Joudutko piilottelemaan hyväosaisuuttasi?
Töissä työkaverit puhuvat ajoittain ankeasta ja köyhästä lapsuudestaan, alkeellisista oloistaan jne.
En halua tietenkään osallistua keskusteluun, sillä oma lapsuuteni ja nuoruuteni edustivat aivan muuta.
Kuulostaisi varmasti tökeröltä ja kehujalta mainita toisenlaisesta lapsuudesta.
Kommentit (4)
joudun juu ja se on raskasta mutta paras vaihtoehto, jos omaisuus paljastuisi menettäisin varmaan suurimman osan ystävistäni, nytkin on jo selittelemistä miehen pääomatuloissa, mun ja lasten rahat on onneks sotkettu parin firman kautta niin että pysyvät piilossa myös katkerilta toimittajilta verotietojen tullesa julki
Kyllä. Hyväosaisuuden lisäksi piilottelen myös huono-osaisuuttani. Koen olevani hyväosainen, vaikka monen mielestä elämäni on varsin normaalia nykyään ilman erityistä luksusta tai varallisuutta. Itselleni se on mitä suurinta hyväosaisuutta.
Tienaan lähipiiriin nähden kuin kroisos, vaikka tuloni ovat ihan normaalit keskiluokkaisen ihmisen tulot. Välillä en tajua, että 10-20 euroa on jollekulle niin iso raha, että asioista täytyy tinkiä rahan vuoksi.
Töissä taas, missä keskimäärin ihmiset ovat hyvistä tai normaaleista taustoista toisin kuin minä, piilottelen huono-osaista taustaani. En halua sääliä, en kehuja siitä että olen menestynyt paskoista lähtökohdista huolimatta tai mitään muutakaan. En kuitenkaan häpeä taustaani, sillä en ole voinut siihen itse vaikuttaa - olenkin kertonut esim. alkkisäidistäni jos jostain syystä joku on kysynyt, mutta itse en jaksa alkaa säälipisteitä keräämään vuodattamalla menneistä.
En pidä meteliä ollenkaan mm. kodistani ja annan vieraampien ihmisten olla kodistani siinä luulossa kun ovat elleivät sitten ala tarkemmin kyselemään. Muutaman kerran olen saanut kuulla ihmettelyä, että miksi en ole kertonut kodistani ja ihmetelty miksi ajan niin vaatimattomalla autolla ja teen sitä työtä mitä teen. Ystäväni kyllä tietävät ja tuntevat taustani ja vieraammille en halua niitä alkaa selittelemään, olen kuitenkin ihmisenä sama oli taustani ja omaisuuteni mikä vain. Ei tätä kaikkea ole meille ilmaiseksi tullut.
Joudun, mutta teen sen siksi etten halua pahoittaa toisten mieltä. Ja siksi, että samalla helpotan omaa oloani. Pääsen siis helpommalla, kun ei tarvitse selittää. Tosin osa on niitä, jotka ei halua edes ymmärtää sitä, että olen itse raivannut tieni ja se on aikoinaan vaatinut paljon työtä, aikaa ja luopumnista monista asioista.
Tosin sanon takaisin jos joku lähipiiristä erehtyy narisemaan mulle, että miten helppoa mulla on. Tai helppoa, kun on varaa. Minä olen raatanut asioiden eteen. Jos he eivät niin se ei ole mun ongelma. Mikään ei tule luo ilmaiseksi sinne kotisohvalle.