Uusi suhde, harmittaa miehen rahattomuus
Ollaan oltu kuukausi yhdessä ja mies avautunut persaukisesta tilanteestaan. Ulosotto käynnistymässä jne. Ei siinä mitään, en mä rahan takia miestä tarvitsekaan. Mutta haluaisin tehdä jotain kivaa ja maksaisin mielelläni myös miehen osuuden, mutta miehestä tuntuu niin kovin vaikealta ottaa tuommoista vastaan. Onhan se sohvannurkassa pussailukin kivaa, ei käy kieltäminen, mutta jotain muutakin olisi kiva tehdä.
Miten asian voisi miehelle esittää?
Kommentit (25)
Unohda mies. Etsi arvoisesi, joka osaa pitää raha-asiat hanskassa.
Mitä niin kamalaa siinä on, jos jollakin on luotsikat menneet? Kyllähän se elämää hankaloittaa ja joillakin voi myös vaikuttaa negatiivisesti parisuhteeseen, mitä en kylläkään voi ymmärtää. Raha on toki tärkeää mutta ei se saa olla tärkeintä.
Mielestäni yhdessä olemisessa ja elämisessä pitäisi muut asiat pistää tärkeämmäksi kuin rahan.
Itse rakastan suunnattomasti miestäni, hän on hellä, kiltti, auttavainen ym ym, vaikka rahasta hänellä tiukkaa onkin. Mieheni ei voi ostella mulle niitä näitä, ei voi viedä hotelliin, kylpylään, mökkeilemään jne.. Eikä tarvitsekaan. Iloa voi saada arjen pienistäkin asioista, kun osaa asennoitua oikein.
Jos on joskus sössinyt raha asiansa, niin tärkeintä siinä on se, että oppisi asiasta jotain. Joskus sitä pitää kokea oikein kovakin kolaus elämässä, että tajuaa kantapään kautta :) Elämä opettaa kyllä.
Itsekin nuoruudessani raha asiat pilannut, nyttemmin saanut kaiken kuntoon :)
Minä seurustelin tuossa muutaman vuoden erään miehen kanssa. Alussa kaikki oli hyvin, mies töissä niin kuin minäkin. Reilun vuoden seurustelun jälkeen mies jäi työttömäksi. Minä lainasin pari sataa että pääsi alkuun kun työkkärin/kassan/kelan rahojen kanssa kesti. Sitten jäi vuokrat rästiin, lainasin lisää. Autoon piti tehdä remontti, minä maksoin sen. Sitten rupes viina maistumaan, mutta enää en lainannut. Vuoden verran kun oli viina maistunut työhakua enemmän jätin miehen ja ajattelin että se tuhat euroa mitä hänelle lainasin, oli hinta jonka jouduin sinisilmäisyydestäni maksaamaan. Iso raha yksinhuoltajalle, mutta tiedän etten niitä rahoja koskaan näe. Tästä viisastuneena en lainaa enää kenellekään paria kymppiä enempää.
Oletko ap ihan tarkkaan perillä miehen rahatilanteesta? Kuinka pitkästä takaisinmaksujärjestelystä on kyse? Lyhyet, muutaman kuukauden mittaiset "velkavankeudet" eivät vielä syö suhdetta, mutta jos kyseessä on kymppitonnien kuprut ja vuosia kestävät ulosmittausjärjestelyt, niin kannataisikohan vielä tuumailla suhteen tulevaisuutta. Totesit, että "olis kiva vaikka mennä joskus lefffaan". Onko miehen rahatilanne niin kehno, että edes leffalippuun ei löydy käteistä? Palkasta voidaan ulosmitata kerrallaan vain noin kolmasosa, mihin loppuosa miehen palkasta kuluu? Nyt susta ehkä tuntuu, että rahalla ei ole suhteessanne merkitystä, mutta entäpä, jos jotain mullistavaa tapahtuisi; tulisit raskaaksi, menettäisit työsi? Raha-ongelmien myötä ilmaantuu usein myös muita ongelmia ja rahan puute on yksi yleisimmistä riidan aiheista parisuhteessa. En halua pelotella sinua. On hienoa, että asetat rahan toissijaiseksi asiaksi suhteessanne, mutta haluaisin silti muistuttaa sinua siitä, että myös tiettyä taloudellista perustaa tarvitaan parisuhteessa. Niin ja varmistathan, että miehesi on rehellinen sinulle kertoessaan veloistaan. Tulevaisuutenne kannalta ei ole ollenkaan yhdentekevää, onko ulosottovelkaa 5000 vai 50000. Velan pääomalle kertyy myös koko ajan korkoa. Jos velkapääoma on tänään vaikkapa 20000, niin vuosien kuluttua, kun summa on lopulta kuitattu, maksettavaa on kertynyt huomattavasti alkuperäistä velkaa suurempi summa.
Ota tosiaan selvää paljonko sitä maksettavaa on ja millaisella aikataululla sen saa hoidettua: On ihan eri asia onko sitä maksettavaa vuodeksi eteenpäin vai jatkuuko rahattomuus vuosikausia.
Itse olin ollut miehen kanssa jo vuoden päivät, kun häneltä meni vanhojen töppäilyjen vuoksi velkoja ulosottoon. Mietin pitkään mitä teen. Lopulta päädyin ottamaan pankkilainan ja maksamaan hänen velkansa pois. Ulosoton korko ja kulut on jotain ihan järkyttävää! Se velka ei välttämättä edes lyhene, kun kuluja tulee päälle koko ajan. Minun ottamallani pankkilainalla saatiin järkevä kuukausierä ja muutamassa vuodessa laina hoidettua pois. Ulosottovelat kun estää mm. asuntolainan, autolainan, tai edes vuokra-asunnon saamisen yksityisiltä markkinoilta...