Emma ja Onni viime vuoden suosikkinimet. Miksi antaa lapselle hittinimi?
http://www.hs.fi/kotimaa/Emma+ja+Onni+viime+vuoden+suosikkinimet/a1305799878551
Elias, Eetu, Aino, Venla. Eikö ihmisillä ole yhtään mielikuvitusta? Onko se sitten kiva kun koululuokalla on kymmenen samannimistä? Niin moni tuttunikin on antanut lapsensa nimeksi näitä joita on tusinassa kaksitoista ja vielä kuvittelee että nimi on jotenkin erityisen ainutlaatuinen. Voi lapsiraukkoja..
Kommentit (23)
Voi AP... Meillä on Emma, mutta voin vakuuttaa sulle, ettei kärsi kyllä yhtään. Nimi on ihan tavallinen, selkeä, yksinkertainen ja kaunis. Myös kansainvälinen, mikä oli meille myös tärkeä, ja lausuttavissa aika monella kielellä. Älä pelkää, en kuvittele keksineeni ainutlaatuista nimeä. Tyttäreni on kuitenkin yleisestä nimestä huolimatta ainutlaatuinen:) Eikä luokalla ole kymmenittäin samaa nimeä, että ihan hyvin pärjätään!
Mä en tajua, miten jotkut jaksaa jauhaa noista nimistä. Aika harvoin käy niin, että luokalle sattuisi edes kahta, saati useampaa samannimistä lasta, vaikka joku nimi olisikin tilastoissa paljon annettu. Ja nimen tulemiseen suosituksi vaikuttaa yksinkertaisesti se, että nimet tulevat muotiin tietyn ajan kuluttua, ei pelkästään niin, että tuoreet vanhemmat kuulevat jonkun muunkin antaneen samaa nimeä.
Se, mitä nimiä nyt jollekin luokalle sattuu tulemaan, on aika sattumaa. Meidän luokalla ala-asteella ei ollut yhtään kahta samannimistä, mutta vuotta alemmalla luokalla (joka oli koulun pienin luokka, meidän isoin) olikin kolme Jannea.
Nykyään on vielä trendinä antaa uniikkinimiä, joten nimien kirjo on aika suuri. Mutta toki tilastoissa näkyy joidenkin nimien suosittuus.
Me annoimme vuonna 2007 tyttäremme nimeksi Ella. Vasta jälkeenpäin huomasimme että oli vuoden suosituin nimi. Emme katselleet mitään tilastoja kuinka monta saanut nimen Ella, meistä se yksinkertaisesti oli kaunis nimi.
En edes tiennyt että ihmiset tarkistavat kuinka monta nimen saanut ennen sen antamista.2
Meillä kanssa Ella ja en todellakaan antaessani tiennyt sen olevan suosittu. Ja ketään muuta saman nimistä ei ole tytön päiväkotiryhmässä tai kavereissa. Eikä haittaa vaikka olisi. Kiva vaan ettei ole ainoa lajissaan
Minun luokalla aikoinaan -80 -luvulla oli kuusi Saria, joten kyllä niitä hittinimisiä jossain vaiheessa saattaa osua montakin samalle luokalle.
Emma on kiva nimi, mutta tuota Onnia en tajua. Ihan kauhea nimi.
Mun luokalla 80-luvulla sattui olemaan kaksi Ville-Veikkoa, vaikka tuota nimeä oli sinä vuonna syntyneille annettu noin 20 kpl.... Eli vaikka olisi todella harvinainen nimi, niin silti niitä voi olla kaksi samalla luokalla.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 07:43"]Minun luokalla aikoinaan -80 -luvulla oli kuusi Saria, joten kyllä niitä hittinimisiä jossain vaiheessa saattaa osua montakin samalle luokalle.
Emma on kiva nimi, mutta tuota Onnia en tajua. Ihan kauhea nimi.
[/quote]
70-80-luvuilla nimet olivat oikeasti hittinimiä, saman nimen sai iso prosenttiosuus ikäluokasta. Nyt tilanne on toinen, nimissä on enemmän hajontaa.
Olen ollut opettajana 10 vuotta 200 opplaan koulussa. En ole vielä törmännyy yhteenkään sofiaan.
Vaikka ois kuinka yleinen nimi niin eipä se jonkun yhden koululuokan tasolla näy. Yhdellä luokalla on kolme samannimistä mutta sepä ei ole edes mikään top 10 nimi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 07:45"]
Mun luokalla 80-luvulla sattui olemaan kaksi Ville-Veikkoa, vaikka tuota nimeä oli sinä vuonna syntyneille annettu noin 20 kpl.... Eli vaikka olisi todella harvinainen nimi, niin silti niitä voi olla kaksi samalla luokalla.
[/quote]
sama vika, pojalla on ns. harvinainen nimi, nimipäivääkään ei ole ja niin edelleen ja niin vaan 18 lapsen luokassa on kaksi juuri sen nimistä :) Ainutlaatuisia ja ihania tietenkin molemmat!
