Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausja lihominen

Vierailija
21.03.2014 |

Olen ihan raskauden alkuvaiheessa eli viikolla 7. Painoa on tullut jo lisää noin kilo. Olen muutenkin normaalipainon ylärajoilla 162cm 60kg.

Olen ihan takuu varmasti syönyt saman verran kuin aiemminkin, muutamana aamuna olen ottanut extrana 1-2dl tuoremehua kun on tullut huono olo heti ylösnoustessa.

En todellankaan halua lihoa yhtään enempää kuin on pakko eli minun pituisella ei kai painoa pitäisi tulla kuin jotain 7kg. Mitä lihomisen estämiseksi voi oikein tehdä? Syödä on kuitenkin pakko.

En syö päivittäin herkkuja, en juo limsoja, tuoremehuakin kohtuudella ei mitään litraa päivässä (1l kestää yleensä n. 5pvä). En syö lihaa edes viikottain, kalaa kerran tai pari. Kohtuu kokoisia annoksia syön myös, esim. tänään lounaalla 2 pientä Lindströminpihviä, oma nyrkin kokoinen kasa perunamuusia ja 10 siivua suolakurkkua.

Ei vaan huvittaisi uusia lihomisen takia koko vaate ja kenkävarastoa, haluan äitinäkin näyttää itseltäni.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ettei kukaan ole vielä tullut sanomaan, että raskauden aikana kuuluukin lihoa ja kerätä ravintoa lapselle. Ja että sitten kun se lapsi tulee niin ei sitä omaa kroppaa ehdi enää miettimään, kunhan tisseistä tulee maitoa.

Vierailija
2/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rv 31 ja painoa tullut 8kg. Et semmosta. Vähän vai paljon, oma mielipiteensä kullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Tämä laskuri antaa hyvää osviittaa siitä, paljonko on normaalia lihomista millekin viikolle mennessä riippuen aloituspainosta. Itse olen ainakin mennyt luonnostaan täsmälleen tuon antamia arvoja myöten.

Esim. sinulla tuo menisi näin:

Viikko 0  60.00

Viikko 2  60.14

Viikko 4  60.29

Viikko 6  60.43

Viikko 8  60.58

Viikko 10  60.72

Viikko 12  61.44

Viikko 14  62.16

Viikko 16  62.88

Viikko 18  63.60

Viikko 20  64.56

Viikko 22  65.51

Viikko 24  66.47

Viikko 26  67.43

Viikko 28  68.38

Viikko 30  69.10

Viikko 32  69.82

Viikko 34  70.54

Viikko 36  71.26

Viikko 38  71.98

Viikko 40  72.70

Ja tämä siis siinä tapauksessa, että sinulle ei tule mitään erityisiä turvotuksia jne.

Vierailija
4/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se stressaaminen ja nauti raskausajasta joka on ainutlaatuinen kokemus. Syö samalla tavalla kuin ennenkin, turhia herkkuja vältellen. Niitä kiloja tulee kuitenkin se noin 12-15kg pakostikkin joten turha alkaa stressaamaan. Ne kyllä lähtee ihan itsestään suurimmalla osalla imetyksen aikana jos ei ole syönyt turhaan raskausaikana "varastoon" ja jatkaa samaantapaan synnytyksen jälkeenkin.

Olen 163 cm/53kg ja raskauden aikana minulle tuli 12kg jotka lähtivät parissa kuukaudessa synnytyksestä ilman sen kummempia diettejä.

Vierailija
5/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se minulla menisi? Lähtötilanne oli 165cm ja 56kg. (Nyt on rv 31 ja 8kg tullut eli painoa n. 64kg)

Vierailija
6/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana paino nousee, sitä ei pidä sekoittaa lihomiseen. Minulla paino on noussut joka kerta 18-20kg, mutta lähtöpainossa olen ollut jo pian synnytyksen jälkeen. Ei se painonnousu tarkoita sitä, että mamma läskistyy.

On eri asia, jos paino ei synnytyksen jälkeen tipukaan. Silloin on lihottu.

Vierailija
7/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa! aloita Rask.diabetes ruokavalio?

Vierailija
8/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:33"]

Miten se minulla menisi? Lähtötilanne oli 165cm ja 56kg. (Nyt on rv 31 ja 8kg tullut eli painoa n. 64kg)

[/quote]

Pistä tuohon laskuriin paino (ennen raskautta) ja pituus, muista vaihtaa valikoista yksiköt kiloiksi ja metreiksi.

Vierailija
9/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:30"]

Tämä laskuri antaa hyvää osviittaa siitä, paljonko on normaalia lihomista millekin viikolle mennessä riippuen aloituspainosta. Itse olen ainakin mennyt luonnostaan täsmälleen tuon antamia arvoja myöten.

Ja tämä siis siinä tapauksessa, että sinulle ei tule mitään erityisiä turvotuksia jne.

[/quote]

Aivan pöpi tuo laskurisi. Mulla rv 36 ja painoa tullut 9 kg. Ei turvotuksia.

Kaikki ei ahmi suklaata vaan syö säännöllisesti, usein ja terveellisesti.

Vierailija
10/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti sanoi mulle että on uskomatonta kuinka moni kiskoo pullaa ja namia raskausaikana.

Vierailija
11/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:30"]

[/quote]

Aivan pöpi tuo laskurisi. Mulla rv 36 ja painoa tullut 9 kg. Ei turvotuksia.

Kaikki ei ahmi suklaata vaan syö säännöllisesti, usein ja terveellisesti.

[/quote]

Tiedoksesi, keskimääräinen painonnousu ilman lihomista koostuu näistä:

Lapsi noin 3,6 kg
Lapsivesi n. 0,8 kg
Rinnat n. 0,4 kg
Neste kudoksissa n. 1,2 kg
Istukka n. 0,6 kg
Kohtu n. 1,0kg
Verimäärä n. 1,2 kg
Rasvaa n. 3,5 kg

Yhteensä n. 12,3 kg

Tuo laskuri antaa tulokset siis KESKIMÄÄRÄISEN painonnousun mukaan.

Vierailija
12/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kaivoit oikein grammalleen listan keskimääräisistä.

Älä hei ole huolissasi kiloista! Jooko.

Vierailija
13/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:42"]

Voi, kaivoit oikein grammalleen listan keskimääräisistä.

Älä hei ole huolissasi kiloista! Jooko.

[/quote]

Joo, sanoin muun muassa näin: "Tämä laskuri antaa hyvää osviittaa..." Ja lisäksi mainitsin että se laskee keskimääräisen painonnousun mukaan. Joten turha tulla jonkun itkemään tänne, että kuinka hänellä vaan on tullut jopa kilo vähemmän ja että se johtuu varmasti siitä että hän ei vedä suklaata kaksin käsin. Koska terveellisesti ja oikein syövällä normaalipainoisella odottajalla normaali määrä on se noin 12 kg.

Vierailija
14/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syöny herkkujakin ja kahdessa viimeisessä raskaudessa tullu 4-5kg.. Painon nousu on yksilöllistä ja aika vähän aikaa sitä vaan kestää..

Vierailija
15/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon viikolla 38, painoa tullut 20kg. Ruokavalio terveellinen ja liikuntaa oon harrastanut vähintään kävelemällä päivittäin kunnon lenkin. Että kyllä se painon kerääntyminen on yksilöllistä.

Vierailija
16/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmas raskaus ja ihan joka kerta paino on noussut kunnolla heti alkuraskaudessa (turvotusta, rinnat kasvaa jne.) ja sitten keskivaiheessa ei tulekaan vähään aikaan yhtään, nyt viikolla 22 olin kevyempi, kuin edellisellä punnitukselka, vaikka maha kyllä kasvaa. Lopussa tulee taas painoa, eli ei nouse tasaisesti välttämättä ollenkaan. Ja hyvin on kilot lähteneetkin.

Vierailija
17/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli viimeisessa raskaudessa 20kg. Lapsi oli tosi iso ja lapsivetta valtavat maarat. 2 pv synnytyksen jalkeen paino oli pudonnut 10kg ja se toinenkin 10kg lahti parissa kuukaudessa. Se on kuule yksilollista kuinka sita painoa tulee. Paino voi nousta aikalailla eika valttamatta ole kyseessa laski. Itsellanikin se lapsiveden maara. Ja tietenkin kudokset venyvat ja kasvavat sen vesimaaran ymparilla. Jos olisin epatoivoisesti yrittanyt pitaa painoni alhaalla niin tod nakoisesti lapseni olisi karsinyt. Ei se raskaus niin kauaa kesta. Ehdit sitten vauvan synnyttya paasta takaisin vanhoihin  mittoihisi.

Vierailija
18/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvin tuntuisi tuo laskuri pitävän paikkaansa. Mulla ekassa raskaudessa tuli noin 23 kg, joista 10 kg ylimääräistä läskiä. Ja tuo laskuri näyttäisi, että mulle pitäisi tulla noin 13 kg. 

Vierailija
19/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista etta syomisesi ja syomattomyytesi vaikuttaa vauvaasi. Ala ole liian ankara itsellesi.

Vierailija
20/23 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mene niin, että jos äiti voi hyvin niin voi äitikin? Taulukon mukaan olen jo nyt lihonut liikaa ja seiskaviikolla ei taatusti mikään rinnat, lapsivesi tai istukka paina yhtään mitään. Oma äitini lihoi ihan tuhottomasti raskauksien aikana ja jäi loppuelämäkseen ylipainoiseksi, en halua samaa. Täytyy varmaan mennä tiukalle raskausdiabetes-ruokavaliolle. 

Ärsyttää vaan kun monet bloggaajat ja julkkikset saavat painoa lisää raskauden aikana vain jotain 7kg vaikka ovat usein pitkiä naisia. Itse sitten pätkänä saan varmaan 20kg.