Elämäntapamuutos ja jatkuva nälkä / ahmimishimo
Huooh. Miksi tämä on niin vaikeaa? Olen nyt kuukauden verran vihdoin onnistunut elämäntapamuutoksessa. Syönyt tosi terveellisesti, pieniä annoksia jne.
Mutta ongelmana edelleen jatkuva nälkä ja herkkujen himo! Ihan koko ajan on ruoka mielessä ja tekisi mieli napostella vaikka ja mitä. Onneksi kauppa on kaukana...
Helpottaako tämä ikinä vai pitääkö koko loppuikä 24h taistella jatkuvan ruuan himon kanssa??
Kommentit (5)
Mulla 3kk takana ja sipsit himottaa edelleen... Jospa joskus helpottaa... :)
Herkkuhimoihin vois auttaa se, että ennakoit niitä syömällä parempia vaihtoehtoja ns. välipalaksi.
Napsi vaikka kämmenellinen manteli-pähkinä-siemensekoitusta, omena, porkkana, tai mistä nyt pidät hyvissä ajoin ennen sitä aikaa jolloin yleensä mieliteot iskevät.
Itse huomasin vasta eilen, että vaikka luulin jo päässeeni rasvan-sokerinhimosta, iltapäivällä ja illalla _riudun_ mieliteon kanssa jos en ole muistanut hyvissä ajoin ottaa tällaista välipalaa. Nyt pitää taas palata ruotuun, kolme ateriaa ja kaksi välipalaa. Se tuntuu tepsivän, ainakin minulle.
Miksi niiden annosten muka pitää olla pieniä? Ihmisen pitää syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä eli porkkanatikkuja dippiä sipsinhimoon jne.
3 ekaa päivää ihan hirveät. Kuukauden kuluttua ja paljon helpompaa eikä mielitekoja ole niin paljoa.
Muistathan syödä riittävästi rasvaa ja proteiinia(=ei kevyttuotteita)., etenkin aamuisin ja lounaalla. Ne pitävät nälkää poissa paremmin kuin hiilarit.
Syö riittävän usein ettei nälkä kasva liian suureksi. liian niukka energiansaanti ennen klo 15 kostautuu helposti illalla naposteluna kun on liian kova nälkä.
Nälän yllättäessä syö vatsaa täyttävää niukkaenergistä ruokaa esim appelsiini/omena
Voimakkaasti maustettu ruoka tuo jostain syystä mulle täysinäisemmän olon kuin miedompi ruoka. Esim chili on tälläinen mauste.
Light limujen makeutusaine saattaa vähentää kylläisyyden tunnetta. Lämmin juoma esim tee täyttää hätätapauksessa.
Noin viikkoa ennen kuukautisia iskee hirveä ahmimishimo, jolloin mikään ei tunnu riittävän. Helpottaa kun kuukautiset alkaa ja turvotus taas laskee.
Mulla totaalikieltäytyminen ei onnistu. Syön joka päivä herkkuja. maks. 100kcal edestä
Nämä siis 30 kg elämäntapamuuksella tiputtaneen omia kokemuksia viimeisen 1.5 vuoden varrelta.
Se herkkuhimo voi olla ihan rehellistä nälkää. Siksi suosittelen, että ainakin kokeilisit syödä noihin himoisi jotain sallittua. Pensasmustikoita vaikka. Niistä ei paljoa tule energiaa mutta ovat tosi hyviä.