Masennuksesta johtuva sairausloma - uhka vai mahdollisuus?
Toivoisin asiallista keskustelua, kiitos! Ja kiinnostaa kuulla tosielämän kokemuksia hyvässä ja pahassa.
Terapeuttini on sitä mieltä, että minun on jäätävä sairauslomalle töistä ennen, kuin minulle tulee kunnon loppuunpalaminen, mutta itse olen epävarma asiasta. Totta kai haluan tulla kuntoon, mutta minulla ei ole kokemusta pitkistä sairauslomista enkä tiedä onko siitä vain enemmän haittaa, kuin hyötyä. Millaisia kokemuksia muilla on tästä? Mitä positiivisia tai negatiivisia lopputuloksia sairauslomasta on ollut? Kuinka pitkä oli saurausloma? Onko esim. ollut vaikea palata sen jälkeen töihin? Miten työkaverit ja asiakkaat ovat suhtautuneet?
Taustatietona: Minulla on todettu toistuva keskivaikea masennus, jossa on tällä hetkellä työterveyspsykiatrin lausunnon mukaan meneillään vaikea masennusvaihe ilman psykoottisia oireita. Lisäksi minulla on diagnosoitu keskivaikea paniikkihäiriö ja ahdistus. Terapeuttini uskoo minulla olevan tuloillaan myös työuupumus.
Teidän, että pitäisi ajatella omaa toipumista, mutta en voi olla tuntematta myös syyllisyyttä kun edes ajattelen jäämistä pois töistä. Meillä on töissä tällä hetkellä erittäin kiireinen aika ja kiire ei tule hellittämään ainakaan seuraavaan puoleen vuoteen yhtään ja tuskin sittenkään huomattavasti. Ahdistaa ajatus siitä, että kiireen keskellä jätän työkaverit pulaan, mutta toisaalta pelkään saavani kunnon romahduksen tämän kiireajan keskellä.