Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradu ja opintotuki? Periikö Kela minulta tukia takaisin?

Vierailija
25.03.2014 |

Pitääkö Kelalle selitellä jotain, jos ei saa tarpeeksi opintopisteitä gradun takia? Ne 40op pamahtaa kerralla sitten kun työ on palautettu.. Tilanne on se, että nyt keväältä ja ensi syksyltä saan muita opintopisteitä yhteensä 25op. Ajattelin nostaa tukea 11 kuukaudelta tänä vuonna (eli normaalit kuukaudet + pari kesäkuukautta), sekä vielä ensi vuoden tammi- ja helmikuun.

Käsittääkseni kela tarkastaa lokakuussa edeltävän lukuvuoden suoritukset. Tulen nostamaan tänä lukuvuotena (eli elokuusta 2013) opintotukea vasta joulukuusta lähtien, eli jos nostan kesältä myös 2kk niin elokuuhun 2014 mennessä olen nostanut 8 tukikuukautta. Opintopisteitä kuitenkin syksyltä ja nyt keväältä tulossa vain 25, mutta teen tosiaan gradua tässä samalla. Ensi syksyltäkään ei ole tulossa kuin 10 op, mutta helmikuussa jos graduni palautan niin tulee sitten se 40 op kerralla. En ole varma kuuluuko seminaarien opintopisteet tuohon gradun 40 opintopisteeseen vai tuleeko opintopisteitä sen päälle vielä lisää. Siihen loppuu sitten opiskeluni.

Eli alkaako kela perimään multa tukia takaisin jos nostan noin kuin olen suunnitellut? Tällä hetkellä olen nostanut tukea suhteessa opintopisteisiin niin, että mulla on 5,35 op tukikuukautta kohti eli opintopisteitä on tavallaan varastossa jokunen..

Soppaa monimutkaistaa vielä se, että olen käyttänyt tukikuukausia myös AMK opiskeluun, tosin vain neljältä kuukaudelta. Nehän ovat multa kuluttaneet noita tukikuukausia eli ne on laskettuna tuohon tukikuukausimäärään mitä oon nyt jo käyttänyt. En tiedä lasketaanko sitten sieltä tuleet 30op tuohon päälle, niistä ku ei ole ollut mulle yliopisto-opinnoissani mitään hyötyä kun en saanut hyväksiluettua mitään..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saa gradusta 40 op? Luulin että se on kaikkialla 30 op.

Ja kela ei peri tukia takaisin, jos olet ikään kuin ne aiemmin "tienannut", vaikka edellisillä lukuvuosilla. Jos sinulla on aiemmilta lukuvuosilta tarpeeksi opintopisteitä suhteessa nostettuihin tukikuukausiin JA saat vuodessa opintopisteitä sen verran että se vastaa 2op/kk, niin kela ei peri niitä takaisin.

Ja jos kela alkaisi perimään tukia, niin kela pyytää sinulta ensin kirjallista selvitystä, miksi opintosi eivät ole edenneet ennen kuin alkaa periä tukia takaisin. Tällöin sinä voit antaa selvityksen siitä, että teet gradua.

Vierailija
2/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin juuri, meillä se on 40op + seminaareista vielä 5op. Kiitos vastauksesta :). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopistolla ainakin gradu on 40 pinnaa...  Kaipa näissä on opintolinjoissa vaihteluja. 

Itse nostin kesän ajan  opintotukea ja tein gradua. Syksyllä sain Kelalta pyynnön selvittää opintojen edistymisestä eli suomeksi miksi kesältä ei ole rekisteröitynyt opintopisteitä, vaikka tukea nostin. 

Pyysin graduohjaajaltani kirjallisen selvityksen siitä, että tein kesällä gradua ja kuinka monta pinnaa ns. olin ehtinyt 'tienata' tuohon mennessä. Eli Kela ei peri sinulta tukia takaisin, vaan ensin kyselee miksei rekisterissä tarpeeksi pisteitä. Homma hoituu sillä, että teet heille tai siis graduohjaajasi tekee kirjallisen selvityksen gradun etenemisestä.

Tämän tiedon saisit varmasti myös ihan Kelalta itseltään...

