Kumman puolelle kallistutte?
Meillä on miehen kanssa ruokabujetti 80e/vko. Molemmat nostaa 40e alkuviikosta, käydään yhdessä kaupassa ja ylijäämällä ostetaan herkkuja/täydennetään jääkaappia viikon mittaan (maito yms.).
Viime viikolla käytimme rahaa ruokaan vasta viikonloppuna. Minulla meni 30e joista mieheni sanoi maksavansa puolet takaisin.
Tänään kävimme kaupassa, minä nostin 20e, mieheni 40e. En ole saanut vielä mieheni osuutta noista viikonlopun ostoksista, vaan hän ajatteli että maksaessaan nyt "enemmän" (=eli normaaliosansa budjetista) kuittaa hän sillä velkansa kun ostoksimme olivat tältä päivältä 56e. Eli täydennysostoksiin on enää 4e käytettävissä, kun normaalisti olisi 24e käytettävissä.
Ei tämä ole vakavaa, ei kaada kummankaan taloutta eikä meillä ole vuosisadan riitaa aiheesta, mutta olemme tässä tunnin koittanut takoa toistemme päähän omaa pointtia asiasta.
Eli kumman puolelle te kallistuisitte:
a) Lasketaan viikonlopun ruokaostokset 30e + tämän päivän ruokaostokset 56e yhteen= 86e. Minä olen käyttänyt siis nyt rahaa ruokaan 50e, mieheni 40e. Hän laittaa vielä ruokaan tämän viikon aikana 10e ja molemmat on tasan. Ruokabudjettimme jää uupumaan tavallisesta.
b) Minä nostan vielä 20e, jotta pääsemme ruokabudjettiimme, mieheni antaa minulle osuutensa viikonlopun safkoista takaisin eli 15e. Hän voi laittaa sen suoraan ruokarahastoomme, eli minun tulisi laittaa siihen vielä 5e. Ruokabudjetti tavoitettu, voimme täydentää loppuviikosta jääkaappiamme enemmällä rahalla.
Säästöä kyllä tulee, mutta ainoastaan miehelleni. Vaiko?
Kommentit (5)
No riippuu tietenkin tarviitteko te niitä täydennysostoksia vai ette.
On se tarkkaa joillakin. Meillä ei lasketa euroja, se käy kaupassa kumpi ehtii ja jaksaa.
Eli sinä olet viimeisen 2 viikon aikana ostanut ruokaa 46 eurolla ja mies 40 eurolla. Miehelle menee se 6 euron säästö ja sulla on rahaa 4 euroa. Mies jää plussalle kaksi euroa ja olette ilman maitoa loppuviikon. Ymmärsinkö oikein?
Siis hä?