Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rv 28 sikiö liikkuu minimaalisen vähän

Vierailija
17.03.2014 |

Nyt on 3:s päivä kun sikiö liikkunut todella, todella vähän. Silloin tällöin tunnen yhden-kahden pikku potkun ja sitten onkin taas mooonta tuntia hiljaista. Ja joo on koitettu kaikki rauhoittumiset, vasemmalla kyljellä makaamiset, sokeripitoisten juomien ja syömisien vetelyt ja tökkinyt mahaa, mutta on vaan niin hiljaa! Yleensä potkii päivän mittaan melkein koko ajan ja kunnolla potkiikin, näkee selvästi ulospäin kun maha vain hytkyilee.

Olen parilta muulta raskaana olevalta/äidiltä kysynyt, että onko tällainen myös heille tuttua ja ovat sanoneet, että kunhan jotain tuntuu joka päivä niin ei ole hätää. Eilen illalla sitten soitin synnärille ja kysyin sieltäkin, että mitä pitäisi tehdä ja vastaus oli, että voin tehdä liikelaskentaa, mutta sitä tehdään yleensä vasta viikolta 30 lähtien. No mitä tässä nyt pitäisi tehdä ja uskoa sitten?:D Miksi käsketään tekemään liikelaskentaa kun en tosiaan saa sitä 10/tunti täyteen ja rv on 28 eikä se vähintään 30, hulluksi tässä vain tulee...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama, mutta viikkoja on jo 30+2. Sikiö voi olla välillä useammankin tunnin hiljaa, vaikka ennen rymysi urakalla. Olen ajatellut, että siltä loppuu vain tila pikkuhiljaa, tai sitten on kääntynyt toisinpäin eikä tunnu niin hyvin. 

Vierailija
2/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon viikolla 27 ja eilen just mietin, lähdenkö ä-polille näyttäytymään sikiön vähäisten liikkeiden kanssa. Mä ajattelin, että jos menen, en soita, vaan tilaan suoraan taksin. Mulle antoi neuvolan th (joka on myös kätilö) sellaisen ohjeen, että jos äiti itse pitää liikkeiden vähyyttä poikkeavana, kannattaa mennä.

Mä tajusin eilen syyksi sen, että sikiö oli kääntynyt niin, että raajat ovat sisuskaluihini päin. Siksi liikkeet olivat niin vaimeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A: Mikä edes voisi olla vialla?

B: Mitä sille voisi tehdä tässä vaiheessa?

Vierailija
4/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin olen miettinyt, että varmaan on sikiö kääntynyt just tonne selkään päin, mutta voiko se olla siinä asennossa jo kolmatta päivää? On myös ollut tosi alhaalla vatsassa nä kolme päivää. Silti synnärille soittaessani ei puhelimeen vastannut hoitaja ollut yhtään huolissaan vaan käski tekee liikelaskentaa (vaikka siis sanoin, että en saa sitä 10:tä täyteen). Vastas vaan, et ei se haittaa kun viikkoja on niin vähän. Miten niin vähän?? ap

Vierailija
5/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:02"]

[/quote]

Mun mielestä nämä on sellaisia kysymyksiä, että maallikon ei tarvitse osata niihin vastata.

Vierailija
6/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin olen miettinyt, että varmaan on sikiö kääntynyt just tonne selkään päin, mutta voiko se olla siinä asennossa jo kolmatta päivää? On myös ollut tosi alhaalla vatsassa nä kolme päivää. Silti synnärille soittaessani ei puhelimeen vastannut hoitaja ollut yhtään huolissaan vaan käski tekee liikelaskentaa (vaikka siis sanoin, että en saa sitä 10:tä täyteen). Vastas vaan, et ei se haittaa kun viikkoja on niin vähän. Miten niin vähän?? ap

[/quote]

Kyllä hyvin voi olla kääntyneenä, kun tilaa on. Mutta jos liikkuminen on muuttunut selvästi edelliseen verrattuna, tiedät kyllä itse. Mites neuvola, pääsetkö sinne soittamaan?

Vierailija
7/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, esim istukan ongelmat, napanuoran verivirtauksissa häikkää, ulostetta lapsivedessä, jokin äidin tulehdus, mitä ei ole huomattu, mutta mikä alkaa vaikuttaa sikiön hyvinvointiin... onhan niitä

Vierailija
8/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:03"]

[/quote]

Mun mielestä nämä on sellaisia kysymyksiä, että maallikon ei tarvitse osata niihin vastata.

[/quote]

Mun mielestä huoliaan voi nimenomaan pilkkoa pienemmäksi tekemällä itselleen kysymksiä ja vastaamalla niihin. Tässä tapauksessa esimerkiksi voi ajatella: no, lapsi ainakin elää, koska potkii kuitenkin. Ei syytä suureen huoleen. Jos liikkumattomuus on oire kehityksen poikkeavuudesta, sille ei voi tehdä mitään kohtuun käsin ja synnytyksen käynnistäminenkin olisi todella kova riski, noin pieni ei selviäsi kovin helposti. Kannattaa siis antaa ajan kulua vielä vähän.

Jos liikkumattomuus on suorastaan hälyyttävää, on seuraaa suunta ÄPKL ja sinnehän ap jo soitti. Ei huolestuttu. Hän voi soittaa sinne uudestaan tarvittaessa ja löytää itsensä ehkä ultrasta.

Vierailija
9/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siten niin, että liikelaskenta ei ole luotettavaa tuossa vaiheessa ja viikkoja on vähän ajatellen sitä selviäisikö sikiö synnytyksestä.

Vierailija
10/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:02"]A: Mikä edes voisi olla vialla?

[/quote]

A: Istukka/napanuora ei toimi kunnolla. Näin esimerkkinä

B: Vauvan keuhkoja voi yrittää kypsyttää vaikkapa kortisonilla, rv28 on jo hyvinkin elinkelpoinen, jos ongelmat huomataan ajoissa.

Oma terveydennhoitajani sanoi, että liikkeet on paras mittari vauvan voinnista kotioloissa. Ole ainakin neuvolaan yhteydessä.

Vierailija
11/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 28 viikkoisella on todella iso hätä, niin kyllä se jo synnytetään, sillä keskosena selviytyy jo huomattavasti todennäköisemmin, kuin esim. toimimattomalla istumalla tms. Tämä ei siis AP:lle, olen sille joka ihmetteli, mitä näillä viikoilla voisi edes tehdä.

Mene AP neuvolaan tarkastamaan sydänäänet. Jos olet ihan oikeasti huolissaan, niin sitten äitiyspoliklinikalle. Onko sulla vatsan kovettumista/supistuksia? Itse en aina tunne liikkeitä niin hyvin, kun on kovasti rasituksesta kohtu kovana tai ummetusta tai muuten vaan liikaa stressiä tai vauhtia päällä...

Vierailija
12/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sikiöni tuntuu myös välillä päiväkausia vähälikkeiseltä, mutta johtuu enimmäkseen siitä, että on selkä eteenpäin. Potkii silloin mun selkää kohti eivätkä pienet liikkeet tunnu niin hyvin. Ostakaa kotiin doppler, niin voit kuunnella sydänääniä aina kun huolestuttaa ?

Vierailija
13/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa on oikeasti turha odottaa tuntevansa kaikkia liikkeitä.Siksi liikelaskentakin aloitetaan vasta rv 30 lähtien.

Vierailija
14/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siten niin, että liikelaskenta ei ole luotettavaa tuossa vaiheessa ja viikkoja on vähän ajatellen sitä selviäisikö sikiö synnytyksestä."

No neuvolan antamassa kirjasessa ainakin lukee, että 9/10 selviää jos syntyy jo viikkolla 28 eli eikö silloin selviämismahdollisuudet ole itse asiassa aika hyvät?

Vierailija
15/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvän tähden, mene sinne ÄPKL:lle vaikka ikkunoista sisään, jos mikään vastaus ei kelpaa. Olet kysellyt ammattilaisilta ja kaikkitietävältä palstalta ja yhä vaan on epäselvää.

Vierailija
16/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli juuri noilla viikoilla ja loppuvaiheessa samanlaisia jaksoja! Vauva saattoi 'levätä' viikonkin ja muuten olikin todella energinen, eli voi olla juuri tuosta lepäilystä kyse:) Mutta voithan varmuudenvuoksi soittaa neuvolaan jos kuuntelisi sydän äänet. Saat itsekin mielenrauhan että kaikki on hyvin

Vierailija
17/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa mulla on olemassa kotidoppler juurikin tällaisia paniikkitilanteita varten, etten olisi koko ajan soittelemassa neuvolaan/synnärille :P Sen kanssa oon selvinny nä hiljaiset päivät, ilman sitä oisin aivan varmasti juossut jo jonnekin näytille. Mut eihän se silti kerro, onko kaikki varmasti hyvin, se vain kertoo, että sikiöllä vielä henki pihisee :/

Vierailija
18/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:20"]

No hyvän tähden, mene sinne ÄPKL:lle vaikka ikkunoista sisään, jos mikään vastaus ei kelpaa. Olet kysellyt ammattilaisilta ja kaikkitietävältä palstalta ja yhä vaan on epäselvää.

[/quote]

Ammattilaisetkaan eivät osaa kaikkea puhelimen välityksellä sanoa. Voi olla kyse jostain harmittomasta, voi olla, ettei ole. Mulle esim. sanottiin vesien menon jälkeen, että älä tule, koska kätilö ei puhelimessa uskonut, että on vesien menosta kyse. Oli kuitenkin.

Vierailija
19/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv28 on vielä sikiöllä niin paljon tilaa liikkua, että liikelaskentaa ei periaatteessa aloiteta silloin.

jos tuntuu että ei tule liikkeitä, kannattaa tosiaan neuvolassa kuunnella ekana sydänäänet jos se vain on auki. ettei ihan turhaan tarvitse ravata synnärillä jos on vain sellainen vauva joka nyt sattuu liikkumaan rauhallisesti/vähän koko raskauden ajan

Vierailija
20/27 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:02"]A: Mikä edes voisi olla vialla?

[/quote]

Jos jotain olisi vialla vauva voisi vaikka syntyä nyt. Toki ei toivottavaa mutta ei ole mitkään miniviikot.