Vierailija
4/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun mielestä gradu on aina 40 op. Siis ainakin näissä suomalaisissa 120 op:n maisterin tutkinnoissa. Jos tekee 90 op:n tutkintoa tai 60 op:n yamk-tutkintoa (jossa lopputyö ei tietty nimeltään ole gradu) niin gradu/lopputyö on yleensä 30 op.

Vierailija
5/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on 40 op.

Kesää varten voit pyytää opelta tosiaan todistuksen, että teet gradua. Ei siinä sen kummempaa. Tukikuukausia ei voi etukäteen tienata, vaan aina tarkastellaan kunkin tarkastelujakson opintoja. Eli jos edellisvuoden hyvin edenneet opinnot eivät vaikuta tämän vuoden tukien maksuun. Ja todennäköisesti tarttet sen todistuksen siltä opelta jo nyt, koska kesätukikuukausia varten pitää tehdä erillinen selvitys että maksavat.

Vierailija
6/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:44"]

Joo, mun mielestä gradu on aina 40 op. Siis ainakin näissä suomalaisissa 120 op:n maisterin tutkinnoissa. Jos tekee 90 op:n tutkintoa tai 60 op:n yamk-tutkintoa (jossa lopputyö ei tietty nimeltään ole gradu) niin gradu/lopputyö on yleensä 30 op.

[/quote]

No kyllä minun ihan suomalaisessa kauppatieteiden maisterin (120 op) tutkinnossa pro gradu on 30 opintopistettä.

t.2

Vierailija
7/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppis taitaa olla ainoa jossa gradu on 30op.

Vierailija
8/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:51"]

Gradu on 40 op.

Kesää varten voit pyytää opelta tosiaan todistuksen, että teet gradua. Ei siinä sen kummempaa. Tukikuukausia ei voi etukäteen tienata, vaan aina tarkastellaan kunkin tarkastelujakson opintoja. Eli jos edellisvuoden hyvin edenneet opinnot eivät vaikuta tämän vuoden tukien maksuun. Ja todennäköisesti tarttet sen todistuksen siltä opelta jo nyt, koska kesätukikuukausia varten pitää tehdä erillinen selvitys että maksavat.

[/quote]

Väärin. Aiemmin "tienatut" tuet vaikuttavat. Kela katsoo ensin ko. lukuvuoden opinnot. Jos niitä ei ole tarpeeksi, niin sitten Kela katsoo, että oletko aikaisempana lukuvuosina "tienannut" tarpeeksi opintotukia. Jos olet tienannut tarpeeksi opintotukia JA olet saanut tänä ko. lukuvuotena väh. 2 op/tukikuukausi, niin kela ei lähetä sinulle edes selvitystä opintojen etenemisestä ja tukesi jatkuu normaalisti.

Nämä tiedot löytyvät kelan sivuilta: http://www.kela.fi/opinnoissa-edistyminen_korkeakouluopinnot-182011-lukien

Vierailija
9/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen edistymättömyys ei ole koskaan peruste takaisinperinnälle. Takaisinperintää voidaan tehdä vain jos tulorajat ylittyvät. Jos opinnot eivät edisty niin tuki katkeaa, mutta tosiaan ohjaajan lausunto siitä paljonko työstä on siihen mennessä tehty riittää siihen että tukea ei katkaisita.

Vierailija
10/10 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:51"]

Gradu on 40 op.

[/quote]

Väärin. Aiemmin "tienatut" tuet vaikuttavat. Kela katsoo ensin ko. lukuvuoden opinnot. Jos niitä ei ole tarpeeksi, niin sitten Kela katsoo, että oletko aikaisempana lukuvuosina "tienannut" tarpeeksi opintotukia. Jos olet tienannut tarpeeksi opintotukia JA olet saanut tänä ko. lukuvuotena väh. 2 op/tukikuukausi, niin kela ei lähetä sinulle edes selvitystä opintojen etenemisestä ja tukesi jatkuu normaalisti.

Nämä tiedot löytyvät kelan sivuilta: http://www.kela.fi/opinnoissa-edistyminen_korkeakouluopinnot-182011-lukien

[/quote]

Kah! Ompa iloista! Omat tietoni olen tarkistanut viisi vuotta sitten, ehkä on aikakin päivittää :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän