Ekat silmälasit lapselle. Optikolle vai silmälääkäriin?
Poika on neljännellä luokalla ja sanoo ettei näe enää kunnolla taululle. Riittääkö että menee vaan jonkun silmälasiliikkeen optikolle vai täytyykö silmät tutkia silmälääkärillä, onko terveyskeskuksissa enää edes silmälääkäreitä vai yksityisellekö pitäisi mennä?
Kun itse aikanani sain silmälasit, kaikki hoidettiin koulun kautta, mutta nykyään ei.
Kommentit (8)
Ei terveyskeskuksissa ole kuin yleislääkäreitä. Varaat ajan yksityiseltä silmälääkäriltä, siitä saa sitten Kela-korvausta vähän.
Kyllä mä menisin lääkärin kautta, tutkii paremmin silmät ja kun on nuoresta ja ekoista laseista kyse, niin lääkärille.
Minä kävin lapsena ekoja laseja varten silmälääkärissä. Onhan niitä vastaanottoja jossain optikkoliikkeissäkin.
Me saatiin viime vuonna koulusta koululääkäriltä lähete silmälääkärille (ensin terkkari oli tsekannut näön alustavasti), kun oli ekoista laseista kyse. Jos teidän koulussanne ei onnistu näin, varaisin ajan silmälääkäriltä itse.
Ehdottomasti silmälääkärille. Voit samalla selvittää kustantaako kunta osan ekojen lasien hinnasta.
Varaat ajan yksityiselle silmälääkärille. Nykyään ei silmälääkärin palvelut kuulu "yleiseen" terveydenhuoltoon. Jatkossa lapsi voi käydä optikolla, mutta ekalla kerralla on hyvä varmistaa ettei silmäsairauksia tms.
Silmälääkäri ehdottomasti. Aina täytyy lapsen kanssa mennä silmälääkärille. Ainakin sen ekan kerran.
Silmälääkärille, yksityisesti.