Oletko ajanut dumpperia, nostokurkea, tiejyrää, leikkuupuimuria, panssarivaunua, matkustajalaivaa tai muuta isoa työkonetta?
Kerro millaista on suuren koneen tai laitteen käyttö ja kuljettaminen? Miten se eroaa auton tai rekan ajamisesta? Mitä työssä on huomioitava?
Kommentit (10)
Patrian AMV:tä, traktoreita, kaivinkonetta, puimuria, yhdistelmää etc.
Ja jokainen noista on ollut erilainen ajaa. Puimuri siirtymillä olisi ehkä kokemattomalle hankala.
Vierailija kirjoitti:
Puimuria ja ajosilppuria. Hidastahan niillä on ajella. Eroaa paljonkin auton ajamisesta, ihan jo polkimien ja hallintalaitteiden osalta. Pitää olla tarkkaakin tarkempi. Jos auton ulottuvuuksien hahmottaminen on hankalaa joskus, niin tuollaisen ison koneen hahmottaminen se vasta hankalaa onkin.
Leikkupuimuria ajattaessa tulee pöydän leveyden ja ison koon lisäksi muistaa että ohjaus tapahtuu takapyörillä kuten trukissakin. Se perän nopea kääntyminen voi yllättää kokemattoman.
Itse olen ajanut painavia kuormia traktorilla. Monet jalankulkijat ja pyöräilijät eivät tajua väistää yhtään vaan kulkevat rinnakkain kapeillakin teillä. Kannattaisi pysyä siellä tienlaidassa. Jos kohtaamistilanteessa heitä väistäessä sattuu tulemaan toinen ajoneuvo vastaan, voi tulla rumaa jälkeä jo ihan yhdistelmän painosta johtuen.
Traktoria ja kaivinkonetta olen käyttänyt. Molemmat olivat "museoesineitä", joissa kaikki hallintalaitteet olivat manuaalisia ilman automatiikkaa. Kaivuria ei tarvinnut paljonkaan ajaa, joten vaihteiston käyttö jäi pienemmäksi. Sen sijaan kauhan liikuttaminen oli tarkkaa hommaa.
Traktorin vaihteet olivat julmetun jäykät, johtui osin varmaan ruosteesta. :D Vaihteitaoli kaksi settiä, toinen nopeampaan, toinen hitaampaan ajoon. Turha mainita, että ohjaus eli ratin kääntely vaati molemmat kädet, mistään tehostimesta puhettakaan. Lanasin ja aurasin pellolla vakoja kylvöjä ja istutuksia varten, eli traktorin perässä oli yleensä joku kuhmuinen ja rohmuinen "perinnetyökalu".
N53
Joo kuunaria olen ajanut, vähän yli 20 metrinen. Kyllä se kääntyy, mutta hitaasti.
Kaikkia nuita ajoin arrrmeijassa! Sain korrpin natsat - ja nyt ole pääällikköhemmoja marrrkkinointiyrrrrityksessä!
No panssarivaunua olen ajanut yhden kerran - ja siihen jääkin kokemukset isojen koneiden kanssa.
Oli yllättävän ketterä - vehkeeseen oli vaihdettu manuaalivaihteisto, joten hallinta oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puimuria ja ajosilppuria. Hidastahan niillä on ajella. Eroaa paljonkin auton ajamisesta, ihan jo polkimien ja hallintalaitteiden osalta. Pitää olla tarkkaakin tarkempi. Jos auton ulottuvuuksien hahmottaminen on hankalaa joskus, niin tuollaisen ison koneen hahmottaminen se vasta hankalaa onkin.
Leikkupuimuria ajattaessa tulee pöydän leveyden ja ison koon lisäksi muistaa että ohjaus tapahtuu takapyörillä kuten trukissakin. Se perän nopea kääntyminen voi yllättää kokemattoman.
Itse olen ajanut painavia kuormia traktorilla. Monet jalankulkijat ja pyöräilijät eivät tajua väistää yhtään vaan kulkevat rinnakkain kapeillakin teillä. Kannattaisi pysyä siellä tienlaidassa. Jos kohtaamistilanteessa heitä väistäessä sattuu tulemaan toinen ajoneuvo vastaan, voi tulla rumaa jälkeä jo ihan yhdistelmän painosta johtuen.
Et sitten itse väistä, vaan odotat, että muut väistävät. Luulet, että ajaessasi isolla koneella säännöt eivät koske sinua.
Tuollaiset öykkärit pitäisi vetää turkinhihaan ja nussia uudelleen.
Traktoria ja pyöräkuormaajaa. Sekä nivelbussia ja rekkaa.
Puimuria ja ajosilppuria. Hidastahan niillä on ajella. Eroaa paljonkin auton ajamisesta, ihan jo polkimien ja hallintalaitteiden osalta. Pitää olla tarkkaakin tarkempi. Jos auton ulottuvuuksien hahmottaminen on hankalaa joskus, niin tuollaisen ison koneen hahmottaminen se vasta hankalaa onkin.