Influenssa, kätevä tapa päästä rapakuntoon :/
Aivan kamala olo, ruoka ei maistu. En kuule mitään, en haista enkä maista. Tuoremehu ainoa, mikä vähän maistuu ja vihreä tee. Pää tuntuu painavalta, hyvä kun jaksan sitä kannatella. Jokaista lihasta ja niveltä särkee. Nostin lattialta lasten leluja, niin otti voimille jo sekin ja piti istahtaa alas.
Olen vuoden alusta treenannut ja samalla laihduttanut. Läski muuttunut lihakseksi ja aloin jo näyttämään tosi kivalta. Kunto nousi kohisten ja kilot tippuivat. Vielä muutama kilo tiputettavana ja ne taitaa lähteä tämän taudin mukana ja samalla saavuttamani kunto :(
En halua edes tietää, miten rapakunnossa olen tämän taudin jälkeen.
Katselen ulon ikkunasta. Aivan ihana ilma ja aurinko paistaa. Siellä porukka lenkkeilee ja meikä röhnöttää täällä. Argh!!!
Kommentit (7)
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon vaan antaa elimistön levätä. Menisikö alas mehu, johon on lisätty proteiinia?
Kyllä mäkin oon huomannut että vain kahden viikon tauko lenkkeilyssä heikentää kuntoa aika paljonkin. Oon ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kunnon kohottaminen on vaikeaa, mutta sen saa tosi nopeasti romahtamaan.:(
Ajattele positiivisesti: koska olet ollut hyvässä kunnossa, selviät siitä taudista hengissä :). Jos olisit ollut jo valmiiksi rapakunnossa, olisit voinut joutua sairaalaan tai jotain. Muista levätä riittävän pitkän aikaa toipumisvaiheessa, ettet saa jälkitauteja. Influenssan kanssa ei ole leikkimistä.
Itsellä kesti influenssa kuume 1,5 viikkoa. Siihen n. viikon vetämättömyys sairastelun takia, viikko terveenä olemista ja sitten iski jälkitautina korvatulehdus. Huh, melkein kuukauden sairastelurupeama vei kyllä voimat ja kunnon ihan nolliin. Mutta suunta on vain ylöspäin ;)
Kunnon nostaminen aikaisemmin saavutetulle tasolle on helpompaa kuin sen nostaminen ensimmäisellä kerralla.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:02"]
Kyllä mäkin oon huomannut että vain kahden viikon tauko lenkkeilyssä heikentää kuntoa aika paljonkin. Oon ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kunnon kohottaminen on vaikeaa, mutta sen saa tosi nopeasti romahtamaan.:(
[/quote]
Silloin täytyy olla peruskunto aika rapamudissa, jos kahden viikon lenkkitauko romahduttaa kunnon :)
Itse koen, että parin viikon lepo toimii superkompensaationa ja kunto nousee, jos pohjat on hyvin tehty. Kevennelläänhän sitä maratonillekin kolme viikkoa.
Kaksi viikon lenkkitauko ei tiputa kuntoa mihinkään. Tauti voi toki heikentää, mutta jos pohjat on hyvässä kunnossa, niin parissa viikossa alat olla jo samassa kunnossa, kuin ennen tautia.
Ei viikon tai kahdenkaan sairastelu mitätöi sitä, mitä olet alkuvuonna tehnyt eikä kunto laske siinä täysin nollaan, tietenkin toipuminen kestää ja varovasti pitää aloittaa mutta ei alkuvuodesta tekemäsi työ nyt suinkaan turhaa ole.
Laihduttajan ja elämäntapamuuttajan elämään tulee aina flunssia, vastoinkäymisiä, juhlia yms. häiriötekijöitä. Ei kannata laittaa rimaa liian korkealle vaan jatkaa sitten vain..tsemppiä.