Asia, joita monet autoilijat eivät tiedä: Pitkiä valoja ei tarvitse sammuttaa, kun vastaan tulee jalankulkija
Tuossapa siis autoilua ja elämää helpottava vinkki.
Kommentit (50)
No on tiedossa. Tiesitkö muuten että uusissa led-matriiseissa on pitkät jatkuvasti päällä. Lyhyet valot tehdään tarvittaessa säätämällä matriisia.
On tiedossa, mutta aika moni heiluttaa nyrkkiä jos en vaihda kun sata wattiset xenonit käristää silmämunia...
Jos olet fiksu autoilija, vaihdat lähivaloille kohdatessasi jalankulkijan.
Eikö mikään laki rajoita kaukovalojen tehoja? Ihan autolla ajaessa tullut vastaan näitä ihan helvetillisiä valonheittimiä.
Onko tämä joku uusi pippelinjatkejuttu? Mulla on vi ttu isommat lamput kuin sulla!
Vaihdan ajovalot pois, jos vastaan tulee jalankulkija tai pyöräilijä ajoradan viereisellä liuskalla. Olen itse ajanut siitä pyörällä niin monta kertaa, että vaihdan. Ajoin häikäistyneenä kerran ojaan pyörällä. Pahin tämän kylän metsätaival, aivan pilkkopimeää.
Kyllä minä aina vaihdan ainakin jos jalankulkijalla on heijastin, muutenhan sitä ei välttämättä edes näe.
Vierailija kirjoitti:
Ja et näe hirveä, joka ylittää tien takanasi. Siihen on syy, miksi pitkiä ei vaihdeta pois, kun tulet vastaan. Liikenneturvallisuus
Mutta sen yhden av-mamman talon kohdalla pitää kuitenkin vaihtaa lyhyille, sen, jolla ei ole verhoja ja joka kyylää ikkunasta koko illan.
Jos jalankulkijalla on heijastimia, vaihdan lyhyet.
Jos ei ole, ajan pitkät päällä leikkien etten nähnyt jalankulkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se vaarantaa liikenneturvallisuutta, niin lyhyille ei tule vaihtaa! Turvallisuus menee kohteliaisuuden ja huomaavaisuuden edelle!
Lähivaloille pitäisi vaihtaa toisen auton kohdatessakin vasta sitten, kun autojen väliin jäävä alue on molempien autojen lähivaloilla kokonaan valaistu! Lisäksi pitkät pitää laittaa takaisin päälle jo vastaantulevan auton rinnalla, ei vasta sitten kun se auto on ohitettu kokonaan! Ihan autokoulussa nuo asiat jo opetettiin!
Totuus on, että valtaosa autoilijoista käyttää pitkiä valoja liian varovaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Eikö mikään laki rajoita kaukovalojen tehoja? Ihan autolla ajaessa tullut vastaan näitä ihan helvetillisiä valonheittimiä.
Onko tämä joku uusi pippelinjatkejuttu? Mulla on vi ttu isommat lamput kuin sulla!
Rajoittaa moneltakin osin. On yhteenlasketut referenssiluvut ja käsittääkseni yli 35 Wattisia Xenon-muunnossarjoja ei ole sallittu tieliikenteeseen. Kaikilla vaan alkaa olemaan niin hemmetin kirkkaat valopatteristot, että jos ajelet parikymmentä vuotta vanhalla riisipurkilla, niin et nää mitään omilla valoilla kohtaamisen jälkeen.
T: Se, jolla on sata Wattiset Xenonit keulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se vaarantaa liikenneturvallisuutta, niin lyhyille ei tule vaihtaa! Turvallisuus menee kohteliaisuuden ja huomaavaisuuden edelle!
Lähivaloille pitäisi vaihtaa toisen auton kohdatessakin vasta sitten, kun autojen väliin jäävä alue on molempien autojen lähivaloilla kokonaan valaistu! Lisäksi pitkät pitää laittaa takaisin päälle jo vastaantulevan auton rinnalla, ei vasta sitten kun se auto on ohitettu kokonaan! Ihan autokoulussa nuo asiat jo opetettiin!
Totuus on, että valtaosa autoilijoista käyttää pitkiä valoja liian varovaisesti!
Kyllä ne häikäisee todella häiritsevästi jo kauan ennen tuota. Onhan laissa muitakin typeriä kohtia, joita kukaan ei oikeasti noudata. Esim. se, että moottoritielle liittyvälle ei saisi antaa tietä. Käytännössä kaikki vaihtavat vasemmalle kaistalle, mikä on kaikkien kannalta järkevää.
Vierailija kirjoitti:
No on tiedossa. Tiesitkö muuten että uusissa led-matriiseissa on pitkät jatkuvasti päällä. Lyhyet valot tehdään tarvittaessa säätämällä matriisia.
Ja sen kyllä huomaa kun automatiikka ei osaa niitä säätää vaan varsinkin taajamissa häikäisevät jatkuvasti vastaantulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: Pitkät pitää laittaa uudelleen päälle jo hieman ennen kuin vastaantuleva auto on ohitettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä zoomaan autoilijaa fikkarilla, jos ajelee pitkät päällä vastaan kun olen iltakävelyllä. Kaikki on vaihtaneet lyhyille.
T. Autoilija
Sokaiset siis autoilija ja aiheutat vaaratilanteen. Mitä jos se autoilija häikäistyneenä tekee sinusta keulakuvan autoonsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei todellakaan noin kun tuossa lihavoidussa kohdassa sanotaan. Noin jos molemmat tekee niin sitten ajetaan sokkona vaikka kuinka pitkään. Pitkät pois kun ne alkaa vastaantulijaan ylettää (eli vastaantulijan pitkät alkaa häikäistä). Takaisin päälle muutama metri ennen kohtaamista. Autokoulussa tämä tosiaan opetettiin, mutta sinä taisit teoriatunneilla nukkua. Toki maalaisjärkikin toimii.
Leila Koo kirjoitti:
Vaihdan ajovalot pois, jos vastaan tulee jalankulkija tai pyöräilijä ajoradan viereisellä liuskalla. Olen itse ajanut siitä pyörällä niin monta kertaa, että vaihdan. Ajoin häikäistyneenä kerran ojaan pyörällä. Pahin tämän kylän metsätaival, aivan pilkkopimeää.
Niin siis aloituksessa puhuttiin jalankulkijoista. Ei spandex-räntäuhriutumisesta.
Ja kuka opettaisi autoilijoille, että jos ajat jonkun perässä, niin pitkiä EI tule käyttää? On hyvin hankala ajaa, kun jokaisesta peilistä häikäisee takana ajavan valot...
Mä tiedän ettei mun tarvi, mutta pyrin kyllä aina niin tekemään koska se on mielestäni kohteliasta.
Minä zoomaan autoilijaa fikkarilla, jos ajelee pitkät päällä vastaan kun olen iltakävelyllä. Kaikki on vaihtaneet lyhyille.
T. Autoilija