Tunnetko tuhlaajia?
Saavat esim. paljon rahaa ja tuhlaavat sen. Ei koskaan rahaa tilillä.
Kommentit (6)
Minä olen tuhlari, edunvalvojaa ei kyllä löydy.
Itseni. En edes tienaa paljon, mutta raha valuu sormien välistä helposti. Viime kuussa on taas mennyt rahaa kaikkeen ylimääräiseen, joten päätin taas hieman pitää kirjaa menoistani.
Tunnen muutaman. Minua ei haittaa, jos eivät tule valittamaan minulle rahapulaansa.
Tuhlaaminen johtuu ajattelemattomasta mielihyväperiaatteen noudattamisesta ja heikosta impulssikontrollista. Tuhlareihin ei auta talousneuvonta. Jos he hetkeksi saavat taloutensa tasapainn, ovat taas kohta osamaksukierteessä ja maksuvaikeuksissa.
Minä ja kaverini olemme opiskelijoita. itse säästelen rahojani, katson kilohintoja ja metsästän alennustuotteita. Kyllä silloin tällöin likenee kymppi kahville tai sushibuffettiinn.
Sen sijaan kaverini naureskelee minulle kun kävelen kauemmas kauppaan vain säästääkseni "vaan jonkun kympin" ostoksissani. Hän käy myös jatkuvasti ravintoloissa ja shoppailee. Valittaa, että ei ole rahaa, mutta yhtäkkiä ostaa satasen hupparin tai ottaa viidensadan euron tatuoinnin. Ei mennyt viimekesänä töihin, toivottavasti tänä vuonna.
Tiedän, että hänellä on tismalleen sama rahatilanne kuin minulla. Mutta hän kohtelee opintolainaa kuin ilmaista rahaa, ei niinkuin lainaa.
Mietin, kuinka hän aikoo selviytyä opintojen jälkeisestä ajasta.
Mä olen sellainen, ja nautin tuhlariudestani. Koska olen sinkku, asia ei kellekään muulle kuulu. Tienaan 5500 e / kk ja kaiken pistän haisemaan. Omistusasuntoa en ole koskaan halunnut enkä sellaisen velkaa.
"
Tiedän, että hänellä on tismalleen sama rahatilanne kuin minulla. Mutta hän kohtelee opintolainaa kuin ilmaista rahaa, ei niinkuin lainaa.
Mietin, kuinka hän aikoo selviytyä opintojen jälkeisestä ajasta."
Mahdollisesti oikein hyvin. Itsekin elin opiskelijana leveästi, lainarahalla. Mitään ongelmia ei ole koskaan tullut. Pääsin heti opintojen jälkeen hyväpalkkaisiin alan töihin ja niitä olen siitä lähtien tehnyt. Ei sitä opintolainan lyhennyksiin menevää paria satasta edes huomannut kun palkka oli kuitenkin hyvä heti alusta alkaen.
Kyllä. Nämä ihmiset ovat niitä, jotka tarvitsevat edunvalvojan. Joillakin on jo, onneksi.