Minulle nimet ovat myös suomen kieleen ja suvun perinteisiin selvästi liittyvä asia. Suvuissamme on kummallakin puolella Onneja esi-isissä. Onni on kaunis nimi, ja sen kirjaimellinen merkitys on myös hyvä. Tiesin nimen anataessani, että se on myös suosittu nimi. Ei minua millään tavalla haittaa, että Onnillani on myös yksi Onni-niminen kaveri. Onni ei ole hittinimi vaan perinteinen, suomalainen nimi. Jessica on ollut hittinimi. :)
Siis hitti merkityksessä uusi suosikki. :) 12
Tuntemani Emma ja Onni ovat jo parikymppisiä. Eivät ehkä vanhemmat silloin osanneet varautua nimien suosioon.
No 80-luvun hittinimet oli kuitenkin aika eri laajuudessa kuin nykyiset hittinimet, joita saa muutama sata lapsi per vuosi.
Yhtään listassa olevaa ei muuten ole kummankaan lapseni ryhmässä, toisen ryhmässä on kaksi Olgaa (molemmat suomalaisten vanhempien) ja toisella kaksi Eevaa...
Vanhimman lapseni nimi oli 90-luvulla nousussa. Se oli tilastoissa noin sijalla 8-12. Hänellä on päiväkodista lähtien ollut aina samassa ryhmässä/luokassa toinen saman niminen. Ja näin on edelleen lukiossa.
Kuopuksellamme (s.2000) on nimi, jonka kulta-aikaa oli 70-luku. Hänen ikäluokassaan nimi on harvinainen. Kuitenkin päiväkotiryhmässä, jossa oli vain 5 tyttöä, oli toinen saman niminen. Sama tyttö oli samalla luokalla alaluokat.
Keskimmäisellä on ajaton nimi ja hänellä ei ole ollut kaimoja samalla luokalla.
Minun lapseni on Onni ja koko hänen 12-vuotisen elämänsä ajan hän on ollut kaikkien kerho-, tarha- ja koulurymiensä ainoa Onni. Ja yhden oman oppilaani lisäksi emme tunne yhtäkään toista Onnia. Että ihan riittävän uniikki on lapsemme nimi. Eikä meitä oikeastaan haittaisi, vaikka Onneja olisi lähipiirissä enemmänkin, en oikein ymmärrä, miksi sen pitäisi haitata. Ja onpahan ainakin sellainen nimi, joka tulee jokaiselle ekalla sanomisella selväksi, eikä tartte miettiä, kuinka monta iitä tai aata nimessä on.
Miksi ihmeessä pitäisi olla mielikuvitusta? Jos Emma tai Onni on vanhempien mielestä hyviä nimiä, niin eikö saisi antaa koska Suomessa on jo parituhatta muutakin lasta saanut ko. nimet? Ihmeellinen logiikka... Mikä on se siis se raja, joka ei saa ylittyä jotta nimen voisi omalle lapselleen antaa? Onko 100 lasta tarpeeksi vähän? Vai täytyykö olla peräti oman ikäluokkansa ainoa ko. nimen omistaja, jotta menisi ap:n mielen mukaan?
Miksi antaa? No siksi antaa, jos pitää nimestä ja haluaa kyseisen nimen antaa. ;) Itsehän voit antaa ihan minkä haluat. :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 09:38"]
Minun lapseni on Onni ja koko hänen 12-vuotisen elämänsä ajan hän on ollut kaikkien kerho-, tarha- ja koulurymiensä ainoa Onni. Ja yhden oman oppilaani lisäksi emme tunne yhtäkään toista Onnia. Että ihan riittävän uniikki on lapsemme nimi. Eikä meitä oikeastaan haittaisi, vaikka Onneja olisi lähipiirissä enemmänkin, en oikein ymmärrä, miksi sen pitäisi haitata. Ja onpahan ainakin sellainen nimi, joka tulee jokaiselle ekalla sanomisella selväksi, eikä tartte miettiä, kuinka monta iitä tai aata nimessä on.
[/quote]
Onni onkin tullut muotiin vasta viimeisen viiden vuoden sisällä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 07:17"]http://www.hs.fi/kotimaa/Emma+ja+Onni+viime+vuoden+suosikkinimet/a1305799878551
Elias, Eetu, Aino, Venla. Eikö ihmisillä ole yhtään mielikuvitusta? Onko se sitten kiva kun koululuokalla on kymmenen samannimistä? Niin moni tuttunikin on antanut lapsensa nimeksi näitä joita on tusinassa kaksitoista ja vielä kuvittelee että nimi on jotenkin erityisen ainutlaatuinen. Voi lapsiraukkoja..
[/quote]
Samaa ihmettelen. Kaksi kaveria sai viime vuonna lapsen, toisesta tuli Laura, toisesta Onni. Onnin äiti sanoi suoraan Lauran äidille, että miksi sä annat noin tavanomaisen nimen? Hän ei voi ymmärtää ihmisiä, jotka antaa lapsille ihan perusnimen!
Niinpä. Kummankohan nimi on nyt tavanomaisempi? Ei Onni nimessä vikaa ole, mutta kannattaisi valita omalle lapselle joku muu kuin vuoden suosituin nimi, jos on rahkeita arvostella muiden nimiä...
Hittinimi? Suosituimmankin nimen saa alle 2% ko. Ikäluokan lapsista. Esim. sadan lapsen joukkoon mahtuu kaksi Emmaa.