä tahansa. Eipä tuosta tarvitse nyt kun lapset alkaa olla kymmenen molemmin puolin enää neuvotella.

Vierailija
11/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tekopyhää pakottaa, kun itsekin nökötän sisällä.

Vierailija
12/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota, eikä lapsi juuri ulkoilekaan koulumatkoja ja välitunteja lukuun ottamatta. Ei kyllä katso telkkaria eikä pelaa tietokoneella vaan lukee tai leikkii sisällä. Mitenköhän tällainen lapsi pakottettaisiin ulos? Koulukirjat lukkojen taakse ja lelut kerättäisiin pois? Ehdotuksia otetaan vastaan, miten lapsen saisi joskus käymään ulkona...

Vierailija
13/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:48"]

[/quote]

Oletteko huomanneet että tämä tyyppi käy kertomassa saman tarinan jokaisessa ketjussa, jonka olen tämän aiheen ympärillä täältä löytänyt.

Ja kysymykseen, kyllä. Meillä ei juurikaan pelata, tai olla koneella, mutta musiikin parissa viihtyvät kyllä sisällä liikaakin. Kyllä joskus komennan yläkoululaisenkin vaikka pyörälenkille tai skeitaten tai kävellen hakemaan maidon kaupasta, kun ei enää sen ikäinen muuta mielekästä puuhaa ulkona tunnu keksivän.

Vierailija
14/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:05"]

En pakota, eikä lapsi juuri ulkoilekaan koulumatkoja ja välitunteja lukuun ottamatta. Ei kyllä katso telkkaria eikä pelaa tietokoneella vaan lukee tai leikkii sisällä. Mitenköhän tällainen lapsi pakottettaisiin ulos? Koulukirjat lukkojen taakse ja lelut kerättäisiin pois? Ehdotuksia otetaan vastaan, miten lapsen saisi joskus käymään ulkona...

[/quote]

No sanomalla että mene ulos, tietenkin. Jos on sama kun mun teinilläni, eli leikki-ikä on ohi, niin käske vaikka pyöräilemään. Pienemmät koululaiset minä käsken vain pihalle leikkimään, eikä nurinaa tule jos sanon että minä aion sillä aikaa siivota, menkää pois jaloista.. Oikeasti saatan kyllä ottaa käteeni kirjan ja suklaapatukan ;)

t. edellinen kirjoittaja

Vierailija
15/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii esimerkin kautta. Älkää käskekö lasta yksin potkimaan palloa tai pyöräilemään; lähtekää itse mukaan ja näyttäkää mallia.

Vierailija
16/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:05"]

[/quote]

No sanomalla että mene ulos, tietenkin. Jos on sama kun mun teinilläni, eli leikki-ikä on ohi, niin käske vaikka pyöräilemään. Pienemmät koululaiset minä käsken vain pihalle leikkimään, eikä nurinaa tule jos sanon että minä aion sillä aikaa siivota, menkää pois jaloista.. Oikeasti saatan kyllä ottaa käteeni kirjan ja suklaapatukan ;)

t. edellinen kirjoittaja

[/quote]

Olen sanonut, mutta ei mene, kun ei ulkona ole mitään tekemistä. Kesällä kyllä istuu terassilla tai pomppii trampalla, mutta muulloin ei nenäänsä ulos pistä. Eipä tuolla ulkona näytä olevan ketään tytön kavereitakaan kuin kesäisin.

Vierailija
17/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:15"]

Lapsi oppii esimerkin kautta. Älkää käskekö lasta yksin potkimaan palloa tai pyöräilemään; lähtekää itse mukaan ja näyttäkää mallia.

[/quote]

Tuskin se 10-v. haluaa joka päivä potkia äidin kanssa palloa. Kyllä isot lapset keksii itsekin tekemistä. On ihan hyvä joutua itse miettimään, mitä leikkisi. Älkää aliarvioiko lapsianne.

Vierailija
18/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo 6-vuotiaan kanssa oppinut ettei se pihalle komentaminen auta. Mutta kun ehdottaa pyöräretkeä tai pallopeliä niin johan sujahtaa ulkovaatteet päälle. Hittojakko siellä yksinään seisomaan tumput suorassa.

Vierailija
19/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selkeä sääntö, että ulos menee lasten kanssa  joko isä tai äiti. Ei siis ole vaihtoehtoa, että lapsi ulos ja vanhemmat tekevät omiaan sisällä. Esimerkin voima. Eikä ole tarvis pelata lasten kanssa palloa, nyt voi laittaa pihaa kuntoon jne. mutta olennaista on se, että lasta ei tungeta ulos perheestä siksi, että äidin mielestä lapsen pitää mennä ulos.

Vierailija
20/50 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotan välillä, välillä ei tarvitse kun menevät muutenkin. Eilen lähdin hetkeksi minäkin ja reipas pari tuntia siellä meni nopeasti. Aika hyvä syy saa lapsilla olla ettei heidän tarvitse mennä pihalle. Lapset 7, 10 ja 12.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän