Lapsen kaveri jäi kiinni siitä, että varasti meiltä shampoota ja saippuaa, kuulemma kotiin ei osteta - voinko ilmoittaa johonkin lastensuojeluun tms?
Lasketaanko tämä asiaksi, johon lastensuojelu puuttuisi. 9-vuotias kyseessä. Kun jututin heitä niin tyttöni kertoi että oli antanut tälle kaverille kahdet sukat kun kaverilla ei ollut ehjiä.
En tietenkään ole vihainen tälle lapselle vaan ostin hänelle hygieniapaketin ja lisäksi siteitä siltä varalta jos menkat alkavat (on todella kehittynyt ikäisekseen)
Tämä tyttö kysyi minulta voisinko ostaa hänelle rintaliivitopin. Olisiko tämä jo lapsen äidin "varpaille astumista" ?
Kommentit (36)
Totta kai ilmoitus lasuun. Sen voi tehdä anonyymisti. Silti voit auttaa noin, se on hienoa!
Viimeksi se kaveri varasti siteitä.
Eikö olisi jo aika keksiä uusi parempi trolli?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tästä tekee trollin? Mun kaveri varasti meiltä ruokaa.
Kyllä olisi mielestäni aiheellista tarkistaa tilanne.
Tunnetko itse lapsen vanhempia?
En lähtisi vaatteita itse ostelemaan vieraalle lapselle. Menee jo vähän oudoksi.
Todellakin pitää tehdä ilmoitus! Jos lapsille ei kotona tarjota edes perus hygieniavälineitä, voi vaan kuvitella mistä kaikesta muusta on myös puutetta.
Pitää ilmoittaa. Tuollainen ongelma ei missään nimessä rajoitu hygieniatuotteiden puutteeseen, taustalla on ihan varmasti lapsen hyvinvoinnin täysi laiminlyönti.
Jaa tämmönen, jotenkin kuvittelin että tarina jatkuu siihen suuntaan että käy ilmi että kaverin perhe on jotain ekofanaatikkoja jotka keittelee omat saippuansa ja shampoonsa jotka taas ei teinille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Siteiden varastaminen ei kyllä edes ole varastamista mielestäni. Jos nuorella tytöllä yhtäkkiä alkaa menkat, niin on vähintäänkin ymmärrettävää, että tarvitsee siteitä ja ottaa nolouksissaan ne sieltä missä niitä on /missä hän itse on. Monille niin arka aihe, ettei viitsi kysyä.
Yhdeksänvuotias voi myös puhua puuta heinää ja varastella tavaroita huvikseen.
Onko oma lapsesi käynyt tämän tytön kotona? Millaiselta siellä vaikuttaa?
Lasuilmo on ehdottomasti paikallaan, jos perusasiat on perheessä noin pielessä. Mutta ensin olisi hyvä yrittää vähän selvittää asiaa.
Kannattaa tosiaan tehdä ilmoitus, lapsi itse pitää olemassaolevaa tilannetta normaalina, joten nyt on hyvä jonkun puuttua asiaan. Voit myös kehottaa lasta puhumaan koulussa kahden kesken opettajalle tai terveydenhoitajalle tuosta, sitä kautta menee ehkä vielä tehokkaammin se lasu eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä kaverista sitten.
Ai miten niin? Luuletko, et heti joutuu muuttamaan lastenkotiin toiselle paikkakunnalle? Ei se niin mene.
On perheitä, joissa ei lapsista huolehdita eikä se ole välttämättä edes rahasta kiinni, vaan periaatteesta ettei lapsi tarvi. Puutetta voi olla kaikesta ruoasta lähtien. Ei kaikki halua lapsillensa parasta. Tiedoksi trolli - huutelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi jo aika keksiä uusi parempi trolli?Mikä tästä tekee trollin? Mun kaveri varasti meiltä ruokaa.
Ilman muuta kannattaa ilmoittaa.
Minä kyllä ostaisin tytölle sen topinkin, tai ehkä tekisin niin, että antaisin sen kiertoteitse "ostin Maijalle, mutta tämä onkin Maijalle liian iso/pieni/väärän värinen".
Tai antaisin nimipäivälahjaksi, syntymäpäivälahjaksi, pikkujoululahjaksi, mikä nyt sopivasti sattuukin olemaan. Tai antaisin tytöille jotain työtä, mitä voivat yhdessä tehdä. Mitä nyt vaan kotona on, kotitöitä, laskujen repimistä/silppuamista, jotain lajittelua, josta voisin antaa palkaksi joko rahaa tai tuon topin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siitä kaverista sitten.
Ai miten niin? Luuletko, et heti joutuu muuttamaan lastenkotiin toiselle paikkakunnalle? Ei se niin mene.
No varmaan ei kaverin vanhemmat anna olla tekemisissä, joten ei voi enää auttaa. Vaikea paikka olisi.
Anna pari rullaa vessapaperia myös mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän se ”kaveri” huomenna vie?
Voit ilmoittaa, ja ilmaista huolesi.