Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletteko ateistit nyt tyytyväisiä?

Vierailija
24.03.2014 |

Suvivirren laulaminen kouluissa saatetaan kieltää

juha metso

Julkaistu: 24.3.2014 12:38, päivitetty: 24.3.2014 12:56

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kehottaa Opetushallitusta tarkistamaan kouluille annettuja ohjeita uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen sanoo ratkaisussaan, että koulujen uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia uskonnonvapauden, yhdenvertaisuuden edistämisen ja julkisen vallan neutraaliuden näkökulmasta.

- Virret kuten Suvivirsi liittyy tähän. Esimerkiksi kirkko voi järjestää uskonnollisia tilaisuuksia koulupäivien jälkeen, kertoo päätöstä valmistellut esittelijäneuvos Outi Kostama.

Tilaisuuksia kuten kevätjuhlia ei määrätä lopetettavaksi, mutta Kostaman mukaan niiden sisältöä pitää pohtia uudestaan.

Kostama sanoo, että joissain kouluissa uskonnollisten tilaisuuksien kuten aamuhartauksien aikana osa oppilaista joutuu odottamaan käytävällä.

- Se aiheuttaa oppilaiden eriarvoisuutta, Kostama sanoo.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Viime elokuussa eduskunnan apulaisoikeusasiamies linjasi, ettei Suvivirsi ole korostetun uskonnollinen eikä loukkaa Suomen perustuslakiin kirjattua uskonnon vapautta.

IS

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä taas yksi askel kohti uskonnotonta koulua, eli olen tyytyväinen.

Vierailija
2/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tyytyväinen ateisti, mutta en tämän uutisen takia. :D Jos suvivirren tilalle löytyy yhtä hyvä biisi, se voidaan mun puolesta vaihtaa, mutta muuten ei kiinnosta vaikka laulaisivat spagettihirviöstä. Minusta tuo valittaminen suvivirrestä vähän turhaa nipottamista. Ei yksi biisi maailmaa kaada, tai kenestäkään tee uskovaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tyytyväinen, ja olen agnostikko, en ateisti.

Vierailija
4/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, olen.

T. agnostikko

Vierailija
5/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväinen olen :) Millaista vastausta odotit kysymykseesi?

Vierailija
6/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen :)

Vierailija
7/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen, kiitos kysymystä :)

Vierailija
8/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä naurettavaa pelleilyä kuin se että kukaan ei enää pelkää m***aa miestä, vaan lumimiestä ja kun täti menee torille sillä ei heilu p***u vaan joku nyssäkkä mikä lie.

Tuskin kukaan pakottaa minnekään käytävälle menemään. Voi varmaan laittaa sormet korvii jos tulee sana J***la. Niin ja totta kai kaikka m***a-pekka pelit on pekka pelejä ja n****rinsuukot brunbergin suukkoja. Maailma pelastuu tällaisten takia varmaan. Jos tämmöinen linja jatkuu, kaikki kielletään koska mielensä pahoittajat eivät lopu koskaan, ja etenkään kun ne ihmiset jotka pahoittavat jonkun toisen puolesta mielensä ovat niin järkyttävän aktiivisia.

Vierailija
9/9 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään virret evät kuulu koulun yhteisiin tilaisuuksiin. Koulun tulee olla uskonnoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi